Tuesday, February 26, 2013

day11 | berakhir jua

Memang selalu habit aku, bila esoknya nak ke mana2 dan flight atau perjalanan tu awal pagi, aku memang kerap terjaga malamnya. Pastu bila time yang sepatutnya aku bangun, boleh pulak aku lambat2kan. Selalulah aku snooze kan alarm tu dalam 5 ke 6 minit. Pastu terlajak. Samalah kes nya dengan pagi aku nak kembali ke Tanah Malaya tu, aku terlewat setengah jam. Kelam kabutlah bersiapnya.

Teksi sampai around 7.00am, memang aku request about that time pun. Flight aku balik ke KL pukul 9.00 pagi. Pelik aku dengan airport kat Indonesia ni. Nak masuk kawasan airport je pun, bukannya parking, pun nak kena bayar entrance fee's. Dari hostel ke airport tambang taxi tu tak sampai pun Rp 17,000. Okaylah sebab rate dari town ke airport pun more less about Rp 20k je. 


Kat airport, bahagian luar. Kecik je airportnya, aku berjalan sampai ke hujung sana pastu patah balik. Ushar keliling baru masuk dalam untuk drop baggage, sebabnya aku dah buat web check in awal. 

Lepas dah ringan bahu sebab dah drop baggage aku melilau masuk kedai2 kat dalam tu. Sehinggalah aku termasuk kat satu kedai buku ni dan terjumpa poskad. Too bad sebab dorang tak jual setem dan kat dalam tu pun takde post office. Poskad tu aku beli jugak dan tulis kat situ gak. Cuma posnya kat Malaysia. Konon nak pos dari airport, tapi aku terlupa. 

Silapnya aku tak makan dulu sebelum masuk boarding. Ingatkan kat dalam tu boleh lagi lepak makan2 ke, macam kat airport lain yang best2. Rupanya hampeh, takde pape dah. So, aku melangut ajelah sambil tengok orang. Alhamdulillah, selamat jugak menjejak tanah air setelah hampir 2 minggu ditinggalkan. Agaknya kalau 2 tahun baru balik, mesti perasaan masa jejak Tanah Malaya tu lagi seronok. Harap2 angan2 aku tu tercapailah. Boleh aku peram perasaan rindukan tanah air tu lama sikit. 

Travel solo ke Indonesia ni tak mudah, walaupun dari rumpun yang sama. Dorang pandang pelik dan tanya macam2 bila tengok kita travel sorang, lebih2 lagi kalau perempuan macam aku. Tapi aku rasa selamat jugak bila dorang tak tanya lebih2 dan tak kacau bila mengaku dah ada pacar. Walaupun pada hakikatnya aku menipu sebab nak selamatkan diri. Tapi ini hanyalah secebis pengalaman aku, orang lain mungkin berbeza. Lain orang lain pengalamannya, tak gitu? 

Apa pun, kalau ada yang terfikir nak travel solo ke Indonesia, teruskan. Insya Allah, kalau niat tu betul Allah akan permudahkan segala2nya. Yang penting jangan cakap besar and stay calm kalau ada pape berlaku. Syukurlah sewaktu kat sana aku sentiasa terjumpa orang yang baik2 je, ada jugak yang tak berapa baik tapi yang baik lebih ramai. Dan perjalanan aku smooth lah jugak, Alhamdulillah.  


5 comments:

  1. setuju dgn Anne..resam pergi tempat orang ne, tak kiralah Indonesia ke atau Afrika sekali pun, sebagai tetamu kita kena tahu limit kita di mana..jgnlah nak tunjuk besar kepala dan sebagainya takut nanti kesannya balik ke diri kita sendiri..try masuk dlm kelompok masy. tempatan, Insyallah banyak yang kita boleh belajar dari mereka2 ini :)

    ReplyDelete
  2. oo..pttlah ko pos kat malaysia poskad aku..haha

    ReplyDelete
  3. Zilla,

    betul tu, bukan takat kat tempat orang, kat tempat sendiri pun ada limit yang perlu kita patuhi. tak bolehlah nak sesuka hati je. bila kita lagi banyak bercampur dengan locals, lagi banyak yang kita pelajari sebenarnya.

    Ijan,

    haa.. nasib aku baik hati gak nak poskan kat ko, hehe


    =)

    ReplyDelete
  4. anne, teringin jugak nak merasa 'peram perasaan rindu' kat tanah malaya tu...

    InsyaAllah, ada rezeki tu nanti :)

    ReplyDelete
  5. keinginan tu dah lama, Nani... cuma belum tercapai je lagi.. harap2 akan dapat peluang tu.. insya Allah.
    =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...