Tuesday, February 19, 2013

day9 | next please

Lepas dah settle kira dedaun pintu yang seribu tu, aku keluar ambik angkot color orange. Masa tu hujan renyai2. Sebenarnya angkot tu tak terus pergi ke tempat yang aku nak jejak tu. Driver angkot tu berhentikan aku kat tepi jalan, ada banyak bas berkumpul kat situ. Erk, bas berkumpul ke? And I hop in bila konduktor tu iakan destinasi aku nak pergi tu. 

Bila dah masuk dalam bas, memang aku the only foreigner lah. Walaupun warna kulit dah hampir sama tapi bahasa tetap ada bezanya. 

"Loketnya berbeda," kata mak cik yang duduk kat seat sebelah aku dalam bas tu. Which is later I understand loket yang dimaksudkan tu adalah loghat atau cara sebutan. Pak cik konduktor tu pulak tak habis2 nak mengayat, lepas aku guna modus operandi yang sama udah punya pacar tapi di Amerika terus dia blah pergi belakang. Selamat sikit aku walaupun bertambah berat bahu kiri sebab menipu. Yang sebenarnya bukan pak cik tu aje, ada lagi sorang pak cik penumpang bas ni pun 2x5 dengan konduktor tu. Tak habis2 dengan gratisnya. 

Mak cik yang duk sebelah seat tu tak habis2 nak bersembang. Aku layankan aje, yang mana aku tak faham tu aku sengih je lah, buat2 faham. 

"Kamu ngak dingin? Kok bajunya cuma selapis?" Dia tanya aku sambil pegang sweater yang dia pakai.

"Ngak. Saya lagi hangat." Aku berpeluh2 boleh pulak dorang sejuk, memanglah hujan renyai2 tapi aku kan berdarah panas gitu. Bila tengok dorang ramai yang pakai baju berlapis2, aku pulak yang lemas menengoknya.

"Kalung kamu jelas kelihatannya," mak cik tu tunjuk2 kat leher dia. Aku dah semacam dah, janganlah ada pape nanti ni. Bila aku cuba cover dengan t-shirt yang aku pakai padahal tak tercover pun mak cik tu geleng2 kepala sambil kata 'ngak papa, ngak papa...' Aduyai, aku pulak yang terlebih cuak. 

Driver bas tu berhentikan aku kat simpang dan konduktor tu dah bagi direction sebelum aku turun. Katanya tak jauh, jalan straight aje. Sebelum aku turun bas tu, mak cik tadi tak habis2 berpesan, buat aku makin takut.

"Kalo ada yang ganggu, usah dilayan."

"Jangan diambil kalo ada yang berikan makan atau minum."

Banyaklah pesanan penaja yang aku dapat. Bukan mak cik tu tahu pun, lagi banyak pesanan yang dia titipkan, lagi banyaklah perasaan cuak, takut, was-was dan yang sewaktu dengannya yang aku fikir. Makin berat jadinya kaki aku nak melangkah. 

Lepas turun dari bas tu aku cuma jalan je ikut sepanjang jalan tu. Bila ada yang tegur2, aku cuma senyum je. Bila ada yang bertanya aku sama ada aku cuma angkat bahu ataupun aku geleng kepala, pastu senyum. Memang aku zip mulut habis2an. Aku rasa dah jauh giler aku menapak tapi tak nampak bayang pun lagi. Tadi dorang kat dalam bas kata tak jauh mana, dekat je. Padahal berpeluh2 aku dibuatnya.


Inilah jalan yang dilalui. Kiri kanan adalah rumah dan jugak kedai2. Masa berjalan tu nak kena hati2, kang tak pasal2 bermandi air lopak. Gratis aje.


Okay, dah sampai pun. 


Masa aku sampai ni baru masuk Zohor. Sayang, tak tercapai hajat aku kali ni. Harapnya adalah rezeki aku di lain masa. Sementara nak tunggu diorang selesai solat dan bukak menara untuk lawatan, aku berpeleseran sambil ambik gambar.


Payung ni tak bukak pun.


Menara Al-Husna dibuka untuk lawatan dari pukul 8.00 pagi sehingga 9.00 malam. Tapi ditutup untuk rehat dari pukul 11.30 hingga 12.30 dan 17.30 hingga 18.30.

Tingkat 19 adalah menara pandang, di tingkat 18 ada restoran berputar dan aku boleh pulak terlupa nak singgah, di tingkat 2 dan 3 adalah Museum Perkembangan Islam. Manakala tingkat 1 adalah lobi dan jugak kaunter tiket. Tiket masuk cuma Rp 5000. Nak menunggu turn naik ke atas punyalah seksa, lama yang amat. Bila orang berbaris nak naik lif dah tak ada, barulah tiket kaunter dibuka. Lepas tu beratur tunggu lif yang teramatlah lembabnya. 

Masa tunggu kaunter dibuka untuk beli tiket, sempatlah aku bersembang dengan pekerja ni. Dia yang tegur aku dulu, pelik agaknya tengok aku sorang2. Tak habis2 dia kata aku berani kembanglah kejap, pastu kecut balik padahal dalam hati cuak semacam. Macam2 dia tanya aku, sampailah kisah Manohara yang kawen dengan anak Sultan Kelantan dulu tu. Manalah aku tahu pasal gosip tu semua, takat tahu surface aje. Minah tu macam tak nak bagi aku naik je sebab nak sembang dengan aku, hahaha.


Okay, dah naik atas kita tour keliling, 360 darjah gitu. Start dengan view yang ini dulu. Bagi segar sikit mata tengok sawah yang menghijau nun di bawah sana.


Dah tak berapa nak hijau sangat dah.


Sesak, lemas, semualah. 


Pintu masuk ke Masjid Agung. Tadi aku menapak dari arah sebelah kiri gambar. 


Aku rasa nun di hujung sana pelabuhan Tanjung Emas. Ehh... aku rasa je lah. Tak tahu betul ke tidak. Malas nak check tengok map segala. 


Inilah masjid dari atas. Masjid ni tak besar mana pun, cuma nampak besar sebab binaan di sekeliling. Payung tu pulak akan dibuka kalau2 jemaah ramai dan perlu solat kat luar. 


Pagar di sekeliling menara tinjau ni. Lif kat bahagian tengah, so bila keluar lif akan ada pintu di kiri dan kanan untuk ke ruangan tinjau ni. Mengingatkan aku tentang Q1 Deck yang aku naik tahun sebelumnya. Tapi aku tidaklah memaksudkan yang kedua tempat ni sama, banyak bezanya terutamanya dari segi service. 

Lepas dah habis pusing keliling, aku turun ke lantai 2 & 3, Museum Perkembangan Islam. Lampu yang dipasang malap semacam, memang tak lamalah aku kat situ. Lepas ambik gambar apa yang patut, aku turun ke bawah. Cuma aku sedikit ralat bila tengok ukiran patung kat pintu masuk ke museum ni. Kalau takat museum dan tak berkaitan dengan perkembangan Islam aku tak kisah nak ukir patung apa pun. Ke aku yang terlebih emo dan sensitif tak bertempat? 


Gambar lagi...


Dan lagi... 


Okay, dah lah tu. Jom balik!


Kat tengah2 ni didirikan sepanduk 5 Rukun Iman, turutannya dari mula masuk. Eh, faham ke apa yang aku maksudkan ni? Buat2 faham dah lah erk.

So, aku ke destinasi yang seterusnya. Tapi kali ni tak adalah aku nak menapak ke simpang yang aku turun dari bas tadi. Kata pak cik guard tu, aku boleh tunggu depan tu aje. Ada bas dan angkot yang lalu nanti. Aku tunggulah kat depan tu dalam keadaan yang tak selesa. Dengan panasnya, perut meragamnya, membuatkan aku terfikir nak berpatah balik ke hostel aje. Esok2 pun aku ada masa lagi nak cover tempat lain tu. 


4 comments:

  1. berani? ko tak tahu betapa aku cuba untuk nampak berani.. padahal aku sebenarnya penakut! huhu
    =)

    ReplyDelete
  2. wow.. masjid tu mengagumkan.. kena masuk dlm list mesti pegi ni
    ps.. blog sy dh leh komen.. Yeay!!

    ReplyDelete
  3. architecture masjid ni katanya adopted design Masjid Nabawi, Madinah.. Alang nak repeat jogja, boleh lah sekali harung.. hehehe.
    dah ok ke? nanti saya jenguk ke sana, la ni tengah busy sket.. huhu
    =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...