Monday, February 25, 2013

day10 | misi yang gagal

Petang tu aku keluar dalam pukul 3 lebih, berjalan kaki je ke Jalan Pandanaran. Aku baca kononnya kat situ banyak kedai jual souvenir, murah2 pulak tu. Haruslah aku teruja sebabnya rupiah aku masih banyak berbaki dan sebelum2 ni pun aku tak shopping sangat.

Jenuhlah aku membelek, dari satu kedai ke satu kedai. Tapi tak ada apa pun yang buatkan aku berkenan. T-shirt pun mahal, double harganya dari yang aku beli kat Jogja. Padahal kualiti kain aku rasa lebih kurang je. Tak boleh kurang pulak tu. Sudahnya aku blah je. Terbukti lah kot yang aku ni bukanlah kaki shopping. Ke aku yang tak reti nak shopping? Mungkin jugak aku ni terlalu kedekut, so bila nak beli something tu biarlah berbaloi2. Apa pun, misi aku nak perabis duit memang failed!

Sudahnya masa balik tu aku singgah kat bulatan Tugu Muda. Ambik gambar then balik.


Taman Tugu Muda ni yang sebenarnya adalah taman kat tengah2 roundabout. Bila dah upgrade jadi taman ni, ramailah yang melepak dan berpeleseran kat sini. Pembinaan tugu dan taman ni adalah bagi memperingati pertempuran 5 hari di Semarang.


Jom ushar ke sebelah sana.


Dari sini barulah betul2 nampak cantik gambar bangunan ni mode perasan, haha. 

On the way balik ke hostel, aku singgah kat Waroeng Steak and Shake, motonya steak luar biasa. Teruja aku nak makan kat sini, sebabnya tiap kali aku lalu memang penuh dengan orang. So, aku expect mestilah sedap. Mesti boleh lawan Station 21 ni, tak pun setaraf dengan Station 21. Ngam2 aku masuk ada satu table kosong, punyalah lama nak tunggu dorang ambik order dan kemaskan meja. Maklumlah, pelanggan luar biasa ramainya.


Blackpepper steak yang aku makan. Aku mintak extra gravy mamat waiter tu tak faham. Jenuh nak explain, then aku try guna word sauce barulah dorang faham. Itu pun kena charge jugak. 

Verdict? Tasteless! Memang failed lah. Moto tu memang tak sesuai langsung. Pelik aku dengan dorang ni, makanan yang biasa2 je rasanya bagi aku, tapi bagi dorang sedap giler. Maybe dorang jarang dapat makan yang best2 kot? Dari waroeng ni ke hostel cuma beberapa langkah aje dah. Malam tu aku tak ke mana2, berkemas untuk balik ke Tanah Malaya.

footnote: aku baru balik dari trip ke Borneo. Macam2 hal terjadi, hampir2 kena tinggal. Pape pun aku kena habiskan cerita pasal Tanah Jawa ni dulu. 


4 comments:

  1. saya pula next week mau ke borneo..tak sabar ne Anne hahaha

    ReplyDelete
  2. wah, ke manakah destinasi seterusnya, Zilla?
    selalu macam tu lah, kan? kalau nak pergi tak sabor2, tapi bila nak balik macam malas lah pulak, berat semacam je.. haha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...