Thursday, February 7, 2013

day7 | sketsa di lesehan

Since aku cuma breakfast maggi goreng je pagi tadi dan skip lunch, perut aku memang bagus time travel, tak reti nak mengada2 aku tak patut biarkan perut aku menyanyi tengah malam karang. Alang2 dah basah kena hujan, lepas mandi aku keluar cari makan. Jalan beberapa langkah dari homestay ni ada lesehan. Keluar ke jalan utama, belok ke kiri. Jalan ke depan sampailah korang jumpa.

Sebenarnya masa aku pergi ni Pak Badru yang tunjukkan. Aku decide nak makan kat situ, jadi lepas dia tapau apa yang dia nak teruslah dia balik. Sempat lagi bagitau macam mana nak balik ke homestay nanti. Masa sampai tu ada sorang pak cik ni, bila nampak aku terus dia tegur.

"Where are you?" Dia tanya sambil tersengih2.

"Erk?! What do you mean?" Aku blur kejap, pastu tersengih faham. Pak cik tu dah garu2 kepala sambil tersengih.

"Malaysia. Cakap melayu je," aku sambung.

"Oh, kamu bisa cakap melayu. Hahaha..." Lepas tu adalah dia tanya aku pasal Genting Highland. Dah memang aku tak pernah sampai, tak adalah aku nak cerita lebih2.


Aku makan nasi goreng ni dengan teh O suam. Biasa2 je, tak menarik mana pun.

Selain daripada pak cik yang cuba2 nak speaking dengan aku tadi, ada sorang lagi mamat lain kat situ. Bila dia tengok aku dah nak habis makan, dia lepak kat sebelah aku dan lepas tu start borak2. Pulak tu hujan kejap2 lebat, kejap2 perlahan. 

"Kok kamu sendirian? Ngak punya teman?"

"Temannya udah pulang, tinggal saya sendirian."

"Kamu ngak takut?"

"Insya Allah, ngak ada apa2 akan berlaku."

"Apa kamu ngak takut kalau aku perkosa kamu?"

"Makkk! Nak balik!!!"

"Saya yakin Allah akan lindungi saya," confident je aku jawab padahal dada serasa macam nak pecah dengar statement berani mati mamat tu. Harus pandai berlakon, sedaya upaya muka harus confident jugak. Nanti kantoi!

"Bagus, kamu memang bagus. Hebat sekali."

Agaknya kalau dia tahu apa yang aku rasa saat tu, mesti dia gelak guling2 buat muka mengejek. Pastu mesti dia takut2kan aku lagi. Tak sanggup aku nak tunggu lama lagi, bila hujan dah jadi gerimis aku mintak diri. 

"Sayang sekali, kita bertemu saat kamu mahu tinggalkan tempat ini. Kalau kita bertemu lebih awal tentu bagus sekali. Aku bisa kenal kamu lebih lama."

"Mungkin." Padahal menyesal aku jumpa kau kat sini.

"Aku harap bisa ketemu kamu lagi. Tahun depan kamu ke mari lagi ya?"

"Mungkin tidak. Saya harus habiskan kuliah. Sudah gerimis, permisi ya." Cepat2 aku bangun, tak nak berlama2 lagi. Takut weh!

Sambil berjalan meredah gerimis balik ke homestay, langkah aku tak tentu arah. kejap2 aku pusing belakang, telinga aku paksa bagi isyarat kalau2 ada bunyi yang mencurigakan. Takut kalau2 dia ikut aku dari belakang. Agak macam tak ada apa2, langkah aku kembali tenang. 


Bila nampak signage ni, aku tarik nafas lega. Paling tidak kalau ada apa2 aku dah boleh jerit kuat. Harap2 penghuni rumah kat kiri kanan ni boleh dengar. Masuk lorong ni, tak jauh dah nak sampai ke Mama's Homestay, rumah sebelah kanan. 


Suasana malam di Kampung Kauman. Sunyi je padahal masa ni belum pun pukul 8 malam, waktu tempatan. Tapi kat sini memang tenang je, jauh dari hiruk pikuk. Kalau nak relax memang sesuai lah kat sini.

footnote: ramalanku benar belaka... Walau mimpi hanya mainan tidur, tapi kadang2 itu juga petanda.


4 comments:

  1. ayat berani mati mamat tu bagi. aduhai... kecut perut!

    ReplyDelete
  2. itulah pasal... bukan setakat kecut perut, rasa nak tersembur keluar isi perut pun ada! aduyai...

    ReplyDelete
  3. baya,

    itulah.. syukur jgk dia cuma cakap je, cuak tak usah cerita.. tapi bila ingat balik boleh tersengih jugak sorang2.. hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...