Wednesday, February 20, 2013

day9 | merayau tanpa arah

Akhirnya aku decide untuk teruskan misi merayau tanpa arah. Sebabnya kalau aku balik ke hostel, confirmlah aku tido je. Since perut aku yang meragam tu tak adalah banyak sangat kerenahnya, boleh je lah aku merayau.

Dari depan Masjid Agung tu, aku ambik angkot untuk ke Kota Lama. Tapi driver angkot tu dah bagitau awal, dia akan dropkan aku kat simpang, nanti kena tukar angkot lain ataupun jalan kaki je. Kebetulan ada 3 orang mak cik dan sorang akak kat dalam angkot tu. Mak cik sorang tu dari awal aku naik, sehinggalah dia turun, tak habis2 berpesan. 'Hati2 ya, nak!' Itu yang dia duk ulang, kejap2 ulang, lepas sembang ulang lagi. Sudahlah dalam bas mak cik tu tegur pasal rantai aku, mak cik yang ini pesan suruh hati2 pulak. Kalau sekali dua tak adalah aku rasa pape, masalahnya berpuluh kali dia pesan! Ini yang buatkan aku rasa kecut perut dan fikir yang bukan2. 

In fact, bukan mak cik tu sorang je yang pesan macam2. Even another mak ciks dengan kakak tu pun pesan macam2 jugak. Masa turun tu aku turun sekali dengan mak cik sorang ni, dia yang tunjukkan arah ke Kota Lama. 


Tak dapat dipastikan yang kat belakang tu bangunan apa. Masa ni aku kat simpang tiga dan kena ke kiri. Pastu jalan lagi sampai jumpa.


Rumah tinggal kot. Tapi rumah ni nampak semacam je, macam ada yang tak kena. Mungkin jugak tiang yang besar semacam, atau dinding yang nampak macam pelik je. Tapi di mata aku memang nampak something wrong somewhere else. 


Aku dah sampai sini. Korang bila lagi? Statement tak sedar diri, padahal orang lain dah berzaman sampai sini. 


Lagi bangunan lama, tapi masih teguh berdiri.


Bangunan Marba ni dinamakan sempena nama Marta Badjunet, orang kaya yang berasal dari Yaman yang banyak jasanya. Berfungsi sebagai pejabat perusahaan pelayaran pada waktu itu. Sekarang hanyalah menjadi gudang simpanan.


Gereja Blenduk. Sebenarnya aku dari sebelah sana. Elok je aku melintas jalan, kenderaan banyak bertali arus. Tiba2 aku dengar suara perempuan menjerit sambil memaki hamun. Rupa2nya ada kereta langgar mak cik bermotor ni. Tapi tak ada cedera apa, cuma mak cik tu jatuh. Tak de orang tolong pun, masing2 mengelak. Penat membebel takde orang layan agaknya, mak cik tu start motor dan blah dari situ. 


Dari jarak dekat. Kalau korang ikut jalan ni straight, nanti akan jumpa dengan bangunan pejabat pos. Tapi aku tak pergi. Sebabnya masa aku tanya sorang mamat tu dia kata tak de apa kat sana tu. Aku perasan tu pun besoknya masa lalu dengan bas. Frust jugaklah.


Instead of ikut jalan lurus depan Gereja Blenduk, aku masuk lorong ke arah Pecinan. Dan jumpa bangunan lama dan tak terurus ni.


Macam bangunan tinggal, tapi kat bawah tu banyak orang berniaga guna cart tu. 

Tak adalah lama mana pun aku kat sini, cuma yang lamanya sebab tunggu angkot. Aku pelik jugak bila langsung tak ada angkot yang berhenti, padahal selalunya driver angkot ni memang akan berhentilah bila nampak ada yang menanti. Akhirnya adalah sorang pak cik ni berhenti, pastu suruh aku naik cepat2. Dalam cuak tu aku naik jugak. Aku bagi tau nak ke Lawang Sewu, dia kata nanti dia stopkan somewhere dan aku kena naik angkot lain. 

Tapi pak cik tu lupa! Lepas ramai orang turun dan naik bertukar ganti, dan aku rasa macam dah lama je, aku tanya pak cik tu. Berkali2 dia mintak maaf sebab terlupa. Dia stopkan kat simpang 4 yang aku tak tahu namanya dan berjalan ikut direction yang dia bagi. Jauh giler aku menapak, jual mahal tak nak naik angkot. Last2 aku surrender jugak, naik angkot. Tapi hampeh, naik tak sampai 5 minit dah sampai kat simpang Tugu Muda. Dah lah untuk sejengkal tu dia charge aku Rp 4k, padahal pak cik pelupa tu charge aku cuma Rp 2k aje. Kalau berjalan tak adalah jauh mana dah. Dari simpang tu ke hostel, aku sambung menapak lagi. Berpeluh2 dibuatnya.

Malam tu masa aku lepak2 berehat kat bilik, Sunawan my CS friend nak datang ke hostel. So kitorang lepak bersembang kat depan IndoMaret. Dia offer nak bawak aku ke Curug besoknya, tapi aku macam berbelah bahagi. Sebelum dia balik tu aku janji aku akan text him tomorrow morning. Sebab aku akan decide pagi esok je, malam ni nak kosongkan fikiran dan tidur sebab penat.


3 comments:

  1. ada plan mau repeat? jommm..kita lajak terus ke karimunjawa hehehe

    ReplyDelete
  2. hahaha.. hajatnya begitulah.. tapi bkn dalam masa terdekat ni. karimunjawa pun cun gak, hehe..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...