Sunday, February 17, 2013

day9 | edisi mengira pintu

Bangun pagi tu baru aku perasan stok baju bersih aku dah habis. Ngam2 tinggal selai untuk aku pakai hari tu. Bila aku tanya Ghafur pekerja hostel tu dia kata boleh siap tengah hari esok, pukul 12. Aku dah gelabah sebab dah takde baju lain nak pakai esok. Tak kan aku nak tunggu lepas pukul 12 baru keluar kot. 

Masa nak keluar pagi tu aku teruslah bawak pakaian yang nak dibasuh, boleh aku singgah drop kat laundry. Malangnya, paling cepat aku boleh ambik hari Isnin. Padahal pagi2 tu aku dah kena balik KL dah. Alasannya hujung minggu, lagi liburan sih! Sudahnya aku patah balik ke hostel, gasaklah kalau siap tengah hari esok pun. At least lagi cepat dari laundry yang aku tanya tu. Aku siap pesan kat Ghafur kalau boleh siapkan jugak hari tu. 

Aku keluar ke arah Tugu Muda, berjalan kaki je. Tak rajinlah aku nak ambik beca atau pun ojek. Bukan jauh sangat pun, dengan keadaan yang baru lepas hujan memang selesalah berjalan, tak panas. 


Tugu Muda, depan sana bangunan museum apa ntah, aku tak masuk pun. Tak berminat nak masuk ke sana. Kat roundabout ni aku ke kiri, aku dah nampak dah tempat aku nak masuk tu dari sini.


Check harga tiket dulu ye.


Dari luar pagar. Lawang Sewu ni dikenali jugak sebagai Gedung Seribu Pintu, memang bangunan ni banyak pintunya. Dibina oleh Belanda dan asalnya digunakan sebagai pusat operasi keretapi, kemudian diambil alih oleh Jepun sewaktu penguasaannya. Kisahnya korang boleh jenguk kat sini.

Aku masuk dan ke kaunter tiket belah kiri pintu masuk. Masa ni beratur guide kat depan kaunter tu, tunggu pelawat. Katanya wajib ambik guide, so aku bayarlah Rp 30K for guide fee's. Sempat aku beli FM kat sini, mahal jugaklah but since aku tak jumpa kat tempat lain, better aku grab terus. Masa aku sampai ni pelawat belum ramai lagi, tak adalah sesak nak bergerak. Dah settle, jom kita jalan2 sambil kira berapa banyak pintu yang ada.


Bangunan yang ini Gedung A tak dibuka untuk pelawat, still under restoration katanya. 


Pintu masuk dari Gedung E, passing through Gedung A yang tak dibenarkan masuk on the left. Masa nak melalui tandas kat sebelah kanan tu, tiket korang akan diperiksa. Cuak jugak aku masa kat sini, sebab aku tak jumpa cari tiket. Lepas keluarkan barang2 baru jumpa terselit. Kecoh je. 


Sinki yang dibawa oleh Belanda sewaktu bangunan ni dibina.


Sekali tengok tandas ni bentuknya seperti muka yang sedang tersenyum. Kata guide tu, tandas ni masih boleh digunakan. Tak adalah aku nak guna ke apa. 


Gedung A bila diambil dari kawasan lapang kat tengah2 kompleks bangunan Lawang Sewu ni. 


Blueprints Lawang Sewu yang dipamerkan dalam Gedung C, juga dinamakan sebagai museum. Kat dalam ni jugak ada dipamerkan atap genting, batu bata dan barang2 lain yang digunakan untuk pembinaan Lawang Sewu ni. Mostly dorang pamerkan barang2 asal yang dibawa dari Belanda dan barang2 tiruan yang digunakan untuk restoration. 


Sekarang kita ke Gedung B. Bangunan yang nilah ada basement yang sewaktu Jepun tak over dulu dijadikan tempat tahanan. Guide tu bagi tau aku kat bawah tu cuma dijadikan tempat takungan air je. Bila aku mintak nak masuk ke bawah, dia buat2 tak dengar pastu blah bawak aku pegi tempat lain. Aku pun tak adalah nak insist sangat sebab I was not in the right time. Aku tahu kat bawah tu agak keras, ada orang jumpa macam2 dan ada jugak yang tak jumpa pape.


Dah tahu macam mana nak kira pintu? Kalau dikira pintunya aje memang tak sampai seribu pun. Yang menjadikan tempat ni dipanggil seribu pintu sebab yang dikira adalah daun pintu tu. Apa? Tak faham? Tak faham sudah, kalau rajin pegi belek buku BM carik maksud daun pintu tu apa. Tak pun tanya cikgu BM.


Ruangan belakang agak menakutkan kalau nak dibandingkan dengan bahagian depan. Gambar atas tadi bahagian depan.


Masih ada di sini, tapi dah tak digunakan dah kalau tak silap aku. Lupa lah.


Another view of Gedung A. Kat tingkap kaca 'menara' tengah tu ada lukisan perempuan.


Ini ruangan yang paling atas kat Gedung B. Kata guide aku, kat sini dijadikan tempat storage barang2. Tapi ada yang aku baca katanya kat sini tempat dorang berpesta. Ntah yang mana betul, yang mana salah tak dapat dipastikan. Tahu ajelah dorang ni, banyak sangat version. Nak percaya yang mana satu pun tak tahu.


Tangga sempit nak naik ke ruangan atas tadi. Kalau kata ruangan atas tadi tu tempat storage barang2, make sense jugaklah sebab nak mengelakkan kecurian, kalau ikut cerita guide aku tu. Cerita sebenar? Wallahu'alam.


Okay, dah nak habis dah kita pusing.


Kepala keretapi yang mula2 digunakan kalau tak silap akulah. Punyalah lama aku nak tunggu orang2 yang bergambar kat sini blah. Guide aku ntah pape, tak bagi aku nak masuk ke dalam. Padahal aku tengok berlambak orang yang naik dan masuk dalam tu. Lagi pun bukan ada signage kata tak boleh masuk pun. Pasrah je lah dapat guide yang semua benda tak boleh.




Gambar terakhir sebelum balik. Masa ni orang dah ramai giler. Ada dua tiga bijik bas berhenti depan main entrance tu. Mujur aku datang awal, kalau terlambat sure lemas dalam crowd ni. Masa aku keluar dari sini, hujan rintik2 dah turun. Cuak jugak sebab aku tak bawak payung mahupun poncho. 


6 comments:

  1. sediakan payung sebelum hujan trn..haha

    ReplyDelete
  2. hujan dah turun baru teringat payung, camana tu? hahaha... =)

    ReplyDelete
  3. salah satu tempat yang ingin sgt saya p, anne..tapi entahlah bila huhuhu

    ReplyDelete
  4. insya Allah, ada rezeki dapatlah.. kadang2 tak plan sangat pun, tetiba pergi. kadang2 plan bagai nak rak, tapi tak pergi2 pun.. [byk benda yang diplan tapi satu pun tak lepas - selalu terjadi kat saya-] selalu macam tu lah... huhu

    ReplyDelete
  5. tulah dianya anne..biasanya tmpt yg kita teringin sgt nak p, mesti akan ada halangannya..mungkin juga belum ada rezeki..sambil2 tu kita explore tmpt lain dulu hehehe

    *saya ada plan terbaru ne.harus share kah??hehehe

    ReplyDelete
  6. betul tu, jgn biarkan plan tertangguh tu buatkan kita x ke mana2.

    *wah, plan ke mana plak.. share lah.. nanti email, haha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...