Thursday, February 21, 2013

day10 | ke luar kota

Pagi tadi bila bangun tidur, aku terasa nak ke Demak. Instead of sewa kereta atau naik teksi, aku pilih untuk naik bas je. Maklumlah kat Malaysia selalu sangat bersenang lenang, nak ke kedai yang tak sampai 1km pun bawak kereta. So kali ni aku nak cuba gaya hidup golongan marhaen statement tak sedar diri, padahal hidup sendiri pun tak jauh bezanya dengan dorang tu. Pepagi tu aku text-ed Sunawan bagitau plan aku nak ke Demak dan automatically offer dia nak bawak aku ke Curug cancel. Aku tak kisah pun.

Lepas bersiap dan aku beli air kat IndoMaret bawah hostel tu, aku tunggu bas depan tu aje. Banyaklah bas lalu tapi bukan menuju puncak ke tempat yang aku nak pergi. Aku nak ke Terminal Terboyo, nanti kena tukar bas kat terminal tu sebelum ke Demak. Jauh rupanya dari Jalan Imam Bonjol nak ke Terminal Bas Terboyo tu, pastu jalan pulak memang tak best langsung. 

Masa sampai kat terminal tu hujan renyai2, dan aku pulak main redah je. Lepas tanya orang aku ke tempat bas yang nak ke Demak. Lama gila tunggu dalam bas, sebab driver tu nak bagi orang ramai baru gerak. So, membuang masalah aku di dalam bas sambil tengok orang. Aku cuba2 nak sembang dengan sorang mak cik dalam bas tu, tanya macam mana nak ke Masjid Agung. Tapi asyiklah dia duk kata jauh, padahal aku baca kat internet tak adalah jauh mana pun. Pastu tak habis2 membebel macam nak takut2kan aku pasal sengsorang. Last2 aku buat2 tulis note, baru dia diam. Aduyai, macam2 hal pagi2 ni.


Ginilah keadaan Terminal Terboyo. Aku tengok tak ada rupa terminal pun, lebih kepada tempat persinggahan bas je. Gambar ni aku ambik dari dalam bas jugak.

Pak cik driver bas aku tu baiklah jugak. Kalau masa brenti tengah jalan ada mak ciks balik dari pasar dengan bakul penuh tu, dia turun dan tolong angkatkan masuk dalam bas. Cuma aku rasa sedikit terkilan dan agak sedih jugaklah. Demak, tempat aku nak pergi ni lebih dikenali sebagai Kota Para Wali. Tapi sepanjang jalan tu aku nampak aktiviti penduduk yang tak melambangkan ianya sebagai kota para wali. Bayangkan dorang mandi dan cuci pakaian kat depan rumah antara main road dengan rumah dorang ada sungai / tali air yang keruh macam nescafe warnanya dan airnya macam tak mengalir pun dengan keadaan half naked. Dan yang macam tu bukannya lelaki, tapi perempuan!

Aku relax je macamlah tahu sangat tempat nak dituju tu. Bila ramai dah yang turun naik, dan mak cik kepoh tu pun turun aku dah terasa cuak. The moment aku nampak signboard Masjid Agung Demak, I feel relieved. Bila lama je tapi tak sampai2 jugak, aku ke depan. Tanya driver tu. Luckily tak jauh dari situ dia turunkan aku dan suruh aku tunggu bas untuk balik kat seberang jalan sana. Masa turun tu ada sorang mak cik ni pun turun jugak. Selekeh je pakaian dia, tapi aku tak fikir pape pun. Laju je dia jalan. At the moment aku sampai depan masjid tu, aku nampak dia and the gang, berdiri sambil pegang cawan. Mintak sedekah rupanya!


Masjid Agung Demak adalah masjid yang tertua dan dipercayai dibina oleh Wali Songo dan Raden Patah. Nak tahu pasal sejarah masjid ni, korang google lah sendiri. 


Masa aku sampai ni ada ceramah agama. Jadinya tak adalah aku berlama2 kat sini. Aku ke bangunan sebelahnya pulak.


Haaa.. aku ke sini. Masuk dalam ni gratis aje. Adalah artifak lama yang dipamerkan. Kemudian ada satu ruang macam bilik kecik gitu, tempat dorang pamerkan tentang salasilah para wali yang pernah menyebarkan agama Islam di Indonesia. Adalah lagi few things yang memang related dengan Masjid Agung Demak ni.


Masjid dari arah sisi. Masa nak ambik selipar sebab aku akan ikut jalan belakang masa keluar nanti, brother yang jaga tepi tangga tu tegur aku.

"Dari mana mbak? Malaysia?"

"Iya, dari Malaysia."

"Sendirian?"

Aku senyum je sambil mengangguk.

"Berani ya kamu." Wahh! Dia tak tahu aku tak pernah rasa aman semenjak ditinggalkan kawan2. Erk, aku ditinggalkan ke? Rasanya statement tak berapa nak betul je, hahaha.


Dalam kawasan masjid ni jugak ada banyak makam. Tapi aku tak adalah pegi check satu2 kat batu nisan tu. Yang pasti kubur2 ni semua bukan di satu kawasan, berselerak je. Ada yang berpagar cantik macam kat atas ni, ada yang terbiar tak de pagar pun, ada yang pagarnya biasa2 je. 


Diorang berzikir ramai2 kat bangsal ni. Aku rasa mungkin group yang baru lepas dengar ceramah tadi tu. Seriau aku tengok cara dorang berzikir. Ntah lah. Kebetulan ada 2-3 orang photographer yang ambik gambar/video dorang. Ada shooting program tv kot. 


Instead of balik ikut laluan yang aku masuk tadi, aku lalu ikut jalan belakang. Ada kedai2 rupanya di kiri dan kanan jalan. Yang mintak sedekah pun ramai jugak. 

Kat hujung2 jalan tu sebenarnya jalan tu berpusing then balik ke main road nak masuk ke entrance masjid balik ada few stalls yang jual makanan. Aku duk ushar lah tengok sebab perut aku pun dah start main keroncong. Tak lama lagi mesti berdondang sayang pulak. Kat depan tu pulak memang ada few buses and van yang parking, dan jugak ojek dengan beca.

"Siapa yang dicari, mbak?" Terkejut aku bila ada sorang pak cik ojek ni tanya tiba2.

"Ngak papa, mutar2 aje."

"Temannya di mana? Kok kamu sendirian?" Aku geleng kepala je pastu jalan laju2 nak blah dari situ. 

"Ayo mas, dia sendirian. Yuk, kita temanin dia. Mbak, gratis aja. Bisa ya kami temanin kamu?" Gitulah lebih kurang mamats kat situ nyampuk. Duk ulang2, bersambut dengan the other mamats pulak tu. Aku cuak giler, terus cancel niat nak isi perut. Laju2 aku berjalan masuk ke kawasan masjid. Dah agak jauh tu baru aku pusing tengok, lega bila takde yang mengekor. 


Bumbung masjid ni berbeza dengan masjid lain. Menarik. Tapi ada benda yang aku rasa terkilan. Aku ni macam2 lah, ada je benda yang tak kena di mata kasar. Itu baru di mata kasar, belum lagi di mata halus. Apa pun, biarlah aku simpan je sorang2. 

Masa balik aku boleh tertidur dalam bas, just nice sebelum sampai Terminal Terboyo aku terjaga. Aku nampak Taman Djamu Nyonya Meneer, alahai jamu yang glemer tu. Tapi kotor giler depan entrance nak masuk ke taman tu. Aku wonder macam mana produk yang glemer gitu tapi luar pagarnya tak terjaga. 

Bas yang aku naik tu tak lalu depan hostel aku pun, dia berhentikan aku kat simpang Lawang Sewu. Dari situ aku cuma menapak balik ke hostel. Aku rehat je sebab petang sikit aku nak ke Pandanaran. Nak perabiskan duit sebelum balik, kononnya lah.


2 comments:

  1. siap sampai ke Demak..sungguh wa jeles waaaaaa..

    anne, utk baki perjalanan sendirian mmg tak ujan ekk? saya perasan cuaca mcm ok je cuma sedikit mendung...betulkah?? kalau betul, kiranya mmg lucky habislah sebab time tu musim ujan kan kat sana..

    ReplyDelete
  2. ai pun jeles gak dgn u.. huwaaaaa...

    ha'ah, the rest of the day tu weather just nice. klau hujan pun takat gerimis je, mmg tak basah lah kalau redah pun. itulah, patutnya time tu mmg musim hujan pun.. Alhamdulillah, rezeki weather cun

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...