Friday, February 15, 2013

day8 | perjalanan harus diteruskan

Aku rasa kejap bebenor aku singgah di Solo ni. Dalam sehari dua malam je yang aku rasa betul2 ada di Solo, selebihnya aku banyak bazir masa dalam perjalanan. Memanglah kalau diikutkan aku boleh je sewa transport and tadaa! In a few hours dah sampai ke destinasi. Tapi sebab aku saja nak relax and easy, try to moves around like locals did, so aku tak kisah sangat buang masa ni. Itu memang dah jadi hobi aku dah pun. Kadang2 dalam buang masa inilah aku terserempak dengan macam2 peristiwa yang tak sempat nak dirakamkan. Cukuplah aku rakam dan ingat dalam memori aku sudah.

Pagi tu lepas dah breakfast, kemas2 bag aku keluar jalan2. Saja nak meninjau kawasan kampung sebelum meninggalkan Solo untuk ke destinasi seterusnya. Tapi sini tak nampak kampung sangat, tak macam kampung kat Malaysia. Tak reti aku nak explain camana bentuk kampungnya.

Tempat aku tumpang berteduh selama 2 malam. Mama dan keluarga baik je, peramah.

Jalan yang jadi laluan macam ginilah bentuknya. Kiri kanan adalah rumah berderet panjang, macam rumah teres tapi tak berpagar. Bukak pintu terus ruangan rumah. Boleh korang imagine? Suka hatilah macam mana caranya korang nak bayangkan keadaannya. Again, aku tak reti nak explain more details.

Bunga kembang pagi kat wall.

Yang ni pulak tak berapa nak kembang, malu2 gitu.

Korang gang apa?

Rajin mak cik ni, tekun melukis batik. Sebenarnya aku tak masuk pun kat sini, sebabnya aku tengok diorang tengah sibuk punggah itu ini, keluar masuk. Agaknya nak deliver tempahan kot.

Antara 2 generasi, lama dan baru. Sekali tengok ingatkan saja dorang gantung, rupa2nya inilah rupanya lampu jalan dorang. Kat dalam tu ada mentol.

About 10 minutes to nine baru aku balik ke homestay, ambik bag and say good bye to the family. Mama suruh aku singgah kalau datang lagi bila2. Bas patutnya pukul 10 pagi, tapi kat tiket tu dah tulis suruh datang an hour before depart, so I did. Rupa2nya buat penat je aku datang awal. Ada minah ni tunggu selang 3 pintu je dari kaunter bas tu, driver siap berenti lagi ambik dia, bukan susah pun nak menapak ke tempat aku tunggu tu. Mengada2 betul, panas je hati aku.

Kononnya minibus tu super executive class, full AC. Tapi hanya indah khabar dari rupa. Dari luar nampak macam Alphard hati aku dah kembang berbunga, seronok dapat naik Alphard tapi bila masuk ke dalam rupa2nya lepat! MPV yang seatnya dah diubahsuai 2 baris, setiap baris boleh duduk 3 orang. Dan bahagian belakang dorang load barang2 yang nak dihantar dari Solo up to Semarang. Aircond langsung tak rasa, berpeluh2 aku kat dalam tu. Dah lah tingkap tak boleh bukak. Tapi aku tengok orang lain selamba je, macam tak panas pun. Ke aku yang mengada2?

On the way tu punyalah lama, singgah sini pick up orang, pastu singgah sana ambik barang, singgah lagi hantar barang, singgah lagi hantar orang. Masa aku beli tiket tu katanya paling lewat aku sampai pukul 1 akan sampai di Semarang, tapi itu semua hanyalah janji manis semata. Pukul 3 lebih baru sampai ke hostel. Aku orang pertama naik, aku orang terakhir turun.

All the way dari Solo, mamat driver tu cuma sembang dengan minah mengada tu aje, since minah tu duk depan. Lepas minah tu turun, tinggal aku sorang2. Mulalah dia tanya macam2. Last2 aku kelentong punya pacar di Amerika, bangsa Amerika. Ntah sapa2 lah jadi mangsa aku. Lepas aku kata cenggitu, tak adalah dia nak tanya lagi, aman sikit aku rasa. Masa dah sampai kat hostel, dia mintak aku top up lagi Rp 10k. Aku malas nak bising2, bayar jelah. Aku penat dan nak rehat aje.

Inilah bilik aku, single room shared bathroom, Rp 100k per night. Aku stay kat Imam Bonjol Hostel, Jalan Imam Bonjol.

Aku ushar harga kereta, ingat nak sewa kereta pergi Dieng Plateau. Mahal banget, sih! 8 jam je dah Rp 600k, itu tak termasuk parking. 8 jam tu memanglah sempat kalau nak ke Dieng, tapi aku tak boleh nak berlama2. Kalau takat touch and go, aku kurang berminat. Tak ada feel nak berangan lebih2. Aku kan suka lepak lama2, ambik feel nak berangan. Kalau boleh angan2 tu memang berepisodlah jadinya. Sebab aku kena bear all the cost by my own self, maka aku decide no Dieng Plateau for this time. It's going to be another time.

So, petang yang masih berbaki tu aku cuma tengok map, check location tempat2 yang aku nak pergi. Untuk esok, aku tak sure nak pergi mana. Aku kena tunggu pagi esok baru decide, sebab aku kena tengok which side of bed I'm wake up in the morning. Bila dah sorang2 ni, aku takde plan sangat. Kadang2 tu plan pun berubah2.

Hostel ni kat tingkat atas, agak tersorok. Bawahnya ada IndoMaret, 24 hours convenient store. Asalnya aku nak stay kat Olympic Hotel, tapi fully book. Silap aku jugak sebab tak alert, kat Indonesia ni starting from Christmas to the new year, memang liburan besar dorang. Kira macam peak season gitu.

1. yang gang tuh kelakar.

ramai orang gi Jawa this 2 month, i rasa left out pulak. Hehhehehh.... kene gi jugak nih.

2. itulah, tapi nama gang takde lah ganas mana, baik2 je namanya.

kebetulan kot ramai ke Jawa. But i like ur way, pegi tempat yang orang belum pegi.. hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...