Tuesday, February 5, 2013

day7 | jom ke pasar

Sebaik keluar dari Pura Mangkunegaran, Pak Badru dah standby tunggu aku. Katanya lama aku kat dalam, padahal aku rasa sekejap aje. Kemudian aku dibawa ke Pasar Triwindu, pasar yang menjadi tumpuan penggemar barangan antik. Tak jauh pun jaraknya dari Pura Mangkunegaran tu.


Aku terjah bahagian belakang dulu sebab Pak Badru parking kat belakang. Pengunjung tak ramai, jadi bebas nak melilau ke sana ke mari. Tak perlu nak berhimpit dengan ramai orang. Yang pasti patung2 antik memang banyak dijual. 


Lampu antik sebegini pun banyak. Dah namanya pasar antik, tentulah yang antik2 sahaja. 


Lampu lain pulak.

Disebabkan aku bukan peminat barangan antik, maka tak lamalah masa yang aku ambik. Lepas dah pusing keliling, usik sana sentuh sini aku rasa dah cukup. Aku mintak Pak Badru bawak aku ke stasiun Solobalapan. Tapi malangnya, train ke Semarang dari Jebres, another train station in Solo. Masa ni Pak Badru ada bagi tau ada minibus ke Semarang. Dalam kepala aku duk fikir sama ada nak naik bas atau train. 


Sebelum decide pape, kita singgah dulu kat tempat buat serabi. Dikatakan yang terbest di Solo. Jenuh Pak Badru promote suruh aku beli, tapi tak adanya aku terpedaya beli sebab tak terasa pun nak cuba makan.


Bagi aku, serabi ni lebih kurang macam apom yang kat Penang sanalah. Tapi yang ini makan macam tu aje, takde kuah atau sambal. Garing kat keliling, lembut kat tengah.


Bila tak berjaya pujuk aku beli serabi, dibawaknya aku ke sini pulak. Memang aku nak beli something pun kat sini. Kalau diikutkan dari Mama's Homestay ke sini boleh jalan kaki je. Tapi sebab dah termasuk dalam pakej, ikutkan ajelah. Lagipun pasar ni bukak dari pukul 9 pagi sampai 5 petang je. Kalau singgah masa balik karang, confirm tak sempat. 


Macam2 jenis kain ada. Tapi mostly lebih kepada batik. Harga tu terpulang pada individu. Kalau pandai tawar menawar memang untunglah. Akhirnya rupiah aku terjejas jugak. Itu pun jenuh aku tahan mata supaya tak tergoda. 

Aku tak suka bila orang ikut dari belakang, nak merayau pun rimas jadinya. Aku cuma pusing sebahagian je kat bahagian bawah. Kalau aku sorang2 sure aku meronda sampai ke lantai atas. Sebelum ke destinasi seterusnya, kita pekena teh botol dulu. Jom!


2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...