Saturday, January 25, 2014

day6: mengejar keretapi part1

Awal pagi lagi kitorang semua dah siap dan masing2 ke 7 Eleven kat seberang jalan. Aku beli air dan biskut untuk bekal sebab nak kejar train awal pagi. Kalau kitorang siapkan breakfast kat hostel atau breakfast kat luar, confirm lambat. Sampai kat stesen BTS terdekat, kami tercengang sebab laluan masuk berkunci. Tak lama tu datang pengawal stesen, dia bagi tau kitorang yang BTS shut down hari ni. Tak sure akan kembali beroperasi pukul berapa. Masa kitorang naik escalator yang tak bergerak nak ke stesen tadi ada kertas macam notis tertampal kat tepi tu. Dek kerana tulisan cacing kerawit tu kitorang tak faham, so ignore ajelah.

Even dah tahu train tak beroperasi pagi ni, lama jugak kitorang kat stesen tu. Lepas tu turun ke bawah perhati traffic pagi. Memang super jammed kota Bangkok pagi tu, bas yang lalu penuh dengan penumpang, taxi kosong takde penumpang memang tak nampaklah. Motor taxi pun sama sibuknya, tuk-tuk apatah lagi. Lama kitorang membuang masa kat situ, tak tahu apa yang dicari sebelum kami semua bersetuju untuk berpatah balik ke hostel.

Dengan bantuan dari staff hostel yang baik hati, kitorang dapat meneruskan misi pagi tu. Menurutnya, inilah pertama kali BTS shut down due to electric problem dan tak tahu bila train akan kembali beroperasi.

7 Elelven yang ada di merata tempat, dekat2 pulak tu antara satu sama lain. Ini yang paling hampir dengan hostel kitorang.

Dari hostel kitorang berjalan kaki ikut direction yang staff hostel dah bagi menuju ke Thaksin Bridge. Ada jugak kitorang tanya motor taxi, tapi bila bagi tau tujuan kami dorang tak nak ambik. Rupa2nya motor taxi ni ada kawasan2 tertentu je dorang boleh ambik penumpang aka pembonceng. Warna vest dorang menunjukkan tempat yang dorang boleh masuk. Jauh jugak kami berjalan pagi tu, sempatlah cair lemak tepu kat badan. Dari Thaksin Bridge tu, kitorang ambik feri untuk ke seberang sana.

Thaksin Bridge. Jarak dari hujung belah sini ke hujung sebelah sana tak adalah jauh mana pun. Tapi sebab tunggu turn untuk berth, lama giler kitorang dalam feri tu. Aku tengok orang yang berjalan kaki melintas dari atas jambatan tu dah lama sampai ke seberang sana. Kalau tahu dari awal, confirm kitorang berjalan kaki je instead of naik feri yang super lama.

Sungai Chao Phraya yang sentiasa sibuk.

Penantian dalam feri yang memenatkan, lama giler baru kitorang sampai ke seberang sana. Tambang cuma 3.5 baht, sesuai dengan penat menunggu. Kitorang jalan kaki ke arah main road. Kebetulan ada tuk-tuk masuk lorong tu hantar penumpang dan masa on the way dia keluar tu, kitorang tahan. Lepas tunjukkan tempat yang kitorang nak tuju, dia bagitau harga dan kitorang pun apa lagi, hop in lepas agreed.

Jauh jugak perjalanan kitorang dengan tuk-tuk tu. Kalau berjalan kaki harus double lemak mencair pagi2 hari tu. Kitorang diturunkan kat tepi roundabout yang besar. Dia bagi isyarat turun ke bawah then ke seberang sana. Lepas bayar tambang, ikutlah kitorang dengan isyarat yang mamat tu bagi. Turun kat bawah terowong tu dah rasa pelik, ada pengawal yang jaga kat situ. Tapi redah je tak nak tanya. Sekali kitorang keluar roundabout, masing2 tercengang dah. Kebetulan kat situ ada pekerja bandaran tengah buat kerja, so dorang jadi tempat kitorang bertanya.

Kitorang muncul dari belah kiri roundabout ni. Pak cik majlis bandaran tu suruh kitorang cross ke sebelah sana. So, kitorang cross dari kiri ke kanan roundabout dalam gambar kat atas ni.

Sampai kat hujung sebelah sana, kami pelik sebab langsung tak nampak tanda2 ada stesen keretapi kat kawasan tu. Lama tercegat kat situ sebelum kami tanya orang. Mak cik yang mula2 kitorang approach tu tak reti cakap english. Masa aku dengan Nani berkira2 nak terjah pekerja bank kat bangunan tu, Izza tanya pak cik yang kat situ. Siap tunjuk gambar keretapi lagi. Pak cik tu suruh kitorang patah balik ke tempat tadi, stesen tu tepi bangunan putih katanya. Maka berjalanlah kami ke arah yang ditunjukkan pak cik tadi.

View dari atas jejantas, korang boleh nampak tak lelaki berkuda kat tengah roundabout sana tu. Kitorang dah ikut arahan pak cik tadi, lalu kat bangunan putih tu. Tapi tetap tak nampak tanda2 ada stesen keretapi. Lama melepak atas jejantas ni sebelum aku decide nak turun dan tengok. Itupun bila aku nampak ada signboard besar tulis Wongwian Yai warna coklat, tapi takde plak tulis benda lain selain tulisan tu aje. Kat tepi signboard tu ada banyak tuk-tuk.

Aku lalu tepi restoran sebelum akhirnya aku nampak railway! Terus aku panggil dorang. Laluan ni dari arah stesen keretapi mengadap ke main road. Kalau tengok dari luar macam takde pape, busy dengan aktiviti penduduk tempatan je.

Akhirnya setelah jenuh tawaf roundabout, berpusing2 ke sana ke mari, sampai jugak kami ke sini dalam misi mengejar keretapi.

Wongwian Yai adalah stesen pertama dan jugak stesen terakhir kalau dari Maha Chai. Kat depan pagar putih sana tu penghujung landasan.

Since next train kitorang pukul 10.40 pagi, masa yang ada tu kitorang tawaf kawasan stesen keretapi tu. Kebetulan ada sorang akak Muslim yang berniaga makanan goreng2, dapatlah kitorang beli dan makan kat situ. Alhamdulillah, berkejar ke sana sini sampaikan terlupa nak isi perut.

Bila train sampai, kami semua boarded. Since tempat duduk adalah free seating, aku tak perasan pulak dorang bertiga duduk kat mana. Yang pasti bukan koc yang sama dengan aku. Dah duduk sengsorang, mata pulak mengantuk je, haruslah aku tidur sepanjang masa. Kejap2 terjaga bila train berhenti dan kemudian kembali menyambung mimpi yang terputus. Walaupun tempat aku duduk tu agak panas sebab betul2 disuluh matahari, mata aku tetap je nak tertutup.

Sebaik sampai di Maha Chai dan keluar dari stesen, yang kitorang nampak adalah peniaga di kiri dan kanan jalan. Penumpang yang turun sekali dengan kitorang kejap je lesap, tak tahu ke mana arah dorang pergi. Aku bertanya direction kat farmasi tak jauh dari stesen tu. Dari situ kiri kanan kitorang penuh dengan mereka yang berniaga seafood.

Kami akhirnya sampai di jeti ni. Tak tunggu lama pun, kejap je dah dapat naik feri dan terus feri tu jalan ke seberang sana. Tak adalah lama menunggu nak berth macam kat Chao Phraya. Dalam feri aku layan budak perempuan tu, comel je. Bila aku ambik gambar dia dan tunjukkan kat dia, terus dia pegang kamera aku, tak nak lepas. Lepas tu suruh aku ambik gambar dia, dah ambik dia nak tengok gambar dia lagi, berkali2 sampaikan mak dia mintak maaf lah, haha.

Baru sampai di seberang dengan feri. Terus je berjalan sampai korang nampak simpang kat hujung lorong ni.

Keluar dari lorong berbumbung lepas turun dari feri tadi, korang akan nampak signboard ni belah kanan jalan. Follow je lah jalan tu. Dah tahu dah ke mana tujuan kitorang?

Dari simpang kanan tadi kitorang berjalan terus, melepasi kedai jual makanan kering berasaskan seafood, sekolah dan temple sebelum jalan semakin kecil. Masa tanya dekat mak cik tepi simpang tu, dia kata train ke Mae Klong dah lepas, next train pukul 4.00 lebih. Sebab degil dan jugak info yang kitorang dapat, another train ada dalam pukul 1.00 gitu. Kitorang pergi jugak, lalu tepi rumah orang sebelum nampak railway.

Office railway ni terletak hujung sekali. Kitorang lalu kedai2 dan macam kuarters pekerja sebelum sampai ke office, berbeza office Banlaem kalau nak compare dengan Wongwian Yai. Masa kitorang duk tercengang2 tu, muncul pekerja stesen tu. Betullah seperti kata mak cik tadi, train dah lepas dan the next train ke Mae Klong adalah pukul 4.40 petang dan tak akan kembali ke Banlaem. Sudah! Semua dah down sebab kitorang memang nak tengok Mae Klong Market tu. Memang hari ni sehari kitorang khaskan untuk the train market tu aje. Tak sangka begini pulak jadinya.

Jadual baru bagi mereka2 yang berhajat nak berkunjung dan merasai keunikan Mae Klong Market dengan menaiki keretapi. Naik kenderaan lain pun boleh, cuma feel tu tak sama. Itu pendapat aku, lain orang lain pandangannya.

Nak tahu kitorang jadi pergi ke tak, tunggu lah next part. Aku dah takde mood nak type panjang2. Ini pun dah dekat seminggu duk peram, baru siap.

1. bila nak habis la citer ko g bangkok nie..hihik

2. OK...saya siap tunggu...ini saya pun masih belum ada mood lanjut cerita Thai...:D

3. Normi,
    akan habis bila aku dah balik tanah malaya... kalau bosan jangan baca.. haha..

Irdhi,
    betul, nak menulis kena ada mood... malas sungguh nak menulis akhir2 ini.. huhu

4. Nieda,
    betullah, jalan 2 - 3 langkah jumpa lagi another 7E... even kat Sangkhlaburi yang dah hampir dengan Myanmar pun ada 7E..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...