Thursday, January 9, 2014

day3 part1: the hellfire pass

Masih di Kanchanaburi dan masih di VN Guesthouse. Tapi pagi ni kitorang akan angkut semua barang dan check out sebelum keluar merayau. Lebih kurang pukul 8.00 pagi, sambil2 breakfast kat cafe Zilla uruskan pasal check out pagi tu dan guesthouse sekali lagi call tuk-tuk untuk kitorang.


Entrance VN Guesthouse, kaunter dan kat situ jugak cafe. Memang best lah melayan view.

Kami mintak tuk-tuk bawak ke Terminal Bas Kanchanaburi, dari situ baru kitorang akan decide nak gerak macam mana. Since semua dah angkut backpack, kitorang cari tempat untuk left baggage. Kat seberang jalan sana mahal amat, ikut per jam. Last2 kitorang tinggalkan kat office Tourist Police dengan bayaran THB 20 per bag regardless how long the duration. 

Kami akhirnya ambik tuk-tuk untuk ke Hellfire Pass Museum dan atas persetujuan semua tambah lagi THB 10 untuk singgah di Sai Yok Waterfall. Pak cik tuk-tuk kitorang memang legend lah, laju giler bawak tuk-tuk, semua kenderaan depan kitorang dipotongnya. Masing2 dah kesejukan kat belakang, ada yang siap berselimut dengan kain pelikat lagi! Aku, Nani dan Pijah berusaha habiskan kuaci Irdhi, at least bila ada aktiviti mengunyah yang tak seberapa tu dapatlah mengurangkan kesejukan. Yang peliknya dorang sumer pakai baju berlapis2, aku dengan Meda elok je pakai t-shirt lengan pendek selapis. 


Dari pintu masuk depan main road nak ke sini jauh jugak, lenguh lah kaki kalau menapak tu. Yang penting masuk ke sini adalah percuma orang kedekut macam aku haruslah carik yang murah dan free je dan dibuka dari jam 9.00 pagi hingga 4.00 petang. Sebelum aku bawak korang jalan2 tengok apa yang ada dalam museum ni, moh kita baca dulu apa sebenarnya Hellfire Pass ni. Jangan redah je tapi tak tau apa sejarahnya. Kalau rasa tak cukup info, tanya Cik Gugel jangan tanya aku


Info ni ada dalam museum tu. Sebenarnya banyak info lain yang berkaitan, tapi tak daya aku nak masukkan semua dalam blog ni. 


Dulu2 aku selalu dengar Mak cerita pasal duit daun pisang zaman Jepun, inilah rupanya. Mangsa tahanan perang prisoners of war dan buruh paksa Asia romusha dibayar gaji hari dengan bayaran yang amat rendah. Kadang2 bayaran tak menentu dan mereka yang sakit memang tak akan dibayar. 


Peralatan yang digunakan sewaktu proses membina landasan keretapi. Korek bukit, potong batu, tebang pokok, dan segala bentuk kaedah kerja untuk menyiapkan landasan tersebut menggunakan sepenuhnya tenaga manusia yang terdiri dari tahanan perang dan jugak buruh paksa. Nak tolong Mak cangkul kat kebun pun dah mintak nyawa, inikan pulak kalau aku kena paksa macam dorang. 


Jepun ni bijak, dia tak nak family tahanan perang ni tahu hal sebenar, dorang dah tulis poskad siap2 untuk dorang hantar kepada family. Potong mana yang tidak berkenaan je kaedahnya. Kadang2 tu Jepun ni tak hantar pun, wayang je lebih. Poskad kat atas ni didermakan oleh keluarga Baxter dari Suffolk Regiment.


Diari pun ada, cuma aku tak pasti sama ada dari George Baxter atau orang lain. Among the prisoners of war mostly, dorang akan tulis diary atau nota untuk menceritakan keadaan sekeliling dan pengalaman mereka. Ada yang buat sketched untuk rekod bergambar. George Aspinall, askar Australia telah menyeludup masuk kamera dan berjaya merakam pengalaman mereka. 

Kat dalam museum ni ada tayangan video pendek berkenaan kehidupan mereka. Sayu je tengok. Mungkin ada di antara datuk moyang kita adalah antara mereka yang menjadi buruh paksa dan tidak diketahui kisah mereka sehingga ke hari ini. Hilang tanpa dapat dikesan, sama ada masih hidup atau telah meninggalkan kita semua. Walaupun museum ini lebih menonjolkan tentang tahanan perang, tetapi harus diingat bahawa lebih kurang 250,000 adalah buruh paksa yang sebahagiannya terdiri daripada orang2 Malaya berbanding dengan hanya 60,000 tahanan perang. Keadaan buruh paksa lebih teruk berbanding dengan tahanan perang ni. Dipercayai 20% je daripada tahanan perang ni mati berbanding 70,000 - 90,000 kematian daripada buruh paksa sepanjang pembinaan landasan ni berlangsung. Dah habis pasal sejarah, jom aku bawak korang melawat tempat kejadian pulak.


Dari museum tadi kita akan melalui laluan ni untuk turun ke bawah, ke tempat kejadian. Kena hati2 masa turun ni sebab licin terutamanya kalau basah. 


Elok je turun dari laluan kayu tadi, pandang belah kiri korang akan nampak pemandangan ini. Entahlah, sama ada mainan perasaan atau apa, aku rasa something wrong je. Lagi pun aku tak nampak ada sesiapa yang menghala ke sana.


Memandang ke kanan, inilah yang terhidang di depan mata. Dan laluan inilah yang kitorang akan ambil untuk melewati kenangan silam, mencuba untuk merasai keperitan mereka yang terdera sewaktu menyiapkan laluan ini. 


Bayangkan bukit berbatu yang besar ini dibelah di tengah2nya dengan menggunakan kudrat manusia. Berapa ramai yang terkorban demi memenuhi cita2 gila tentera Jepun. Turut kelihatan adalah sisa railbed landasan keretapi.


Di dinding batu tadi, masih terdapat compressor drill yang patah. Kalau compressor drill yang sebesar itu pun boleh patah, cuba kita bayangkan betapa kerasnya batu bukit ini dan betapa terseksanya mereka2 yang menjadi buruh paksa untuk menyiapkan landasan keretapi ini. 


Di sebalik monumen memorial yang terletak di kawasan rehat, masih panjang sebenarnya laluan duka yang dialami oleh tahanan perang dan buruh paksa serta keluarga mereka. Kalau tak silap aku, laluan ke sebelah sana ditutup.


Dari tapak monumen memorial tadi, kami mendaki bukit disebelahnya dan inilah yang kami lihat. Tidak ada sebarang maklumat di sini, tapi kami sepakat mengandaikan bahawa ini digunakan untuk mengangkut barang2 dan keperluan sewaktu pembinaan landasan keretapi ini.

Turun dari sini kami mengambil keputusan untuk mengakhiri perjalanan ini dan kembali ke parking. Aku, Zilla dan Meda memilih untuk kembali menyusuri laluan yang sama, manakala mereka yang lain memilih laluan lain, mendaki bukit di sebelahnya untuk kembali ke parking. Di tempat parking, kawan2 yang lebih awal sampai dah sedia menunggu di sebelah tuk-tuk. Bila semua dah ready, kami seterusnya ke destinasi seterusnya dengan pak cik tuk-tuk legend ni.

footnote: walaupun kisah ini telah puluhan tahun berlalu, namun kepedihan masih dapat dirasai. Semoga datuk moyang kita yang terkorban sewaktu menjadi buruh paksa suatu ketika dahulu dan ada diantaranya yang hilang tanpa dapat dikesan, berada di bawah rahmatNya Yang Maha Esa. Mereka bukan sahaja terdera dari segi fizikal, malahan didera emosi dan rohani. Museum ini lebih menonjolkan tahanan perang kerana ianya dibina dengan funding oleh kerajaan Australia. Apa yang kami lalui hanyalah cebisan kecil dari keseluruhan landasan keretapi sepanjang 415 kilometer, merentasi hutan belantara dan gunung ganang dari Ban Pong, Thailand ke Thanbyuzayat, Burma. Kaedah pembinaan bermula dari both end dan dicantumkan kat tengah2 di Konkaita, Thailand pada 16 Oktober 1943. Dan hari ini, 130 kilometer dari laluan tersebut masih digunakan dari Non Pladuk ke Namtok. 


2 comments:

  1. sedihkan kt sini.. sebab tu dok ulang tgk video tu dua kali..

    ReplyDelete
  2. betul tu Izza.. sebenarnya masa tulis ni pun mata kita bergenang, fikir macam2 terutamanya buruh paksa dari tanah Malaya...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...