Wednesday, January 30, 2013

day5 | merempit ke prambanan

Lepas berehat kejap dan solat aku turun ke bawah, bersedia untuk diculik dengan rela hati. Masa sampai kat bawah tu belum pun pukul dua. Aku just lepak kat sofa depan tu. PC pulak dari pagi tadi out of service, under maintenance. Aku pun ushar je lah orang yang lalu lalang kat depan sambil tunggu date aku muncul.

"Hi Anne, are you ready?"
"Yeah, sure."
"Come, I will get you a helmet. By the way, I'm not sure how to get there. Here's the map and bla... bla... bla..."

Aku pun ikutlah dia turun bawah ke tempat parking. Dia suruh aku tunggu je kat guard bawah tu lepas dia pinjamkan helmet untuk aku. Sempatlah aku belek2 map yang dia bagi tadi. Masa kami nak keluar dari hostel, nak tunggu jalan clear, sempatlah dia tanya guard kat situ. Dorang advice kitorang lalu ikut jalan luar, sebab kalau jalan dalam macet time kitorang keluar tu. 

Jangan tak percaya, aku memang penunjuk arah yang berjaya. Kami sampai di Prambanan tanpa sesat. Lepas bayar dan parking motor, kami berjalan ke entrance. Sebelum masuk, kena beli tiket dulu. Mana boleh redah sesuka hati. Parking penuh, ramai betul orang datang ke mari. 

"Can you speak Indonesian language?"
"Sure I can."
"Saya belikan kamu tiket. Kamu tunggu di sini aja."

Aku bagi duit untuk tiket kat Dewi date aku namanya Dewi dan melilau kat sekitar tu. Rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari. Dah dia offer, aku tak tolak. Macam mana aku tak tolak bila dia offer nak bawak aku ke sini. 


Apa2 pun, kita tengok map dulu. Walaupun tak faham, buat2 faham ajelah. Aku cuma ke Prambanan dan Museum Arkeologi tu sahaja. Itu pun aku tak pusing habis masa kat Prambanan, sebab risau takut tak sempat nak ke next stop.


Ada surau disediakan untuk kemudahan pengunjung. Belah kiri on the way nak ke kaunter tiket. 

Lepas dah dapat tiket kami terus ke entrance. Aku tak ambik gambar sebab ingatkan tiket tu boleh simpan. Rupa2nya tiket local kena masukkan dalam slot dan tadaaa! Tiket selamat ditelan, maka tiada bukti untuk disimpan. Sedih, kecewa dan sedikit kesal di situ. Tapi sebenarnya aku lega jugak sebab tak kantoi. 


Tengah menapak ke temple, aku terdengar bunyi kompang bergendang bagai. Aku ajak Dewi meninjau. Katanya tu antara tarian Jawa. Lagu yang didendangkan pun dah lagu Jawa, memang aku tak fahamlah. Tapi diorang tu kusyuk je, sampaikan zip bag terbukak pun tak perasan. 


Orang memang ramai, rata2 warga tempatan. Masa ni aku buat derk aje bila ada yang offer nak ambilkan gambar. Nak ambik gambar pun susah, kena menyelit. Dalam setiap gambar ada cerita mesti ada yang enterframe. 

Sebelum aku bawak korang jalan2 cari makan meninjau senibina candi ni, eloklah kiranya kita berkenalan dulu dengan tempat ni. Aku malas nak cerita lebih2, so korang tengok je kat sini dan jugak kat sini. Korang boleh pilih nak bahasa apa, tersedia semuanya. Secara peribadi, aku tak setuju dengan Roro Jonggrang yang main kotor. Kesian dengan Bandung Bondowoso. Tapi nak buat macam mana, cinta tu subjektif, tak boleh dipaksa. 


Aku dah lupa nama2 candi ni semua. Ada yang tercalar hidung, walaupun masih tegak berdiri. Uniknya, setiap senibina antara candi2 ni berbeza. Ralit aku perhatikan walaupun aku bukan student architecture. 


Bukan setakat senibina berbeza, ukiran di setiap candi pun berbeza selari dengan cerita. Gambar bawah belah kiri, tu Candi Siwa. Candi utama dalam kompleks candi ni dan dipagar. Dalam satu2 masa cuma 15 orang je yang dibenarkan masuk. Yang beratur tunggu turn pun ramai, sudahnya aku skip sebab aku betul2 kejar masa. 


Kesan runtuhan akibat gempa pada tahun 2006 masih jelas. Ada yang berjaya diselamatkan dan ada yang tidak. 

Masuk dan keluar adalah melalui laluan yang berbeza. Sempat aku singgah ke Museum Arkeologi sebelum keluar. Aku tak berkesempatan ke Borobudur, jadi aku tak boleh nak compare antara keduanya. Bagi aku, Prambanan sesuai untuk family dengan anak2 kecil. Sebabnya lepas laluan keluar ada playground dan gerai2 yang berniaga makanan dan minuman. 

Kalau tak nak berjalan macam kami, ada kuda dengan bayaran tertentu dan jugak buggy bus. Tapi buggy tu nak kena tunggu sehingga penuh baru jalan, aku tak pasti pasal bayaran. Dah dekat dengan exit, ada kandang rusa. Kalau ada duit lebih, bolehlah beli kangkung bagi rusa makan. Lepas exit banyak kedai makan dan jugak kedai2 yang jual souvenir. 


6 comments:

  1. mcm candi borubodur kan anne...thank for your poscard...dah sampai minggu lps..:)

    ReplyDelete
  2. PM,
    ada.. tapi tak nak letaklah.. nanti Dewi lagi glemer plak.. haha..

    Ijan,
    tak samalah. lagi pun prambanan ni candi hindu, borobudur tu budha.
    dah sampai ye? okaylah tu

    ReplyDelete
  3. bestnyer dpt g prambanan... saya suka..sy suka..

    ReplyDelete
  4. bestnya prambanan.. sy suka..sy suka

    ReplyDelete
  5. izza, jom!!! hehe.. =)
    ingatkan dah tak ada rezeki ke sana, tapi syukurlah dapat jugak peluang tu.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...