Monday, January 28, 2013

day 5 | pagi yang malas

Bangun pagi aku sambung tidur lagi. Hari ni kemalasan berganda, lebih2 lagi aku keseorangan. Free breakfast kat rooftop pagi ni pun hangus. Lepas bersiap2 aku bawak baju kotor untuk dihantar ke laundry. Since 2 orang roommate aku check out hari ni, aku request kat kaunter tukar ke bed bawah. Tak payah lah aku paksa kaki aku yang masih sakit panjat ke katil atas lagi. 

Lepas singgah ke laundry, aku berkira2 nak ke benteng atau ke museum. Benteng lagi dekat, museum agak jauh, tapi menarik jugak bila ingatkan cerita Mas Lilik semalam pasal kepala patung bersalut emas yang masih disimpan di museum. Dalam pada campur tolak darab bahagi tu, aku singgah ke Popeye Chicken Express. Perut yang dah berkompang ni harus disenyapkan. Kang tak pasal2 ganggu orang sekeliling pulak. 


Seketul ayam, nasi dan teh O ais ni cuma berharga Rp 7000, tak sampai pun RM 2.50! Yang aku ambik ni aku lupa apa nama meal nya, yang pasti setiap meal tu ada nasi. KFC lagi best, tapi ayam ni pun boleh tahan jugak sedapnya. 


Akhirnya aku memilih untuk ke sini sahaja. Kebetulan lepas makan aku lalu ikut jalan dalam dan terus keluar ke Jalan Malioboro. Tiket masuk cuma Rp 2000.


Lepas bayar tiket masuk, korang boleh terus nampak lapangan ni. Aku mulakan dari sebelah kiri. 


Benteng Vredeburg ini telah dibangunkan sebagai pusat pentadbiran dan pemerintahan sewaktu pendudukan Belanda. Dalam ni banyak diorama berkaitan dengan sejarah Indonesia. Kalau korang nak tahu lebih lanjut, ada 2 pilihan. Sama ada korang ke sana atau tanya je pada Cik Gugel, confirm banyak information yang korang boleh dapat.

Dah habis dan khatam pasal sejarah Indonesia matilah kalau ada yang tanya sebab aku dah lupa aku ke gerai kat tepi post office. Susah betul nak jumpa poskad, itu pun gambar langsung tak menarik mana. Nampak macam poskad lama. Beli lah jugak, tapi FM sampai sudah aku tak jumpa. Yang pasti key chain berlambak.

Aku tak teruskan ke museum sebab dah terlewat. Petang ni aku ada date nak ke Prambanan. Jadinya aku berpatah balik ke hostel.


1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...