Friday, January 25, 2013

day4 | edisi melawat kawasan

Tapi sayang... angan2 nak berehat2 sambil mengunyah kacang kat beranda telah dicantas! Pak Mur awal2 lagi ingatkan kitorang suruh bersiap cepat2, banyak lagi tempat yang kitorang nak terjah. Aku terlupa bahawa hari ni adalah hari terakhir aku kat sini, ingatkan masih lagi ada sehari dua. Aduhai, kalau hati dah suka memang terasa sayang nak ditinggalkan. 

Bila semua orang dah wangi, dan perut pun kenyang kami harus mengucapkan selamat tinggal kepada keluarga Pak Mur. Masa nak simpan kasut basah, aku terpandang sesuatu dalam plastik! Mas Lilik bawak rambutan untuk kitorang, segar dari pokok! Rezeki kami, Alhamdulillah. 

Kami dibawa ke Air Terjun Sri Gethuk. On the way tu aku terpukau dengan ladang jagung yang ditanam berselang seli dengan pokok kayu putih di kiri kanan jalan. Terasa seolah2 aku melalui ladang jagung kat US! Jauh sungguh angan2 aku, kan? 


Kami meyinggah ke sini dahulu, Gua Rancang Kencono sebelum ke Air Terjun Sri Gethuk. Tapi malangnya, kami tersilap timing! Dalam gua penuh dengan pelawat, terutamanya group anak2 sekolah yang buat lawatan. Lepas ambik gambar kami dibawa terus ke Air Terjun Sri Gethuk. Di dalam gua ini kononnya ada lorong yang menghubungkan Gua Rancang Kencono dan Air Terjun Sri Gethuk. 


Untuk sampai ke air terjun, kami harus berakit. Disebabkan kami ni VIP lah sangat, kitorang tak menunggu lama untuk dapat giliran. Ada dua pilihan, sama ada berakit rakit ke hulu, berenang2 ke tepian atau berjalan kaki. Dah tentu2 kitorang pilih rakit! Rakit ni cukup sempoi, tong biru dijadikan pelampung, alas papan dan keliling tu dipagar, takut ada yang terjatuh. Motor rakit tu aku rasa diorang guna motor pemotong rumput tu. Diorang ni agak kreatif dan utilize segala source yang ada.


Air Terjun Sri Gethuk, ada cerita disebaliknya. Orang memang ramai, nak bergerak pun susah. Lepas ambik gambar kami pun meninggalkan tempat ni.


Kalau tadi ke air terjun, sekarang kita ke pantai pulak. Pantai Sepanjang ni agak kurang pengunjungnya. Tepi jalan banyak pondok2 dibina untuk berteduh. Kat sini pengunjung tak digalakkan untuk mandi manda sebab banyak batu karang, tapi ada je yang mandi. Nampak tenang dan mendamaikan.


Tapi bila sesekali ombak rindu datang, boleh tahan besarnya. Pulak tu ombaknya berlapis2. Tapi aku tengok diorang ni steady je, setia menanti gitu. Eh, korang faham ke maksud ombak berlapis tu? Buat2 faham dah lah erk, hehe. 


Pak Mursidi di sebelah kiri, dan tentunya Mas Lilik yang belah kanan tu. Masa ni kitorang tengah tunggu makanan sampai. Mas Lilik gigih bercerita pasal Air Terjun Sri Gethuk, Gunung Api Purba yang banyak misterinya. Tak ketinggalan pantai yang kitorang jejak.


Ikan Kakap bakar, nampak simple tapi sedap sangat! Aku dan Zilla yang perabis ikan ni. Siap bertambah nasi lagi. Memang best, tambah pulak ada sambal belacan yang best tu, memang tak peduli orang yang lalu lalang lah. Sebenarnya aku agak cerewet pasal makan kalau kat tanah air, tapi bila time travel semua benda aku boleh telan tanpa ragu. Haa, jangan speku tak tentu pasal pulak. Tentulah yang aku makan tu makanan yang boleh dimakan. 


Di Pantai Krakal ni pengunjung lebih ramai berbanding Pantai Sepanjang. Pantainya pun agak landai, ombaknya lebih kurang seperti Pantai Sepanjang. Kami tak lama sebab ada lagi satu pantai yang nak dijejak sebelum dihantar pulang. 


Pantai Indrayanti; memang sesak dengan pengunjung. Nak parking pun seksa. Lemas, nak bergerak pun payah. Jadinya tak lama kami di sini, lepas ambik gambar kami terus balik. Sebenarnya Pantai Sepanjang, Pantai Krakal dan Pantai Indrayanti terletak sebaris dan dikenali sebagai Pantai Selatan tetapi terpisah, laluan masuk berlainan. 

Asalnya kami pernah merancang untuk berkhemah kat sini, tapi tak menjadi kenyataan. Awal tahun hari tu,  2 orang menjadi mangsa korban ombak ganas di pantai ni. Syukurlah sewaktu kami kat sana, tak ada apa2 yang buruk terjadi. Kalau korang perasan, dua gambar kat atas tu ada bukit bukit ke? dan ramai orang panjat ke atas sana. Aku kira view dari atas tu menarik untuk diabadikan. Tapi kalau crowd ramai sangat, tak selesa jugak.

Dalam perjalanan kembali ke Jogja, aku tertidur kepenatan. Kesian Pak Mur drive sorang2. Asalnya Pak Mur nak hantar Zilla ke terminal bas untuk ke Solo, tapi dek macet yang amat Zilla ditinggalkan di tepi jalan. Itu pun setelah Pak Mur dan Mas Lilik pastikan bas ke Solo memang ikut laluan tu. Zilla kami tinggalkan setelah Pak Mur dan Mas Lilik titipkan pesanan pada seseorang dan perjalanan seterusnya adalah menuju ke Stasiun Tugu. 

Masa ni aku dah mula terasa sedih, sebab harus terpisah dengan kawan2. Zilla akan ke Solo kerana besok paginya akan ambik flight balik ke KL. Nani dan Izza akan dihantar ke Stasiun Tugu, dorang ambik keretapi malam ke Jakarta dan petang esoknya baru dorang terbang balik ke KL. Aku akan sendirian menghabiskan saki baki hari2 terakhir di tahun 2012 di Tanah Jawa ini.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...