Friday, January 4, 2013

day1 | dan dugaan pun bermula

Bas kami berhenti di Terminal Rawamangun menghampiri pukul 2 petang WIB. Semua orang berduyun2 turun walaupun hujan masih lagi mencurah2. Kat tangga bas tu ramai budak2 offer payung, harus diingat bukan gratis, ya!

Masa berteduh tu sempatlah aku dan Nani merasmikan baju hujan yang dibawa dari jauh. Tanya jugak dekat brother kedai tu kot2 dia ada jual poncho, Izza tertinggal kat rumah. Aku tinggalkan dorang berdua kat situ dan pergi ushar kaunter tiket kat belah belakang terminal. Lepas dah dapat info yang aku nak, aku patah balik ke tempat dorang. Agak2 hujan dah reda sikit, kami meredah hujan ke Giant. Kaunter tiket tu letaknya depan Giant. Berjalan dari situ dah tak jauh dah. Tapi sebab hujan terasa macam jauhlah pulak.

Kami decide nak berteduh dalam Giant tu dulu sambil tanya2 sesiapa kat situ. Sempatlah Izza sambar poncho kat Giant tu. Masa Izza bershopping dalam Giant aku call Pak Adi. Malangnya tiket yang dah dibooking dah dijual kat orang lain! Masa tu aku terkedu kejap, cepat2 aku panggil Nani. Lepas tu aku try call kompeni bas lain lepas mintak nombor phone dengan Pak Adi. Yang bengang tu Pak Adi langsung tak ada rasa bersalah, malah dia letak phone sebelum aku habis bercakap! 

Nani suggest ke train station saja, tapi memandangkan hujan lebat dan jarak yang jauh, aku suggest patah balik ke terminal dan try cari tiket dari situ. Kalau takde jugak lepas tu baru carik solution lain. Masa Nani suggest train aku tetiba 'eh, dejavu!', sebabnya aku pernah mimpi scene tu malam tadi! Dalam saat genting macam tu boleh pulak teringat dejavu bagai, adess.

Since Izza dah dapat ponchonya dari Giant, kami decide untuk redah hujan ke terminal. Masa kami keluar dari bangunan tu hujan lebat mencurah2. Kami berdepan dengan dugaan kedua, banjir! Dalam keterpaksaan redah jugaklah air yang hampir separas betis tu. Kat tanah air sendiri aku tak pernah redah banjir, tapi kat Jakarta boleh pulak dengan selambanya membasahkan diri. 

Kaunter pertama aku tuju dan bertanya, akak tu kata tak ada. Tiba2 ada sorang akak kat belakang kaunter tanya aku berapa orang dan beg banyak ke tidak. Lepas soal jawab yang tak seberapa, kami pun belilah tiket dengan harga Rp 175k seorang dan ada orang akan pick up kitorang, hantar kat kantor bas tu. Masa tu aku dah tak kisah pasal hal lain, yang aku fikir cuma nak sampai ke Jogja besok dengan selamat!


Apa? Korang tak percaya kami redah banjir? Inilah buktinya... Masa ni kami dalam kijang, diangkut dengan penumpang lain untuk ke kantor bas. Masa berhenti kat traffic light, sempatlah aku snap gambar ni sebagai bukti dan jugak kenang2an. Dapatlah aku gelak sorang2 bila tengok balik gambar ni, hahaha...

Banyak drama dan sketsa tanpa pengarah sepanjang kami berhimpit dalam kijang tu dan jugak sewaktu di kantor bas. Dalam keadaan badan yang separuh basah, hujan dan asap rokok yang tak pernah berhenti dari terbebas ke udara, aku bersyukur sebab perut aku cukup memahami time travel macam ni. Tak pernah nak buat perangai, Alhamdulillah. 

Kami dijanjikan bas pukul 5 petang dan dijangka tiba di Jogja jam 7 pagi esoknya. Tapi pukul 5.30 barulah bas muncul. Bas penuh dengan keadaan yang tidak selesa, ditambah dengan macet yang menggila. Aku cukup takut dan tak henti2 berdoa bila driver bas bergaduh dengan driver-mana-ntah gara2 tak sabar. Mujurlah tak berpanjangan dan driver-mana-ntah mengalah. Walaupun bas beraircond, tetapi dorang bebas merokok termasuklah driver bas. Jenuh lah kami bertiga menyumbat hidung tapi tetap gagal. 

Tengah syok melayan lena, aku tersentak bila tiba2 bas digegarkan dengan muzik yang sekuat2 nya. Rupa2nya driver bas layan dangdut, pasang video dan volume tu aku rasa satu kampung boleh dengar. Kalau sebelumnya kena sumbat hidung, kali ni telinga pun nak kena sumbat jugak. Aduhai, perjalanan baru je bermula tapi macam2 dah terjadi. Memandangkan diri kat tempat orang, hanya mampu bersabar sambil menyumpah seranah dalam hati.

Bas berhenti rehat untuk kali pertama malam tu lebih kurang 8.30 malam. Aku lupa nama tempat tu, Dawarsari ke apa ntah. Yang pasti seberang jalan tu ada kantor polisi. Dalam setengah jam berehat, bas kembali menyambung perjalanan. Aku rasa masa lambat betul bergerak, rasa macam dah lama tapi bila tengok jam baru 5 minit. Berkali2 aku belek jam, compare dengan jam dalam bas dan jam kat handphone, kot2 lah jam aku mogok. Tapi semuanya sama je. Naik bas aku sambung tidur, kejap2 terjaga pastu tidur balik. Lenguh dan lemas tak usah ceritalah. 

...akan bersambung untuk hari kedua...


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...