Thursday, January 17, 2013

day4 | menuju puncak

Sebelum masuk tidur malam sebelumnya, Pak Mur dah ingatkan kami trekking pagi esok bermula jam 4.30 pagi. Jadinya masing2 kunci alarm dan ingat mengingati supaya dikejutkan, risau kalau2 terbabas tidur. Pukul 3.25 aku dah terjaga sebab alarm, tapi duk berdolak dalih dengan Izza. Sempat lagi snooze alarm tu, bukan nak terus bangun!

Lepas basuh muka dan gosok gigi, which is aku rasa kami berempat takde sorang pun yang mandi pagi2 tu kami solat dan bersiap2. Kaki aku makin teruk sakitnya, dari betis dah naik ke peha pulak. Tapi aku cuba jugak buat2 gagah walaupun sebenarnya lembik. Kami sempat isi perut yang kosong dulu kat beranda. Perut mana boleh kosong, kata nak menuju puncak.

Teh panas dan roti yang Ibu sediakan untuk kami. Alhamdulillah, teh panas di pagi yang sejuk memang best! Pak Mur tak join, masa kami turun ke bawah Mas Tri; adik Pak Mur dah siap tunggu kitorang. Kami berjalan kaki je, bolehlah warm up sebelum mendaki. Tengah2 berjalan tu, tetiba perasan ada orang lain join kat belakang!

Rupa2nya Mas Lilik yang terlambat join kami. Masa kat kaki Gunung Api Purba tu, keadaan masih gelap dan masing2 bawak torch light untuk membantu sepanjang pendakian. Since kaki aku masih sakit, aku mintak Mas Lilik carikan tongkat. Mengada2 kan minah sorang ni, haha. Dia bagi aku buluh untuk dijadikan tongkat! Sayang... aku terlupa nak ambil gambar.. :(

Jenuh aku men'psycho' diri untuk ke puncak. Hampir2 aku give up di tengah2 pendakian, banyak kali jugak aku berhenti, jalan setapak dua, berhenti lagi sampailah kami dah hampir benar dengan puncak. Kesian kawan2 yang terpaksa bergerak perlahan sebab tak nak aku tertinggal kat belakang. Hampir sejam jugaklah pendakian kitorang ni. Laluan agak licin, jadinya haruslah extra careful.

Masa kami sampai tu, dah ada group yang menanti kat atas. Aku rasa student, diorang berkhemah kat bawah tu aje. Sempat capture Merapi dari puncak ni.

Awan tebal, matahari malu2 nak tunjukkan wajah. Namun begitu, tetap menawan.

Gunung lima jari. Kalau korang perhatikan betul2 bentuknya seperti jari2 dari tangan kiri. Sebenarnya ada kisah pasal Gunung Api Purba ni, memang banyak misteri dan ada dunia tersembunyi. Mas Lilik ada ceritakan pasal 7 kepala keluarga, tapi aku dah ingat2 lupa. Nak tahu? Haa.. korang gugel lah sendiri, malas nak menaip.

Rasa macam berada kat atas dunia kayangan. Jauh betul berangan, haish! Tapi view kat sini memang superb. Walaupun sunrise suam2 kuku, tapi kabus ni betul2 cantik dan mendamaikan. Kat bawah tu sebenarnya kampung.

Kat puncak ni memang keras! Berbatu dan kalau ada pun rumput je yang malu2 nak tumbuh. Pokok renek ke, pokok besar ke memang tak ada lah.

Lama jugak kami kat atas tu, sempatlah melompat bagai berposing. Sungguh tak sedar diri walaupun kaki sakit! On the way turun, lalu kat sebelah khemah group yang kitorang jumpa masa kat atas. Bau maggie diorang betul2 buatkan kitorang rasa lapar!

Kalau masa naik tak nampak apa, gelap je sekeliling. Lain pulak masa turun. Lambat sebab banyak sangat pit stop, ambik gambar sana sini. Sempat capture pokok traffic light ni. Eh, aku saja suka2 bagi nama, bukan nama betul pun.

Kami menyinggah ke puncak yang lain pulak. Hijau mata memandang.

Kena lalu celah batu besar ni. Masa naik tak nampak nak bergambar, gelap!

Jumpa bunga matahari tapi warna ni memang rare. First time jumpa. Kat kaki gunung memang ada mini taman bunga matahari.

Ini yang biasa kita jumpa.

Lepas tu kami dibawa ikut jalan kampung, lalu kat depan rumah penduduk kampung. Ada yang menegur kami, nyaman je rasanya. Kami teringin nak makan rambutan, siap suruh Mas Lilik pergi tanya tuan rumah lagi. Masa Mas Lilik duk ushar tuan rumah tu aku teringat something.

"Eh, korang ada bawak duit tak? Kata nak beli rambutan.."
"Tak adalah. Duit semua tinggal.."
"Habis tu, nak beli pakai apa?" Masing2 dah blur, sempat gelak pulak tu. Tapi bila Mas Lilik kata tak ada tuan rumah, aku rasa lega. Bila kat tempat orang, nampak rambutan pun sedap. Kalah orang mengidam, haish!

Bukan setakat padi, jagung pun banyak ditanam. Ada yang janggutnya warna kuning, dan ada yang warna merah. Aku tak tahulah pulak apa bezanya selain warna tu. Tak tahu sebab tak tanya.

Sawah lagi. Lepas tu kami dibawak ikut jalan short cut, lalu belakang rumah orang kampung.

Rumah Pak Mur tempat kami menumpang teduh. Pak Mur berdiri tunggu kitorang depan pintu, cuma tak pegang rotan aje, haha. Masa ni aku ada terfikir nak ambik gambar dengan family Pak Mur lepas dah mandi dan wangi2, tapi malangnya semua orang tak ingat!

Ingatkan kami boleh lepak2.. relax sekejap sebelum ke aktiviti seterusnya. Tapi....

1. tapi apa anne.....suspen sungguh ne :D

2. mana ada suspen, zilla.. kan takde pape.. hehe =D

3. salam... suka baca ur blog. best sgt. rasa mcm maklady plak yg ade sama...huhuhu anyway jemput jgk ke blog maklady yer... sayang awak!! :)

4. thanks maklady.. takpe, nanti jom kita pi sama2.. hehe.. =)
    kadang2 ada jugak menjenguk ke sana, cuma tak tinggal jejak je.. saya kan pemalu, hehe..

=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...