Saturday, January 26, 2013

day 4 | malam yang sunyi

Lepas Pak Mur dan Mas Lilik dropkan Nani dan Izza kat Stasiun Tugu, tibalah giliran aku pulak untuk dihantar ke penginapan. Untuk lagi 2 malam yang berbaki di Jogja ni, aku dah booking EDU Hostel. Jenuh jugak lah dari stesen ketapi nak ke EDU Hostel, jalan macet. Lepas berkali2 berhenti tanya orang, akhirnya sampailah jugak ke destinasi.

Masa check in tu aku mintak Mas Tio, staff kat reception carikan ojek untuk esok. Aku ingat nak tengok sunrise kat Punthuk Setumbu dan lepas tu ke Kinahrejo. Apa pun aku takde fixed plan, kalau ada rezeki aku, adalah. Aku janji akan confirmkan pasal ojek lepas balik merayau malam karang. Padahal masa aku sampai tu pun dah malam.

Lepas rehat dan kemas apa yang patut, aku keluar ke Jalan Malioboro. Yogyakarta Backpackers yang kitorang stay masa mula2 sampai tu lagi dekat dengan Jalan Malioboro sebenarnya. Sempat aku singgah beli adaptor gara2 tertinggal. Jenuh aku nak fahamkan minah tu yang aku nak beli adaptor, dah tunjuk pun tak faham2 jugak. Last2 aku perasan nama yang tertulis kat kotak tu. Tapi aku dah lupa apa namanya.

Jalan Malioboro yang macet di malam sambutan Hari Natal.

Ramai yang berniaga di kaki lima Pasar Beringharjo, sesak dengan orang ramai.

Aku tak berlama2 kat sini, tak sampai sejam pun. Aku cepat lemas kalau keadaan sesak. Sudahlah bunyi kenderaan yang tak putus2, dengan asap rokok yang berkepul2 di udara, nak bergerak pun susah. Ke kiri terlanggar orang, ke kanan pun sama. Kalau duk tegak macam patung cendana pun memang confirm kena rempuh. Sudahnya aku angkat kaki melangkah balik ke hostel.

Masa aku sampai kat hostel, ramai betul orang kat lobi. Macam rombongan sekolah pun ada dan adalah a few yang tengah berurusan kat kaunter. Sementara tunggu kaunter clear, aku lepak guna internet. Dari 8 PC yang available, hanya 2 je yang serviceable. Dalam kecewa tu sempat jugaklah post blog dan check email. Sambil2 tu sempatlah ber'sms' dengan Zilla.

Mas Tio yang aku dah janji masa check in tak dapat dihubungi. Call handphone tak berjawab, walkie talkie tak de respon. Aku dah kecewa. Aku mintak staff kat reception tu carikan ojek. Malangnya ojek ada tapi takde driver, macam mana aku nak bawak. Aku cuma tahu drive kereta dengan bawak kapal terbang je, tu pun lesen aku dah lama void. Dia bagi aku brochure hostel untuk short trip, tapi minimum 2 orang. Kalau sorang aku kena bayar for 2 person, tapi cuma selected places je.

"I'm free tomorrow. If you don't mind, I can bring you," tiba2 je dia offer.
"What time do you free?"

Aku dah mula nampak cahaya di hujung jalan. Pastu kami pun ding dong ding, tawar menawar, offer mengoffer. Aku suka sebab dia terus terang suruh aku bayarkan entrance fee untuk dia. Aku faham sebab gaji dorang pun kecik.

"All right. Tomorrow at 2, I'll see you here. What's your name?" Baru nak tanya nama, hampagas betul! Hahaha.

Bila dah closed deal, aku naik ke bilik. Bilik aku ada 4 orang termasuk aku, 2 bed masih kosong. Lepas borak dengan dorang lebih kurang, aku pun ready untuk tidur. Aku masih tak ada plan untuk pagi esok lepas gagal dapat ojek for the whole day, depends jugak pada pukul berapa aku bangun. Bila dah sorang2 ni, aku memang redah je.