Sunday, January 6, 2013

day2 | jogja dijejaki

Perjalanan yang panjang dengan keadaan yang cukup tidak selesa. Bas berhenti untuk kali ke dua di Gombong, itu pun aku tanya mamat yang sama naik dengan kitorang masa kat Rawamangun. Katanya lagi 3 jam baru sampai Jogja. 


Sementara tunggu bas meneruskan perjalanan, kami nampak pelangi pagi ni berbentuk half round. First time aku nampak pelangi bentuk camtu tapi camera aku tak mampu nak capture semuanya. Mudah2an selepas ini perjalanan kami seceria warna pelangi. Pelangi ni kejap je, pastu hilang. Waktu ni lebih kurang 5.30 pagi, tapi dah terang benderang, kan? 


Tangga bas ni tinggi giler! Kena bukak langkah tinggi2. Tiap kali bas berhenti, semua penumpang dihalau turun dan driver bas akan sapu keluar semua sampah. Pastu tinggal camtu je. Start dari sini adalah dua tiga group pengamen naik dalam bas. Pastu paksa2 orang pulak suruh bagi duit. &^%$#@!


Inilah rupa kat dalam bas tu. Seksa tau. Kerusinya rapat pastu sebaris tu ada 5 seat; 3 + 2. Ini bas ekspress ye, jauh bezanya dengan bas ekspress kat tanah air tercinta. Oleh itu, bersyukurlah menjadi rakyat Malaysia; pesanan ikhlas lagi poyo daripada aku.

Akhirnya setelah lebih kurang 16 jam 30 minit perjalanan dari Jakarta, kami selamat tiba di Terminal Giwangan lebih kurang pukul 10 pagi. Masa ni terasa lega dan syukur yang amat. Setelah berjaya menepis godaan dan bertanya arah, kami akhirnya ambik bas mini bernombor 15 dengan tambang Rp 2,500. Pak cik konduktor tu turunkan kami kat simpang dengan direction ke hostel. Tapi bukan laluan tu sebenarnya. Lepas bertanya di EDU Hostel, dan dengan bantuan pak cik kat tepi jalan kami berjaya menjejaki tempat dituju. 

Lepas berehat, mandi dan makan tengah hari di hostel sebab malas nak cari makanan di luar, kami keluar untuk penerokaan pertama. Aku excited bila tengok ada pc dan free wifi, konon2 boleh lah check email, tapi hampa sebab pc tu tak boleh digunakan. Hiasan semata2. 


Untuk ke Kraton anda akan melalui pintu gerbang ni. Lepas berjalan nanti ada simpang ke sebelah kiri, kat situlah entrance untuk Kraton. Tapi sayangnya kami terlewat, kraton tutup pukul 2 petang. 


Perjalanan diteruskan ke Taman Sari. Kami ambik keputusan nak berjalan kaki sahaja dan berjaya menepis godaan pak cik becak. Masa ni kaki aku masih gagah menapak. Tak lama lepas tu kaki aku dah start cramp, dua2 pulak tu. Inilah pertama kali aku kena camni masa travel. Mungkin jugak kerana dah mengharung banjir dan berlama dalam bas, otot kaki aku kepenatan. Pape pun aku bersyukur sebab dapat travel partner yang baik hati dan memahami, thanks guys!


On the way ke Taman Sari tu, korang akan jumpa barisan kedai tepi jalan yang jual macam2 jenis burung. Kesian aku tengok burung2 tu semua, sudahlah dikurung, terpaksa berpanas pulak tu.

Tak jauh dari situ aku nampak apotek, terus singgah beli minyak panas dan sapu kat kaki. Lepas tu kami decide ambik becak untuk ke Taman Sari. Dari awal tak nak, dah hujung2 baru ambik. Pak cik yang first tu main kotor, dah lah charge mahal pastu tak sampai seminit berhenti dan bagitau dah sampai. Tercengang2 kami dibuatnya. Mujur pak cik yang second tu baik hati dan kami dihantar ke pintu masuk dengan jayanya. 


3 comments:

  1. akhirnya... selamat jugak sampai jogja. huhuhu

    ReplyDelete
  2. itulah, selagi tak jejak kaki selagi itulah jantung dup dap dup dap..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...