Sunday, June 29, 2014

trip redah | lukisan dinding


Masing2 sambung merehatkan diri selepas Subuh. Mana taknya, kaki dah rasa semacam, risau jugak sebab aku nak kena drive lagi, dah lah kereta kesayangan aku manual transmission. Hampir pukul 10.00 pagi jugak baru kitorang keluar. Breakfast dalam kampus USM sebelum kitorang keluar mencari seni lukis jalanan berpandukan waze. 

Pencarian pertama, kitorang ke arah jeti. Kata Nani, kat jeti tu jadi lokasi penggambaran The Journey, tapi aku masih tak sempat nak tengok lagi movie tu. Kitorang parking tak jauh dari jeti feri. Dari situ kitorang berjalan kaki melintasi terminal bas rapid dan selepas Shell dah tak jauh. Tengok signage Chew Jetty, haaa kat situlah tempatnya kitorang tanya akak jaga parking.

Memang ketara kat situ tempatnya sebab orang memang ramai. Dengan kedudukan rumah yang rapat2, dengan ramainya orang, memang terasa membahanglah panasnya. Kami berjalan sampai ke hujung jeti.


Dah pudar warnanya, letaknya kat tengah2 jeti. Memang boleh terlepas pandang kalau tak diperhatikan betul2.


Jenuh kitorang cari yang ini, rupa2nya kat depan pintu masuk. Punyalah menonong je jalan, langsung tak pandang atas.

Kata akak yang jaga parking tadi, depan Shell tu lintas jalan. Kat seberang sana pun ada few lukisan ni. Keluar dari Chew Jetty, kitorang pun menghala ke sana. Seksa rupanya nak melintas jalan kat Penang ni. 


Di lorong yang sama dengan ni ada lagi satu, masa on the way balik dalam kereta baru aku perasan. Masa aku ambik gambar ni memang tak perasan pun sebab letaknya di opposite wall.


Dua beradik ni pulak beraksi di seberang sana jalan. Kat tepi tu ada kedai yang jual souvenir yang bermotifkan lukisan dinding di Penang ni. 

Dari sini kitorang kembali ke kereta dan memandu ke arah lokasi lain. Berpusing2 kitorang mengikut arahan waze, sudahlah Penang ni memang champion dengan one way nya. Kalau tersilap harus kena start all over again. Sudahnya, kitorang give up dan ke lorong cinta Love Lane aje kemudiannya. 

Asal ada ruang kosong, terus je aku parked kereta dan dari situ kitorang berjalan kaki memburu lukisan dinding yang lain.

  
Hati2 cik kak, tergelincir kang!


Pak cik dan sampannya.


Dalam perjalanan balik ke kereta, kami jumpa lukisan budak2 sekolah rasanya sebab ni kat tembok pagar sekolah.

Dah masuk kereta, kami sepakat untuk pergi lunch, cari durian, hantar Aisyah balik ke kolej dan kami singgah beli jeruk Pak Ali sebelum menyambung perjalanan balik ke KL. Perjalanan balik, kitorang memang tak singgah mana2 pun. Kaki aku dah kepenatan sebenarnya, tu sebab malas nak singgah. Cepat sampai, cepatlah aku boleh rehat. Sampai kat rumah Nani, kitorang kendurikan durian dan rambutan Balik Pulau sebelum aku bertolak balik ke rumah. Berakhirlah trip redah ke Penang sebelum Ramadhan.

footnote: dengar khabarnya, bandar Ipoh pun ada street art macam kat Penang ni jugak. Ada sesiapa yang nak ajak aku ke Ipoh pulak?


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...