Monday, June 23, 2014

day6 | bermalas-malasan di hari lahir

Bersambung dari sini: day5 | selamat tinggal, battambang.

Hampir seminggu aku asyik berpanas je, tup2 malam tadi dapat aircond, terus malas nak bangkit. Rasa nak lepak je lama2 atas katil tanpa buat apa2. Lagi pun hari ni birthday aku, memang patutlah kalau nak bermalas-malasan. Dah penat buang masa kat bilik, lebih kurang pukul 11.00 pagi baru aku turun ke bawah. Aku extend lagi semalam kat sini, malas nak tukar2 hotel. Yang sebenarnya malas nak packing bag. 

Aku tanya kat reception tu macam mana nak ke Nong Nooch Garden, Pattaya Floating Market dan Mini Siam. Memandangkan Mini Siam dah terpisah jauh ke atas, manakala Nong Nooch dan floating market ikut laluan yang sama, aku decide nak pergi 2 tempat tu ajelah. Lagipun staff hotel tu kata Nong Nooch paling best, so aku nak tengoklah apa yang best sangat tu. 

Pak cik moto taxi bukak harga THB 900 untuk 2 tempat tu, kalau dengan kereta THB 1,500. Giler mahal transport kat sini, bas memang susah nak dapat. Lepas ding dong ding, another brader moto taxi setuju bagi aku THB 750. Sekali bukan dengan motor tapi naik Yaris! Terkujatlah jugak aku tengok driver moto taxi pakai Yaris. Aku pun tak mampu, huhu.

Dari hotel ke Nong Nooch lebih kurang setengah jam jugaklah. Tiket masuk THB 500 per person, which is agak mahal. Lepas drop aku, mamat tu terus blah. Dia suruh aku call dia setengah jam sebelum balik. Nong Nooch merupakan taman botani yang terbesar dan tercantik di Asia Tenggara katanya, turut terkenal dengan elephant show dan jugak Thai cultural show. Nak tahu lebih detail, korang gugel lah sendiri.  


Dari tempat mamat tu drop aku, terus boleh nampak kandang gajah ni. Ada service naik gajah dengan bayaran lain pulak. 

Kat Nong Nooch Garden ni ada banyak section, memang penatlah menapak dari satu section ke section yang lain. Selain penunjuk arah, masa bayar untuk tiket memang dorang akan bagi map dan jugak jadual untuk cultural show. Disebabkan jarak yang jauh, aku skip untuk cultural show sebab malas nak berjalan.


Ada booth tanpa telefon yang glemer nih. 


Taman yang dijaga dengan baik memang nampak cantik.


Kat sini selain pelbagai saiz dan bentuk pasu yang disusun, belah dalam tu ada taman orkid. Kalau korang nak tahu, dekat mamat pakai baju oren yang depan tu ada mamat baju putih bercekak pinggang tu, ada harimau yang dirantai. Sesiapa nak bergambar memang dialu2kan dengan bayaran yang aku dah lupa berapa.


Taman bonsai.


Antara taman yang menarik perhatian aku.


Selain berjalan kaki macam aku buat, ada jugak tram service untuk korang meronda kawasan ni. 

Agak2 dah tak larat nak menapak, aku call mamat Yaris tu mintak pick up. Nong Nooch Garden ni memang luas, tapi kebersihan memang boleh dipuji. Cuma yang aku kurang selesa bila food court letaknya betul2 di antara kandang gajah dan mini zoo. Boleh potong selera dibuatnya, tapi aku tengok ramai je yang duk bersantap. Kat food court ni ada jugak aku nampak gerai halal.

Balik dari Nong Nooch, mamat Yaris sebab aku tak ingat nama dia terus bawak aku ke Pattaya Floating Market. Floating market ni start operasi dari pukul 3.00 petang sampai malam. 


Signage untuk toilet tu memang comellah. Tak perlu risau kat mana nak bersolat sebab surau turut disediakan.


Aku tak reti nak komen lebih2 pasal floating market ni sebab ni adalah pasar terapung pertama yang aku pernah datang. So, tak boleh nak compare dengan yang lain. 

Lebih kurang sejam jugak aku kat sini, semata2 nak killing time. Ada show jugak, tapi sepatah haram aku tak faham. Tapi tak tengok pun tak rugi. Ada few halal stall yang jual air dan aiskrim selain dari 2 buah sampan yang jual makanan halal. Itu yang aku nampak, mungkin ada lagi yang aku tak perasan kot. Tapi yang paling mendapat perhatian adalah satay buaya.

Balik dari floating market tu, aku ingat nak lepak sekejap kat bilik sebelum keluar ke walking street. Tapi bila dah dapat aircond, aku terbabas lagi. Sudahnya lepas Maghrib baru aku keluar tapau makanan untuk dinner. Aku rasa macam nak check out esok, tapi masih tak pasti ke mana hala tuju.  


2 comments:

  1. oo.. rupanya birthday trip:)

    Harapnya tak terlalu lambat nak wish "Happy Belated Birthday" untuk Anne..

    Yang keberapalah agaknya kan, hehe..

    ReplyDelete
  2. hihi... dua dalam satu, sambil menyelam minum air.. =)
    terima kasih, tak lambat pun.. birthday kita sepanjang tahun, haha..
    yang ke berapa? uish, dah banyak dah nombornya, tapi tetap tak sedar diri.. hihi

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...