Tuesday, June 3, 2014

pulau di selatan part1

headnote: ceritera trip solo yang panjang direhatkan seketika untuk memberi laluan kepada trip bersama geng berjimba.

Plan nak ke pulau di selatan tanah air dah lama dirancang, dari tahun lepas lagi. Tapi disebabkan banyak isu, maka asyiklah tertangguh. Dua minggu lepas cadangan kembali dibuka  kepada geng berjimba. Walaupun tak cukup korum, tetap jugak proceed sebabnya memang susah nak tunggu semua geng free.

Jumaat malam kami dah bergerak ke selatan tanah air, bertolak lebih kurang 9.15 malam lepas dorang pick up aku kat rumah. Keluar dari tol Nilai, kereta memang banyak dan traffic ke selatan memang slow. Kitorang singgah makan burger bakar di Muar gerai dah tutup masa kitorang sampai sebelum kembali masuk ke highway dan keluar melalui tol Ayer Hitam. Plan asal kami nak terus ke destinasi malam tu jugak dan singgah berehat di mana2 masjid on the way tu. Tapi bila mak Fathi kata jalan ke sana sunyi dan tak selamat tengah2 malam dan dia suruh je kitorang bermalam kat Ayer Hitam dan proceed pagi esoknya. Tak jauh dari tol Ayer Hitam ada sebuah hotel lupa dah namanya dan awal pagi tu kami bermalam di situ.

Nearly 6.30 in the morning, kami dah settle check out dan ready nak menyambung kembali perjalanan. Memandangkan kali ni aku jadi penumpang terhormat kat seat belakang dengan Nani dan k.a.k, aku memang tak tahu jalan mana Fathi bawak kitorang. Yang pasti most of the time jalan adalah sunyi, bengkang bengkok dan turun naik, kenderaan jarang2 je jumpa, kiri jalan ada signage binatang liar dan few times jugak kitorang berselisih dengan lori dan kereta yang masuk ke jalan bertentangan. Nyaris kami menjadi mangsa dorang. Alhamdulillah, syukur semuanya selamat dan kami tiba di parking lot Jeti Tanjung Leman menghampiri 9.00 pagi. Bayaran parking RM 4.00 sehari.

Kitorang kena bayar jetty fee dan jugak conservation fee RM 5.00 each per person. Meaning, setiap dari kami kena keluarkan RM 10.00 seorang. Pulau Sibu rupa2nya berada di bawah Taman Negara Johor dan disebabkan itulah setiap pengunjung kena bayar conservation fee. Tambang bot ke Pulau Sibu dah termasuk dalam pakej yang kitorang ambik dengan Coconut Village Resort. Untuk penginapan semuanya diuruskan oleh Nani dan aku cuma bawak badan je, tak membantu apa2 pun. Pukul 10.00 lebih jugak baru kitorang naik bot untuk ke Coconut Village dan perjalanan lebih kurang setengah jam. Kata pak cik yang jaga kat jeti tu, kalau naik speed bot dalam 13 minit je dah sampai.

Disambut kemboja nan merah. Kitorang tak diturunkan kat jeti hujung sana, tapi pelantar yang dekat dengan ruang utama Coconut Village.

Kami dibawak ke bilik di bahagian belakang. Rupa2nya bilik di Coconut Village Resort dah penuh dan kami dibawa ke Junansa Villa yang sebelah tu aje. Both Coconut dan Junansa memang dah lama bekerjasama. Sementara tunggu makan tengah hari pukul 12.30 tengah hari, kitorang melepak kat jeti sambil main air. Ada satu family yang mancing kat jeti tu, ikan yang dorang dapat tu kecik2 je. Kesian pulak aku tengok ikan2 tu.

Parking lot ni depan bilik kitorang, ada banyak jet-ski, bukan 2 tu je. Tapi petang tu jet-ski tu semua dah takde sampailah hari kitorang balik.

Highlight untuk lunch kami, udang masak kari. Yummeh! Ada ikan, sayur dan sup jugak selain udang kari ni.

Lepas makan kitorang terus bersiap sebab kitorang akan bersnorkeling pukul 2.00 petang. Selain kami berlima, kitorang join another group dan dibawak ke Pulau Kukus katanya. Dari jauh aku dah teruja bila nampak pasir pantai yang memutih dan air yang jernih. Namun hati tetap berdebar2 sebab aku kan takut air.

Burung putih tu memang comel. Dari jauh memang tak perasan sebab warna hampir serupa, tapi bila bot makin dekat dengan pantai, burung2 ni terbang pulak.

Kulit kerang yang super besar.

Kitorang ditinggalkan macam tu je, pandai2 sendirilah nak snorkeling ke nak buat apa kat situ. Mula2 sampai kitorang sibuk ambik gambar dulu, lepas tu barulah masing2 masuk dalam air. Sungguh kecewa sebab apa yang diharap memang tak ada. Ikan pun tak banyak, ada seekor dua je. Coral apatah lagi, langsung tak nampak bayang. Since aku ni penakut dengan air, aku cuma duk rendam badan kat tepian je. Bila sekali tu aku terdibawak arus, gelabah jugak aku dibuatnya. Mujur Nani ada tak jauh dari situ.

Batu ni sekali tengok macam kucing tengah tidur pun ada. Pic credit to Nani sebab awal2 lagi aku dah hand over kamera kat dia, bimbang tercicir sebab seluar aku takde poket.

Ini je lah ikan yang ada, dua tiga jenis je.

Nak tunggu dua jam tamat memang menyeksakan dengan apa yang ada. Pulak tu arus memang kuat, nak terjah ke sebelah sana memang tak berani. Bila kami semua dah naik ke darat, baru bot datang nak pick up kitorang balik walaupun baru sejam lebih kitorang kat situ. Lebih baik kitorang balik dari buang masa kat situ tapi tak boleh nak cuci mata. Erk, pulau yang kitorang pergi tu pulau larangan sebenarnya. Kalau ikutkan papan tanda, ianya milik DYMM Sultan Johor.

footnote: mati itu pasti, tak akan terlambat atau tercepat bila tiba masanya. Cuma kita tidak tahu bagaimanakah pengakhiran untuk kita semua. Hari ni kitorang dikejutkan dengan pemergian salah seorang driver kami, unexpected. Semoga beliau ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman, ameen.

1. pulau sibu eh anne? ingatkan sabah sarawak. saya ni dok dengar2 baca2 citer orang aje lah... jauh benor nak nyampainya

2. Innalillahiwainnailahirajiun...

Al-Fatihah untuk arwah.

mood merudum nak tulis entry. how? atau perlu trip pendek lagi sebagai terapi. hahaha

3. Cheq Sue,
    ha'ah, pulau sibu ni kat Johor je. mesti cheq sue tertukar dengan sibu kat sarawak ni, hihi..
    insya Allah, ada rezeki sampailah nanti, cheq sue..

Nani,
    haha, samalah.. jenuh kena paksa diri untuk menulis..
    trip pendek? terapi? wahhh... i loike bebanyak.. kikiki

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...