Sunday, June 15, 2014

day5 | selamat tinggal, battambang

Bersambung dari sini: day4 | exploring battambang part2.

Hari kelima plan aku terpaksa dirombak. Kalau ikutkan plan asal, dari Battambang aku akan ke Pailin untuk cross border kat Psar Pruhm / Ban Pakard sebab lagi dekat. Lepas cross border, kalau sempat aku akan terus ke Chantaburi dan bermalam kat sana, ataupun worst come to worst aku overnight kat Trat bergantung pada keadaan. Disebabkan masalah tak diduga, aku terpaksa ubah laluan dengan berpatah balik ikut laluan popular.

Pukul 7.30 pagi, aku dah siap2 turun ke bawah tunggu pick up. Around 8.00 am jugak baru van sampai, aku orang pertama dipick up. Lepas tu pick up orang lain kat guesthouse / hostel sekitar town sebelum singgah kat kilang air mineral. Masa ni kitorang semua disuruh turun dan dorang loading air mineral berbundle2, even bawah seat pun dorang letak. Dorang kata kat Battambang ni murah, so dorang beli dan jual kat border.

Lebih kurang 8.30 pagi jugak baru van bergerak, itu pun sempat singgah top up fuel lagi sebelum meneruskan perjalanan. Total penumpang cuma ada 6 orang termasuk aku dan aku satu2nya asian Malaysian. Sepanjang perjalanan aku memang bantai tido je, sesekali terjaga, pastu sambung tido balik. Lagi 46km nak sampai Poipet, barulah aku jaga dari lena. Tetap jugak terlelap sesekali tu. Almost 11.00 am baru sampai kat border. Turun dari van yang berhenti depan tour office, kitorang disuruh tukar tiket dan dorang bagi tag sebagai ganti.

Tour office kat border Poipet / Aranyaprathet. Dorang semua ke Bangkok, aku je ambik haluan berbeza.

Gerai di sepanjang jalan, depan tour office.

Dah dapat tag, aku berjalan ke immigration. Masa ni aku follow je minah 2 orang yang naik van sekali dengan aku. Mamat yang patut bawak kitorang ke sana cuma layan minah 2 orang tu je, yang lain dia tinggal terkontang kanting. Hampagas betul mamat tu. Nasib baiklah aku takde masalah kalau nak redah sengsorang ni.

Immigration di bahagian Cambodia. Mamat yang pusing belakang tu patut bawak kitorang, tapi dia cuma bawak minah 2 orang tu je. Lepas stamp passport menandakan aku exit Cambodia, aku secara rasminya tak bernegara.

Berjalan kaki untuk ke Aranyaprathet pulak untuk stamp passport masuk ke Thailand. Jauh jugak nak kena berjalan. Kalau korang boleh nampak pintu gerbang depan tu, lepas tu dah masuk Thailand.

Masuk immigration Thailand, orang boleh tahan ramai. Lepas fill up form baru aku beratur. Elok je aku beratur, orang dah start datang sorang demi sorang. Lama jugak aku beratur nak menunggu turn, lebih setengah jam jugaklah. Elok je nak sampai turn aku, pusing belakang tengok dah penuh orang duk queue. Patutlah owner hotel aku suggest suruh ambik van instead of bus sebab katanya bas lambat sampai dan bila dah lewat orang ramai.

Lepas immigration, berjalan keluar ikut direction yang ada. Jalan je dan terus jumpa custom pulak kat depan tu. Lepas keluar dari custom, aku lost sekejap. Masa aku tukar tiket ke tag tadi, pekerja tu kata ada orang tunggu tapi nan hado. Aku ikut instinct aku je, jalan straight belah kiri jalan. Bila nampak ada orang melepak ramai2 tepi jalan tu, aku berhenti tanya dorang. Dorang suruh jalan straight je dan bila nampak tempat van parking banyak2, dia suruh masuk kiri.

Garis merah tu dari arah aku berjalan lepas settle urusan kat border kedua negara. Aku sampai sini dah pukul 12.00 lebih. Sampai kat sini, aku tunjuk tag. Lepas ambik tag aku, dorang suruh aku tunggu kat bilik aircond, mereka2 yang nak ke Bangkok tunggu depan kaunter tu je.

Nearly 12.30 noon, dorang panggil naik van. Lepas semua orang dah naik, driver bagitau van akan berhenti kat Big C, South Pattaya. Honestly, aku memang takde idea pasal tempat yang aku nak tuju. Aku tak study pun. Macam biasa, konsep redah sampai sudah aku apply bila travel sengsorang. Tiap kali van berhenti dekat security inspection, aku rasa bangga jadi rakyat Malaysia. Mana taknya, bila aku hulur je passport, dorang terus je cakap 'Malaysia? No!'. Dengan erti kata lain, dorang tak nak check pun passport aku.

Dalam pukul 2.30 petang, van berhenti top up fuel dan semua orang disuruh turun. Kami semua lepak kat 7E situ sementara nak tunggu 20 minit tu habis. Sempatlah aku beli air. Perjalanan kembali disambung dan hampir pukul 6.00 petang, sorang demi sorang turun. Masa van berhenti kat hentian tu, cuma aku dengan another mat saleh tu je yang tinggal. Driver van tu tanya aku nak ke mana dan dia tunjukkan tempat motor taxi belah sana jalan.

Aku pegi kat tempat motor taxi tu dan suruh dorang bawak aku ke hotel / hostel / guesthouse yang murah. Aku hop on dan mamat tu bawak aku ke mana2 ntah, yang pasti aku memang blank. Tiba2 dia berhenti kat depan sebuah hotel, aku dah risau takut mahal dan over budget pulak. Bila tanya receptionist, bilik THB 500 semalam. So, aku booking untuk semalam je dulu.

Bilik aku besar, luas dan selesa. Tapi tv tu cuma ada channel Siam je, sudahnya aku langsung tak tengok sebab tak faham. Aku godek2 cari subtitles tak jumpa lah pulak.

Lepas rehat, aku keluar untuk cari makanan. Masa on the way ke hotel tadi, aku nampak ada masjid. That's mean, mesti ada tempat aku boleh dapatkan makanan halal. Worst come to worst, aku boleh singgah 7E je. Receptionist bagi direction ke pasar malam, tapi aku tersilap ambik simpang. Jenuh berjalan tapi aku tak jumpa restoran halal. Akhirnya aku singgah 7E, beli cha yen dan simkad. On the way balik, aku ambik laluan lain dan tadaa! Aku nampak ada pasar malam. Aku berjalan masuk dan ushar gerai satu persatu sebelum aku nampak satu gerai tu ada tanda halal. Asalnya aku nak tapau je, tapi aku tukar fikiran untuk makan je kat situ.

Nasi goreng seafood yang kurang garam bagi lidah aku. Lepas makan aku bersembang dengan ownernya. Owner tu mamat Indonesian yang dah lama berhijrah ke Thailand dan berniaga dengan isterinya yang memang warga Thailand.

Balik ke hotel aku tanya pasal internet. Inilah masalahnya bila stay kat hotel, internet pun nak kena bayar. Kalau kat hostel / guesthouse, internet free je. Laju pulak tu. Aku bayarlah THB 30.00 untuk 24 jam internet, unlimited usage. Malam tu aku tido lewat jugak, masih takde plan nak ke mana esoknya.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...