Thursday, June 12, 2014

day4 | exploring battambang part2

Bersambung dari sini: day4 | exploring battambang.

Lepas dah settle dengan bamboo train, Buntha bawak aku ke tempat banyak kelawar bergayut kat pokok. Aku memang tak ingat nama tempat tu, tapi masuk kampung jugaklah nak sampai ke sana. Kejap je aku kat situ, lepas ambik gambar terus aku suruh Buntha bawak ke tempat lain. 


Batman yang penuh bergayut kat pokok. Pokok ni bukanlah satu2nya pokok yang jadi tempat batman ni bergayut. 


Menyeberangi sungai yang luas dan keruh airnya. Ada orang tangkap ikan guna pukat dan budak2 bermandi manda. 

Dari jambatan tu Buntha bawak ikut jalan kampung, lalu depan rumah penduduk kampung. Ada dua tiga kali terserempak dengan budak2 on the way tu dan dorang say hello sambil lambai2 tangan. Tetiba aku rasa glemer, tetiba perasan ada peminat, haha. Dari jalan ntah mana2 Buntha bawak, tup2 dah sampai kat entrance Banan Temple. Aku bayar entrance fee $3 dan dapat tiket. Tiket tu aku boleh guna untuk melawat 3 tempat; Banan Temple, Phnom Sampov dan Ek Phnom Temple dan valid dalam masa sehari. 

Buntha parking tuk-tuk bawah pokok. Tengah hari tu memang membahang, tambah pulak musim kemarau macam sekarang. Dari bawah tempat duduk, Buntha keluarkan payung dan hulur kat aku.

"Very hot, use this."

"No, it's okay. I don't think I will use it," aku tolak sebab aku memang malas nak berpayung bagai. Tak rocklah kalau guna payung. 

"You need this. Take!" Tetaplah dia insist. Malas nak bising2, aku ambik jugak dan sumbat masuk dalam sling bag. Sampai sudah aku tak guna pun payung tu. Yang sebenarnya, aku dah ketar lutut tengok apa yang terbentang depan mata.


Ini rasanya tak sampai separuh tangga yang aku nak kena daki untuk sampai ke puncak. Berkali2 aku berhenti kumpul tenaga. Kat tengah2 tu, ada tempat berehat. Lama aku kat situ, kumpul tenaga yang dah berkurangan sebelum bertabah mendaki anak tangga yang masih berbaki. 


Ada satu rasa yang tak selesa dan tak reti aku nak explain masa aku kat atas ni. Yang pasti rasa yang tak best. Lepas ambik gambar apa yang patut, aku terus turun ke bawah. 

Sampai je kat bawah, aku terus beli air. Rasanya semua tenaga aku dah disedut keluar masa daki anak tangga tu. Lepas dah recharge tenaga, Buntha bawak aku ke ladang anggur pulak. Aku tak teruja pun sebab besar lagi ladang anggur kat Sendayan. Pokok anggur jenis sama je dengan yang ditanam kat Sendayan tu; mostly Shiraz dan Black Opal.


Buntha bawak ikut jalan kampung. Kiri kanan kontang je sebab kemarau. 

Buntha akhirnya berhentikan tuk-tuk depan Ek Phnom Temple dan ceritakan pasal tempat tu. Aku yang kepenatan menolak bila Buntha offer suruh aku jalan2 kat situ. Ambik gambar pun dari dalam tuk-tuk. 


Pergi ke arah belakang, jumpa bangunan ni. Buntha kata, bangunan ni adalah sekolah tempat melatih monk pada zaman dahulu. Kat atas tempat dorang tinggal, bawah rumah tu tempat dorang belajar. Boleh nampak bangku yang dorang gunakan. Sekarang dah ada bangunan baru yang gantikan bangunan ni. 


Tempat bakar mayat. 

Buntha berhentikan tuk-tuk tak jauh dari deretan kedai2. Dia bagi tau aku, untuk naik ke killing cave ada 2 pilihan; sama ada berjalan atau hire motor dengan harga $3. Tuk-tuk dia memang tak mampu nak bawak aku ke atas, katanya. Lama aku melepak kat kedai tu sambil minum dan menulis nota. Aku berbelah bahagi nak naik atau pun tidak. Nak berjalan aku dah tak sanggup, tenaga belum mari. Pastu aku mintak $2 dan ada pak cik tu sanggup bawak aku ke atas. 

Jalan nak naik ke atas memang berliku2 dan sesetengah selekoh agak tajam. Sunyi tak usah cakaplah. Kalau aku berjalan sorang2, harus aku patah balik. Tak sanggup rasanya. Sampai atas tu, ada temple yang sedang direpair. Pak cik motor bawak aku ke killing cave.


Pak cik motor ajak aku turun ke bawah, tapi aku dah tak berani. Cukuplah sampai takat ni saja. Mangsa akan ditolak dari cerun atas gua sana. Memang boleh nampak jelas tulang2 dan tengkorak mangsa.

Dari sini, pak cik motor bawak aku ke atas lagi. Pak cik tu tak berapa reti cakap English, jadinya kitorang macam ayam dan itik. Kadang2 aku bantai cakap Melayu. Peliknya, masing2 boleh fahamlah pulak. 


View dari atas ni memang cantik!


Lagi dan lagi...


Another temple yang termasuk dalam kumpulan Phnom Sampov. 


Dari sebalik temple. Bukit tu macam menarik je kalau dapat hiking, macam ada sesuatu yang bersembunyi.


Kat sinilah tempat aku lepak awal2 tadi. Banyak kedai cenderamata dan jugak a few kedai makan. 

Masa aku balik ke sini, Buntha kata masih awal untuk tengok kelawar. Sama ada melepak kat situ atau dia bawak aku jalan2. Mula2 aku lepak je kat situ, bila dah boring aku mintak Buntha bawak aku pergi tempat lain. 


Dibawaknya aku ke sawah padi yang dah dituai. Sebahagian sedang dibajak dan sebahagian lagi dah tumbuh rumput tinggi. Dari situ dibawaknya aku jelajah kawasan sekitar, mostly sawah padi yang takde padi sebelum kitorang kembali ke tempat tadi around 5.00 pm.


Cendawan yang ditanam kat Battambang ni gini rupanya, first time aku tengok cendawan yang rupanya macam ni.


Pukul 5.30 petang, akhirnya apa yang ditunggu2 oleh ramai orang muncul jua. Keadaan yang biasa2 je berubah riuh bila semua orang fokus dengan ribuan kelawar ni. 

Masa aku tengah ralit ambik gambar dan video, aku tengok few tuk-tuk tinggalkan kawasan tu. Ingatkan dorang dah nak balik. Tak lama tu, Buntha datang dan ajak aku tengok kat tempat lain. 


Ribuan, mungkin jutaan kelawar yang terbang keluar dari gua tadi membentuk satu lukisan di angkasa.


Batch terakhir sebelum Buntha hantar aku balik ke hotel. 

Sampai di hotel dah gelap. Aku masuk bilik, bersihkan badan dan tidur. Nak berinternet, wifi pulak buat hal. Bertabah ajelah tunggu mata pejam. Hari ke empat yang meletihkan kaki berakhir. Nikmatnya bila dapat baring dengan selesa.


3 comments:

  1. Ngeri plk tgk killing cave tu anne... diap blh nmpk tulang2nya..

    ReplyDelete
  2. lihat rumah monk tu terus teringat cerita Nang Nak :D

    ReplyDelete
  3. Cheq Sue,
    itulah pasal, ada satu lg gambar tu, lagi ngeri tgk. tak berani nk tengok..

    Zilla,
    nasib baik saya tak berani nak tengok citer tu, kalau tak harus terbayang2..
    =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...