Thursday, July 3, 2014

day7 | selamat tinggal, pattaya

Entry ini adalah rentetan dari kisah ini: day6 | bermalas-malasan di hari lahir.

Aku bangun pagi tu dengan keputusan untuk tinggalkan Pattaya. Kalau malam tadi aku masih lagi di persimpangan dilema untuk memilih antara Hua Hin atau ke terus ke Bangkok sahaja, pagi ni aku pasti dengan keputusan untuk ke Ayutthaya. Aku sendiri tak tahu kenapa Ayutthaya, sedangkan dalam waktu singkat sewaktu merangka trip ntah-apa-apa-ni, aku langsung tak pandang Ayutthaya.

Dalam pukul 9.00 pagi aku dah siap turun untuk check out. Aku tanya receptionist cara paling senang dan murah nak ke stesen bas. Antara taxi dan motor taxi, akhirnya aku memilih motor taxi dan lepas bargain dengan pak cik tu, dapatlah THB 100. Bila dah sampai kat stesen bas tu, aku rasa THB 100 tu memang berbaloi2, lenguh jugaklah duk pikul backpack atas motor.

Pak cik motor taxi berhentikan motor betul2 depan kaunter tiket. Lepas bayar tambang, aku ingat pak cik tu nak terus pergi tapi dia tunggu aku beli tiket. Lepas tunjukkan tiket yang aku dah beli, baru pak cik tu pergi sambil senyum dan anggukkan kepala. Risau kot kalau2 aku tak reti beli tiket.

Ruang menunggu sebelah kaunter tiket je. Ada kedai jual souvenir dan makanan. Aku ingat nak beli FM Pattaya, tapi tengok harga terus aku letak balik. Mahal bebenor. Kat sini bas akan ke Bangkok tapi ke 3 destinasi berbeza; Southern, Mo Chit dan Ekamai.

Since aku akan ke Ayutthaya, so aku ambik bas ke Mo Chit. Tambangnya THB 133 dan bas akan bergerak pukul 9.40 pagi. Pukul 9.30 pagi, penumpang dah boleh naik bas. Backpack yang gedabak tu aku letak kat bawah, pastu konduktor bagi keratan tiket kecik dalam gambar atas tu dan another keratan distaplekan kat backpack, macam naik flight pulak.

Walaupun dah naik 10 minit awal, tapi bas gerak dalam pukul 9.50 pagi jugak. On the way tu, banyak kali jugak bas berhenti kat stesen kecik ambik passenger lain. Aku pulak kalau naik kenderaan, macam biasalah. Membuta je kejenya, sesekali aku terjaga, pastu sambung tidur sampai sudah.

Spotted this masa dalam perjalanan. Masa ni dah menghampiri Bangkok dah rasanya.

Nearly 2 hours jugaklah perjalanan dari Pattaya ke Bangkok. Masa sampai kat Mo Chit, dah hampir pukul 12 tengahari. Turun dari bas, aku blur kejap. Masa ambik bag, aku tanya akak konduktor tu camner nak ambik bas ke Ayutthaya. Sekali akak tu panggil pak cik teksi suruh aku tanya. Aku tanya macam mana nak ambik bas, pak cik tu duk insist suruh aku naik teksi dia.

"You take taxi, it's comfortable," gitu cubaan pak cik teksi menggoda aku.

"I don't have money." Gitu aku menolak dengan muka ketat pastinya. Terus muka pak cik tu berubah. Dan2 dia tunjukkan ke arah bangunan terminal belakang sana.

A adalah dari tempat bas aku berhenti dan turunkan penumpang dan B adalah arah yang patut aku ambik untuk beli tiket ke Ayutthaya.

Jauh jugak nak menapak ke dalam building tu, tambah pulak tengah panas terik. Masuk dalam tu, lega kejap. Tak jumpa signboard yang membantu, aku tanya orang kat kaunter. Masuk2 je memang korang akan nampak kaunter banyak, berderet2. Dorang suruh aku ke kanan lagi. Rupa2nya kaunter mini-bus @ van. Okaylah sebab tambang terus ke terminal bas Ayutthaya pun THB 60 je. Just nice aku dapat tiket pukul 12.00 tengah hari, tapi nan adonya gerak on time.

Aku ingatkan van ni straight je pegi Ayutthaya, tapi rupa2nya macam prebet sapu pun ada jugak. Setiap kali jumpa bus stop, mesti van ni berhenti. Bila hampir semua yang naik dengan aku dah turun, aku cuak jugak kot2 aku kena kidnap ke apa imaginasi tak boleh blah. Tak lama lepas tu aku nampak signboard arah ke Ayutthaya, lega rasa di hati.

Aku totally lost bila akak konduktor bagitau dah sampai Ayutthaya. Aku memang tak reti nak imagine macam mana keadaan Ayutthaya ni. Turun dari van, aku melilau berjalan ikut kaki tanpa arah. Nampak 7E, aku singgah beli air dan masa bayar tu aku tanya Tony's Place, siap tunjuk alamat lagi. Tapi hampeh je bila minah tu buat tak tau je.

Keluar dari 7E, aku lepak depan tu sambil ushar keliling. Toing! Aku terperasan ada signage P.R Guesthouse kat sebelah 7E tadi. Aku tanya bilik kosong, dia bawak aku ke tingkat 3 tapi shared bathroom. Harga THB 300 per night. Aku tanya Tony's Place dan dia tunjukkan kat seberang sana jalan. Lepas tu baru aku perasan signnage Tony's Place sebesar alam!

Lepas tengok bilik, aku setuju ambik untuk 2 malam. Harga THB 350 semalam dan bilik air kat dalam as I wish.

Bilik aku hujung belah kanan. Sebelah almari tu sharing bathroom untuk mereka2 yang berkongsi.

Lepas letak bag semua, aku keluar lagi ke tempat van turunkan aku tadi. Ada few stalls yang ownernya Muslim. Aku beli apa yang patut untuk isi perut dan balik ke bilik. Aku settlekan payment untuk bilik, dapatkan password untuk wifi free dan booking boat tour dengan Tony's Place pukul 4.00 petang karang. In the mean while, aku rehat dulu kat bilik dengan aksi bebas menghilangkan lenguh.