Wednesday, July 9, 2014

day8 | virus melanda

Sambungan dari entry ini: day7 | the boat tour.

Bangun pagi, aku memang betul2 flat. Paksa diri untuk Subuh dan lepas tu terus kebabom balik. Aku dengar macam hujan turun, tapi nak jenguk ke luar tingkap pun tak larat. Kejap2 aku bersin, dan tiap kali aku bersin mesti meleleh keluar. Betul2 aku jadik budak hingusan. Sudahnya, aku berselubung dalam selimut walaupun sebenarnya cuaca panas.

Tengah hari tu aku paksa diri jugak untuk bangun. Lama aku mandi, dengan harapan panas badan akan hilang dengan air yang mengalir. Lepas solat aku keluar cari makanan kat gerai Muslim tepi 7 Eleven. 


Nasi dengan green curry chicken katanya. Verdict? Tak menyengat mana pun. Rasa pedas tu buatkan aku berpeluh dan itu bagus untuk aku yang dilanda virus tak sihat. 

Lepas makan, aku berjalan entah ke mana2. Tapi yang pasti tujuan aku cuma nak bagi badan berpeluh dan melawan rasa tak sihat. Sehinggalah aku sampai kat area jeti tempat aku ambik tour boat petang semalam. 


Pasar yang aku tak tahu nama ni tak jauh dari kawasan jeti, tepi main road. Macam2 ada kat sini, termasuk uniform sekolah. 

Aku rasa mostly yang datang sini pun local peoples. Aku cuma terserempak dengan dua mat saleh yang merayau macam aku juga kat pasar ni. Habis tawaf tanpa tujuan, aku berpatah balik. Ingat nak singgah museum yang berdepan dengan tapak pasar malam tu. 

  
Chantarakasem National Museum.

Memang aku plan nak masuk ke museum ni. Ada bayaran tapi aku dah lupa. Tapi bila aku masuk kat entrance tu dan pandang bangunan yang ada dalam tu, aku rasa lain macam. Rasa yang tak selesa. Jadinya aku ambik keputusan untuk keluar. Dah lah aku tak sihat sangat, tak nak lah aku ambik risiko yang ntah apa2. Aku tak nak kejadian kat S-21 dua tahun sudah berlaku lagi.

Aku balik ke bilik dan sambung tido. Malam tu aku rasa dah okay sikit, instead of stay another day kat sini, aku nak ke Bangkok esok. Let say demam aku datang balik, aku tak perlu nak risau sangat sebab flight balik dari Bangkok. So, malam tu gigih aku booking hostel yang aku stay hujung tahun lepas. Ini adalah booking yang pertama aku buat untuk trip ni, sebelum ni semua aku redah je. Sebabnya, aku tak rasa aku cukup kuat nak redah cari hostel kat Bangkok dalam keadaan badan aku masih lemau, tambah pulak dengan beban berbelas kilo.

Sama macam semalam, aku tidur dengan bacaan Al-Baqarah sampai pagi. Lupa nak cerita, atas kepala katil aku ada lukisan perempuan dalam gaya menari. Tapiii... aku tak boleh tengok lukisan tu lama2. Tengok pun sipi2 je, sebab bila aku pandang je bulu roma aku meremang. Masa aku check bilik tu semalam aku tak perasan pulak kehadiran lukisan tu.   


3 comments:

  1. huiii..panjangnya citer ko..hihik

    ReplyDelete
  2. Sakit time travel mesti tak best kan? Both of us pernah kena before. Stranded at the room the whole day. Tapi gagahkan diri keluar jugak amik angin. Kalau tak, rasa badan makin lemau and lesu jek kalau terus bertapa atas katil.

    ReplyDelete
  3. Normi,
    panjang? ko silap tengok tu.. haha

    Zara,
    memang sangat2 tak best, tambah pulak bila sorang2. kerisauan memang tahap tertinggi lah..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...