Monday, July 7, 2014

day7 | the boat tour

Sambungan dari entry sebelum ini: day7 | selamat tinggal, pattaya.

Boat tour yang aku ambik dengan Tony's Place start pukul 4.00 petang dan akan memakan masa dalam 2 jam gitu. Nearly 4.00 pm, aku dah keluar tunggu kat cafe. Bila driver tuk-tuk panggil untuk boat tour, aku tengok ramai jugak yang bangun. Kitorang dimuatkan dalam 2 tuk-tuk yang slim melim, masing2 duduk senget ala2 bertimpuh gara2 tak nak bagi lutut berlaga.

Jauh jugak kitorang dibawak dengan tuk-tuk ke jeti, tempat akan bermulanya boat tour tu. Seksa duk control kaki, lenguh okay. Dah lah kaki masing2 boleh tahan panjangnya. Sampai kat jeti, kitorang di'usher' ke tempat boat kat bawah sana. 


Menunggu akak baju hitam tarik boat. Boat yang kitorang naik ni kurus panjang. Ngam2 sebaris tu muat 2 orang, kalau selit2 muat je bertiga.


Tempat pertama boat berhenti. Aku tak pasti ni bangunan apa, langsung aku tak faham apa yang ditulis. Tapi kat jeti tu ada signboard tulis Mae Nam Pa Sak. Hujung sebaris dengan bangunan ni ada temple buddha. Besar dan ramai yang datang nak sembahyang.

Masa naik kat jeti tu, setiap sorang kena bayar THB 20. Aku rasa local tak payah bayar kot sebab masa aku hulur duit, minah yang jaga tu cakap siam dengan aku, mana aku nak faham. Dek kerana muka aku yang blur tak hengat, dia ambik je duit tu, bagi tiket dan lepas tu tengok aku semacam je. Erk, aku ada buat salah ke?


Antara masjid yang aku nampak kat tepi sungai sewaktu dalam boat. Sebenarnya, sebelum menjejakkan kaki ke Ayutthaya, aku fikir susah nak dapat makanan Halal dan susah jugak nak jumpa Muslim. Ini kerana Ayutthaya terkenal dengan ruin temples yang berlambak2 dan ternyata telahan aku silap.


Kami kemudiannya singgah di sini, Wat Putthaisawan. Ini adalah sebahagian kecil je, ada reclining buddha, chedis, dan banyak ruins kat sekeliling. 

Temple ni dibina oleh pengasas dan juga raja pertama Ayutthaya, King U-Thong atas tapak istana beliau yang dikenali sebagai Wiang Lek Pavilion setelah istana beliau dipindahkan ke Tambon Nong Sano atau Phraram Swamp.


Spotted church dari dalam boat, tapi boat kitorang tak singgah kat sini. Rasanya ni first time aku jumpa church kat Thailand ni. All this while, yang banyak aku jumpa adalah temples atau wat.


Hentian terakhir, wat yang aku tak tahu nama. Tapak ni yang paling besar dan terjaga antara yang kitorang singgah. 


Buddha tak berkepala menunggu sunset. 


Susah bebenor nak tunggu takde orang kat sini. Ada je yang menyelit, aduyai.


Sunset dari wat tak tahu nama.

Masa kat sini, aku ada nampak couple Muslim yang aku pasti local dengan anak kecik melepak kat tepi sungai tu. Masa aku konon2 nak pergi tegur dorang, sekali driver boat panggil. Panggilan pulanglah pulak. Tak sempat nak bertegur sapa, haih!


Sunset dari dalam boat. 

Kitorang dibawak entah mana2 laluan, masuk lorong antara rumah penduduk kampung. Belok kanan, masuk simpang kiri, jalan lurus, then akhirnya kitorang sampai kat jeti awal tadi. Kat atas tu dah meriah dengan pasar malamnya. Aku nampak ada few stall jual makanan Halal. Tak bertangguh, aku terus ke tuk-tuk tadi dan kami dihantar ke Tony's Place dengan selamat. Atas kertas, tour ni habis pukul 6.00 petang, tapi kitorang punya tour dah drag sampai 6.30 lebih. 

Balik ke bilik, aku rehat kejap. Aku dah rasa lain macam je, hidung dah start berair, sakit kepala dan tak pasal2 aku duk bersin je. Aduh, habislah kalau aku demam. Tak pernah aku sakit time travel, even bertukar cuaca sekali pun. Aku jugak tak pernah nak bawak ubat masa travel aku tak suka makan ubat. Harap2 esok akan okay. 


1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...