Wednesday, November 20, 2013

day9 part1: labuan bajo, kami datang!

Awal pagi aku terjaga kejap to say good bye to Anhar, he's heading home after 8 days together dan lepas tu aku tumbang lagi sampai ke pagi. Lepas Subuh gajah sebab merata2 cari surau since surau yang kitorang solat kat arrival hall semalam tu tak boleh masuk, kami berlima bergerak ke domestic departure hall untuk flight ke Labuan Bajo. Akhirnya kami tumpang solat sebelah kantor polisi, dorang pun okay, tak banyak soal bila cakap nak tumpang solat. 

Since Bali Airport under construction, kelam kabut jugaklah kitorang mencari kaunter untuk check in. Lepas dah check in, drop baggage dan bayar airport tax, kitorang masuk ke departure hall dan cari makanan untuk breakfast. Flight kitorang delay lama jugaklah. Masa kitorang dibawak dengan bas ke aircraft, aku duk bayangkan mesti tak ramai penumpang. Rupa2nya aku tersilap, Merpati Airlines ni cuma transit kat Bali dan dalam tu dah hampir penuh pun. Seat yang assigned untuk aku kat tepi tingkap, tapi dah diambil oleh mamat yang naik sebelum aku. Okaylah, malas nak gaduh2 aku pasrah ajelah.

Ingatkan bila aku buat tak tau pasal seat, dia pun taklah kacau aku. Mula2 tu dia ajak aku bersembang, layankan aje lah. Bila dah tak tau nak buat apa, aku tengok gelagat orang dalam flight tu. Kejap2 dia cuit aku suruh tengok ke luar tingkap. 

'Mbak, lihat mbak. Cantik di luar sana.' Maka panjanglah leher aku mengalahkan zirafah. Kalau angsa tengok confirm nangis sebab leher aku lagi panjang dari dorang. Tak sampai seminit lepas tu duk cuit lagi. Naik fed up aku jadinya sebabnya masa dia suruh aku tengok, dia pulak duk blocking tingkap tu. Aduyaiii... memang makan hatilah aku dengan dia ni. Malas nak layan, aku buat2 tido walaupun dia duk cuit2 jugak hinggalah aku betul2 tertido. Terjaga je just about before land, itu pun sebab riuh dalam flight sebab dorang bersorak dan bertepuk tangan. 


Tengok tu, dia dah ready tunggu kitorang kat sini. Macam tau2 aje kitorang datang sini nak melawat dia.

Masuk ke dalam arrival hall yang macam dewan sekolah rendah aku zaman dulu2, aku terus ke deretan bangku yang bersebelahan dengan pintu keluar. Kat situ ada sorang mak cik ni, aku agak mungkin dia tunggu sedara mara kot since dia ada pegang helmet. Masa tu aku kelam kabut keluarkan phone nak call Mama Dedeh dengan Zilla. Baru je on kan, tengok2 takde signal dan tup, handphone aku mati. Yang sebenarnya bateri dah nak kong, masa kat Bali aku cuba nak charge tapi takde plug kosong. Since orang yang kerumun nak ambik baggage dah berkurangan, kitorang pun ke kaunter bag. Nanti2 lah fikir camana nak contact Mama Dedeh tu.


Memang koboi giler tempat collect baggage ni, ada bangku dan beg akan diletakkan kat atas tu. Tuan punya beg akan tunjukkan keratan tiket yang ada lekat baggage slip then pekerja akan bagi beg korang. Bagusnya sebab takde orang nak berebut2 tak tentu pasal, masing2 cool aje. 

Dah dapat beg aku kembali ke tempat tadi. Sekali tengok dorang duk gelak2 dengan mak cik yang duduk kat kerusi tu. Rupa2nya itulah Mama Dedeh, tuan punya bot yang kitorang akan LOB kat Labuan Bajo ni. Boleh pulak dia terlupa nak tunjukkan kertas yang tulis nama dia, instead of nama kitorang. Bila semua orang dah settle dengan bag masing2, kami ikut Mama Dedeh ke tempat parking. 


Mama Dedeh yang berhelmet biru, nampak separuh aje badannya. Kitorang tak singgah pun kat gerai tepi2 ni, jeling je. Itu pun sebab nak ambik gambar. Belah kiri gambar ni, atau berdepan dengan gerai2 ni adalah airport baru yang sedang dalam pembinaan. 


Baru beberapa minit kereta bergerak, nampak view ni. Cepat2 mintak mas driver berhenti, masing2 duk excited ambik gambar. Baru je sampai kami dah dihidangkan dengan keindahan ni, Subhanallah. Dari airport ke Pelabuhan Labuan Bajo tak jauh pun, tak sampai 20 minit pun rasanya.


Bot yang paling depan inilah yang akan kitorang naik. Sementara tunggu Mama Dedeh beli barang2 untuk bekalan makanan kitorang dan Tasya dengan Dot pergi sewa peralatan snorkeling, kitorang yang lain duk melepak kat depan pelabuhan. Bila semua urusan dah settle, terus kitorang boarded. Takde tangguh2 lagi dah. 


Laut yang tenang, pulak tu dengan view yang memang amazing, cukup untuk buat aku jatuh cinta. Bayangkan di atas lautan luas dan korang dikelilingi bukit bukau yang membentuk pulau2 kecil yang bermacam bentuk dan saiz. Sempatlah aku berangan nak beli pulau sebijik dan stay je kat situ.


Cantik? Tak cantik? Ni baru sikit. Kalau tengok depan mata baru korang rasa macam tak nak balik. Jujurnya, aku sendiri macam tak yakin yang aku sebenarnya masih di Indonesia. Sebab aku tak pernah imagine keindahan sebegini.


Sambil melayan angan2 tu, kami dihidangkan dengan lunch. Perut pun dah sakan menyanyi, masing2 ambik tempat. Nasi tu warna merah, macam nasi dagang Kelantan tapi rasanya lebih kurang macam nasi biasa jugak.

Bot kami sebenarnya dah menghampiri destinasi pertama kami. Perut dah kenyang, masing2 excited dengan cabaran ni. Okaylah, dah malas nak menaip. So tunggulah next episode erk... hihihi.


3 comments:

  1. bab melilau cari mama dedeh tu mmg tak boleh blah..walhal dia ada je belakang kita hahaha...

    setuju dgn awak, anne..macam tak percaya kita sebenarnya berada di Indonesia je...agak2nya kalau kita ke papuma atau sulawesi mau tak nak balik kot sebab terpana dgn keindahannya hehehe

    ReplyDelete
  2. memang ingat sampai bila2 lah.. dari kita sampai dia dah ada kat situ. masa saya letak beg kat kerusi tu dia pandang je, tapi tak tegur.. haish! hahaha..

    ini pun duk teringat lagi... rela kena lambung ombak bagai sebab view memang superb.. sampai berangan nak beli pulau... ekekek..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...