Wednesday, November 27, 2013

day11: harus berpisah

Kononnya kami berpakat nak bangun awal, nak kejar sunrise. Tapi masing2 sambung tidur lepas Subuh. Pukul 7 pagi kami semua dah ready nak keluar. Nama je pukul 7, tapi matahari dah terpacak dah. Turun ke bawah kami terserempak dengan Mas Anton, owner hotel ni. Dia yang layan kitorang breakfast pagi tu.


Donut ni sedap, tambah pulak berteman dengan kopi. Tapi sayang, tak dapat nak makan lebih bila Mas Anton kata itu je lagi yang tinggal. Lepas dah kenyang, kami ke pejabat pos yang tak jauh pun dari hotel tu. 


Pejabat Pos Labuan Bajo sunyi je pagi tu. Mujur ada kami yang memeriahkan suasana. Lepas tampal setem, dorang mintak mas pekerja tu stamping kat poskad dorang kat situ jugak, tanpa perlu dipos ke tanah air. Baik je brader tu layan kerenah kitorang. Tapi aku tetap nak pos macam biasa, sebab feel dia lain bila bukak peti surat ada poskad. Alhamdulillah, lebih kurang 2 minggu lepas tu aku dah terima. 

Lepas tu kami menyinggah ke kedai souvenir kat sebelah kiri dan kanan jalan, mencari kot2 ada yang boleh dijadikan ole2. Apa yang ada tak berjaya menarik aku untuk membeli. Nak beli t-shirt pun aku fikir berkali2, mana taknya mesti terpampang gambar komodo. Nak tengok pun aku dah seram, apa lagi nak pakai. Tidaklah jawabnya.


Anak2 Labuan Bajo, ceria dalam pakaian seragam mereka.


Labuan Bajo yang tenang. Aku rasa jalan ni adalah jalan utama kot, since banyak hotel dan tour offices. Sebelum pukul 10 tu kitorang balik ke hotel, get ready untuk ke airport since kitorang janji dengan Mama Dedeh pukul 10.


Hotel Komodo Indah, sempat stay semalam je. Overall, okay je. Nak naik ke bilik kitorang, kena naik tangga tu ke atas. Kat tingkat bawah ada jugak bilik, dan juga ruangan makan.


Never say maybe...

Masa kami turun kat bawah tu, Mama Dedeh dah ada. Tengah tunggu kereta yang akan hantar kitorang ke airport. Masa nak drop kunci takde orang kat depan, lama tunggu pekerja hotel tu keluar dari kitchen. Since Mama Dedeh tak hantar kitorang ke airport, so kat depan hotel tu lah kitorang berpisah. 

Airport memang sempoi dan koboi, as expected. Semuanya manual. Airport tak Rp 10k each person. Aku rasa bila airport baru siap nanti mesti airport tax naik. Flight delay, tapi tak lama sangat. Sempatlah aku ushar keliling, mostly yang kat boarding hall adalah bule.


MA 60, kapal buatan Xi'an, China. Alhamdulillah, kami selamat walaupun aku cuak jugak during the flight. Nampak pekerja tengah loading baggage dalam cargo compartment manually. Kali ni aku berjaya dapat duduk kat designated seat aku, tepi tingkap. So, cancel lah nak tido. Layan view dari atas lagi menarik.


Pulau kecil dan besar yang tak tahu nama.


Gunung Rinjani dari udara. Rindulah pulak dengan Rinjani. Hahaha, over sungguh!


Shortly before we landed at Bali Airport.

Since lama sangat nak tunggu baggage kitorang sampai, aku dengan Dot pegi solat dulu kat arrival hall tu. Tempat bocor sebelum ni dorang dah tadah dengan bekas, so kuranglah bau hapak dalam surau tu. Lepas dah settle semua urusan tertunggak, kitorang keluar dan supir dah sedia menunggu. Untuk perjalanan di Bali, semuanya Tasya yang uruskan.

Entahlah, awal2 lagi kami dah rasa something wrong dengan supir ni. Semuanya tak boleh dan tak tahu. Kitorang dibawa ke Tanah Lot untuk memburu sunset. Itu pun lepas dah singgah Tune Hotel untuk check in, tinggalkan baggage dan ambik Jaja. Sementara nak ke pantai, kami ushar keliling gerai2 kat situ. Banyak lukisan yang menarik dan aku rasa nak beli time balik nanti. Apa pun, layan sunset dulu.


Awan macam banyak, tapi tetaplah gigih menanti. Kebetulan kami dapat port yang menarik, nampak macam takde orang kan? Tapii....


Tapiii... sebenarnya ramai je umat manusia.




Bila matahari dah betul2 beradu, tak ada apa yang nak ditunggu lagi.

Singgah di gerai2 yang ada di situ. Rupa2nya dah banyak yang dah nak tutup, ada yang tengah berkemas. Lukisan yang aku nak beli pun dah tak sempat. Tak pe lah, since aku ada esok sehari lagi, mungkin adalah rezeki aku nanti. Kalau tak ada, pasrah ajelah. 

Dari Tanah Lot kami dibawa ke Krishna, tak ada apa yang menarik pun bagi aku. Lukisan pun tak cun. On the way balik, supir dropkan kitorang kat simpang McD dan kitorang menapak ke KFC. Oh, KFC di tanah air terchenta lagi sedap!

Lepas makan kami jalan kaki ke hotel. Dah settle mandi semua, bukan nak terus tidur. Sempat lagi bersembang, pillow talk lah lebih kurang. Aku set alarm pukul 2.15 pagi sebab pukul 3.00 akan gerak ke Lovina. By the time aku nak tidur tu dah pukul 1.00 lebih, harap2 aku terjagalah. 


3 comments:

  1. harus terpisah - dah macam tajuk lagu lah pula, anne hahaha

    hotel tu mmg ok, cuma tak oknya ada pocong kat kepala katil belah awak, guane tu? hahaha..tu belum part kena kejutan letrik masa try tutup lampu toilet..lain2 ok kot..bab donut, memang sedap..2 biji saya sorang, aci tak? hehehe

    ReplyDelete
  2. Normi,
    sesekali.. hihihi


    Zilla,

    oh, ada erk tajuk lagu macam tu? tak tau pulak.. hahaha.

    mujur saya tak nampak pocong tu, cuma bila tengok awak gelisah je masa tidur, saya baca ayatul kursi sampai tertidur... hihi.

    erk, saya tak kena pulak kejutan letrik tu. donut memang sedap, tapi rezeki kita banyak tu aje.. kalau ikutkan nak je saya tapau... hahaha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...