Thursday, May 24, 2012

pusat belia, brunei

headnote: dek disebabkan aku terlupa bukan nyanyuk nak masukkan gambar dalam bilik kat Pusat Belia, maka aku buat entry khas. Segala apa yang tercatat kat dalam entry ni adalah melalui pengalaman aku, tak ada kena mengena dengan sesiapa jua.

Pusat Belia ni letaknya tak jauh pun dari terminal bas BSB, just walking distance je. Kalau korang ambik bas dari Sarawak ke sini, bas tu akan berhenti kat depan bangunan Persekutuan Guru-Guru Melayu Brunei (PGGMB), berhadapan dengan Tamu Kianggeh. Bangunan tu letaknya di antara terminal bas dan Pusat Belia. Mengadap Tamu Kianggeh, Pusat Belia belah kiri, terminal belah kanan. 


Bangunan PGGMB, Tamu Kianggeh dan terminal bas adalah belah kanan kalau dari gambar ni. Tapi tak adalah korang boleh nampak semua tu dari sini.


Pintu masuk. Masa datang hari tu aku silap entrance, jauh lah aku menapak. Lepas masuk ni belok kanan, jalan straight.


Lepas belok kanan dari entrance tadi korang akan nampak half round warna biru tu. Half round tu tangga sebenarnya, kaunter untuk check in berdepan dengan tangga tu. 


Inilah rupa bilik yang aku stay. Dua double decker, 4 almari pakaian dan ada meja. Bilik yang aku duduk ni muatkan untuk 4 orang. Lagi dua bilik aku tak sure plak boleh accommodate berapa orang. Bilik ni beraircond, tak ada kipas. Err... jangan tanya macam mana condition bilik lelaki, sebab bilik2nya separate, no entry for opposite gender! 

Bilik air pulak satu je, lebih kurang toilet masa kat asrama sekolah. Cuma shower tak ada penyangkut untuk sangkut pakaian. Jadi kaedahnya aku letak semua barang2 keperluan dalam plastik dan sangkut kat tombol pintu. Ingatkan aku je buat macam tu, rupanya orang lain pun buat gitu jugak. Paling tak sangka ada yang siap bawak daypack tu! Kalau sesiapa berhasrat nak stay kat sini, selain dari plastik aku suggest korang bawaklah selipar. 


Disebabkan warden aka supervisor hostel ni lupa nak bagi email address seperti dijanjikan kat aku sebab email yang aku hantar sebelum ni rupa2nya dah tak digunakan, so aku snap number phone diorang. Katanya kalau nak stay in group better inform to book space. Belah kiri kaunter ni ada kotak untuk korang drop off kunci bilik kalau diorang tak ada. 

Oh, kalau korang stay kat sini, janganlah korang berharap facility sama seperti korang stay kat hostel/lodge kat tempat lain. Sebab Pusat Belia ni bukan untuk traveler, cuma kalau tak ada event yang melibatkan belia, barulah bilik2 kat sini disewakan kepada traveler. Ini yang termurah di Brunei, based on my research sebelum aku ke sana.


6 comments:

  1. anne, terima kasih utk entry ini..I'Allah akan ke Brunei, sedang tercari2 penginapan murah di sana...

    ReplyDelete
  2. terima kasih kembali sebab tanya hari tu. kalau tidak memang lupa terus walaupun dah terfikir nak letak dalam entry. mmg susah sket nak cari info pasal budget hostel kat Brunei ni...

    harap U enjoy Brunei.. =)

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas perkongsian maklumat ini ( :

    ReplyDelete
  4. sama2 wakjan. sharing is caring, hehehe :p

    ReplyDelete
  5. Tq for info. memang betul2 membantu. Keep it up!

    ReplyDelete
  6. most welcome... itulah yg diharapkan..
    thanks again for drop by
    =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...