Thursday, May 17, 2012

brunei: day5

Pepagi lagi aku dah terjaga bila minah Vietnam dua orang tu sibuk berkemas nak check out. Aku tak sempat pun nak ber 'hi hi bye bye' dgn diorang. Masa aku ada diorang takde, masa aku takde diorang ada. Malam tadi aku dengan Yun minah Korea dah tidur baru diorang balik. Aku sedar tapi malaslah nak tegur, macam tak proper lah plak. Kang tak pasal2 ada yang tetiba sakit jantung!

Department of Adat Istiadat Brunei, betul2 depan Pusat Belia ni. Dipisahkan oleh jalan raya yang tetiba menjadi sibuk bila budak2 nak masuk sekolah dan balik dari sekolah.

Tokong Cina yang terletak betul di persimpangan lampu isyarat.

Pagi tu aku keluar dengan tujuan utama nak hantar baju dan seluar ke laundry. Aku bawaklah lebih kurang sekilo pakaian kotor. Sesak nafas aku kejap bila dah sampai kat laundry. Rupa2 bukan ikut kilo macam kat tanah airku tercinta, tapi per helai. Sehelai jeans/trouser adalah BND2.50, kalau nak express ambik on the same day kena charge 50%. Kalau t-shirt murah sikit, BND1.20 sehelai. Sudahnya aku cuma tinggalkan sehelai jeans dan janji nak ambik pagi esok. Separuh hari aku duk bawak pakaian kotor dalam beg gara2 malas nak hantar balik ke bilik.

Aku ambik bas kat terminal lupa bas nombor berapa dengan tambang BND1 tambang memang fixed BND1 tak kiralah mana korang nak pergi untuk ke Masjid Jame' 'Asr Hassanil Bolkiah yang terletak di Kampung Kiarong. Masjid ni lebih dikenali sebagai Masjid Jame', senang nak sebut agaknya.

Minah konduktor bas tu lupa nak turunkan aku kat sini, sudahnya dia tumpangkan aku dengan bas lain yang memang akan melalui masjid ni. Tak habis2 dia say sorry, bila aku tanya soalan pun dia say sorry jugak, adess... Majoriti pemandu dan konduktor bas awam kat Brunei ni sama ada Philippines, Indonesian atau Indian.

Masjid ni ada 7 pintu masuk itu yang sempat aku kiralah, jumlah sebenar aku tak pasti pulak. Aku masuk melalui Gate 5, sebab bas berhenti kat depan tu. Masjid ni ada eskalator ye, tapi aku rasa hanya digunakan pada masa2 tertentu sahaja. Sebabnya aku tengok eskalator tu ditutup. Jubah hitam disediakan bagi mereka2 yang nak masuk ke dalam masjid tapi tak berpakaian sopan. Tapi sebarang bentuk video atau gambar tak dibenarkan di dalam masjid. Tapi ade jugak yang curik2 ambik.

Petangnya sekali lagi ke waterfront yang bertentangan dengan Kampung Ayer. Town Brunei ni tak besar mana pun, balik2 ke situ jugak korang perginya. Memandangkan public transport kat sini tak boleh nak diharapkan sangat, takde lah aku ke tempat yang jauh sikit. Tak pasal2 kopak poket aku nak bayar taxi.

Billboard electronic di Kampung Ayer. Masa aku duk lepak sini ada boatman approach, offer untuk pusing Kampung Ayer. Dia bukak harga BND30, aku tak nak sebab tak ada duit masa tu aku cuma ada BND24 je. Last2 dia offer nak bagi aku BND15, kalau pusing dekat BND10 je. So aku ambik yang BND15 tu, harap2 berbaloi lah.

Masjid Omar Ali Saifuddein dari Kampung Ayer.

Satu lagi masjid yang aku tak ingat namanya. Masjidnya kat darat, tapi boleh dilihat dari Kampung Ayer ni.

1. Aku namakan tempat ni pejabat operasi pungut sampah. Bot yang elok kat tempat parking tu memang digunakan untuk kutip sampah2 kat Kampung Ayer ni. Pendek kata diorang jaga kebersihan Kampung Ayer, macam Alam Flora lah.
  2. Balai Bomba dan Penyelamat, bangunan ni separuh atas air, separuh lagi kat daratan.
  3. Balai Polis, bangunan ni sepenuhnya atas air.
  4. Petrol pump, pun sepenuhnya atas air. Gambar tak berapa nak jelas sebab diorang pasang lampu spotlight tu banyak sangat cehh, alasan sungguh... padahal tak pandai ambik gambar

The typical Kampung Ayer, semestinya rumah2 kat atas air. Kampung atas air ni besar jugaklah. Ada 11 buah sekolah, yang aku dah lupa berapa pecahannya. Walaupun tinggal kat atas air, ramai jugak yang bercucuk tanam keliling beranda rumah. Untung sebab air nak siram tak payah beli, cedok dari bawah je.

Sunset yang sempat dinikmati sewaktu berbot mengelilingi Kampung Ayer dengan boatman yang extra ramah. Macam2 yang kitorang sembang, dari hal politik dua negara walaupun aku bukan peminat politik, bola sepak hinggalah menyentuh hal peribadi. Dia siap offer nak bawak aku ke pasar malam, aku tolak sebab fikirkan dah malam. Bila balik kesal pulak aku tolak, patutnya aku pergi. Boleh tengok macam mana pasar malam kat Brunei. Sebelum aku balik sempat dia pesan, kalau ada orang ganggu jangan dilayan, buat serius aje. Maklumlah aku berjalan balik seorang diri.

Aku singgah ke shopping mall yang aku tak tahu namanya, tukar duit, beli poskad dan FM untuk diri sendiri. Lepas tu aku ke Restoran Seri Mama, belakangnya terletak terminal bas. Pak cik teksi kat airport yang suggest, katanya makan atau minum kat sini cuma BND1. Menunya cuma Nasi Katok dan air tin. Nasi Katok adalah nasi dan ayam goreng dan sambal hijau yang aku sangkakan sambal kesukaan aku yang pedas meletup. Tapi rupa2nya sambal tu manis daa... Tapi ayam gorengnya sedap, rangup dan lembut.

Balik bilik, sembang dengan Yun sementara nak tidur. Rupa2nya dia ke Kampung Ayer jugak petang tadi, berkongsi dengan French guys dan mereka bertiga bayar BND15 each untuk pusing Kampung Ayer yang kecil katanya. Boatman dia tak pusing habis pun, akulah yang untung. Oh, dia stranded lebih 3 jam kat Empire Hotel sebab tak ada bas nak balik, sudahnya dia terpaksa call teksi. Dari awal aku memang tak berminat nak ke sana, lainlah kalau aku dibayar untuk stay kat sana, memang tak tolak punya!