Friday, May 18, 2012

bwn - kul: day6

Hari terakhir di Brunei sekaligus menjadi hari penutup untuk trip kali ini. Lebih kurang 9.30 pagi aku keluar pergi ambik jeans kat dobi yang mahal mencekik leher. Sambil2 tu sempat aku menyinggah ke pejabat pos, mengepos poskad untuk diri sendiri. 


Pejabat Besar Pos aku ikut yang tulisan jawi tu letaknya di seberang jalan, berdepan dengan Makam Raja Ayang. Untuk tahu lebih lanjut pasal sejarah Raja Ayang, korang boleh baca kat sini. Clock tower di tengah2 simpang. Kalau korang nampak clock tower ni, maknanya korang dah hampir dengan post office dan jugak Makam Raja Ayang. Statement 'Berbahasa Satu, Berbangsa Satu, Bernegara Satu' ni aku nampak kat dinding bangunan Dewan Bahasa Brunei. 


Lepas dah settle urusan kat post office, aku menapak ke Masjid Omar Ali Saifuddien. Terletak di tepi tebing sungai Kampung Ayer. Memang boleh nampak dari tengah town sebab menaranya memang tinggi. Antara masjid tercantik di Asia Pasifik dan seringkali menjadi tumpuan pelancong. Kat tengah2 tasik ada binaan tongkang, dihubungkan dari masjid dengan jambatan. Rasanya tongkang tu digunakan bila ada majlis keraian kot.   


Masjid Omar Ali Saifuddien setinggi 52 meter, boleh dilihat dari mana2 lokasi di Bandar Seri Begawan. Menjadi mercu tanda penting di BSB. 
  

Inilah Pusat Belia yang menjadi tempat persinggahan aku di Brunei. Ini yang termurah di sini dan semestinya itulah pilihan aku. Pusat Belia ni hanya disewakan kepada traveller bila ada kekosongan dan tak ada event dijalankan. Its more like a boarding school hostel, built primarily to accomodate youths of the country during event. Dorm for ladies and gentlemen are separated. 

Aku kembali ke hostel lebih kurang 10.30 pagi, kemas beg, mandi dan bersiap2 untuk ke airport. Pak cik driver teksi kat airport dua hari lepas ingatkan aku supaya datang awal, just in case takut kalau2 tak ada bas. Tapi hampir 12.45 jugak baru aku tinggalkan hostel lepas drop off kunci bilik dalam box kat kaunter. Warden kat situ janji nak bagi aku e-mail address, kalau2 nak booking dorm in future. Tapi sampai ke sudah aku tak jumpa dia, mungkin dia pun lupa agaknya.  

Peristiwa sadis berlaku bila driver bas drop aku kat tepi roundabout, dia tak masuk pun area airport. Padahal masa aku tanya pergi airport ke tak, beria2 dia kata ke airport. Sudahnya aku terpaksa menapak di bawah panas terik mentari dengan beban lebih kurang 10kg! Berpeluh satu badan. Just nice, baru beberapa minit aku duduk kat kerusi dalam airport sementara tunggu gate bukak, hujan turun. Kalau aku terlambat mahu aku bermandi hujan di Brunei.

Alhamdulillah, perjalanan aku berakhir bila selamat tiba di rumah. Itu pun sempat aku menyinggah makan dulu. Banyak benda yang aku perhatikan kat Brunei walaupun untuk tempoh hanya beberapa hari. Walau tak semua, tapi antara yang aku ingat....
  1. Orang2 Brunei memang ramah, lebih2 lagi kalau diorang tahu kita orang Malaysia. Extra ramah jadinya. 
  2. Orang Brunei lebih tahu pasal bola sepak dan politik Malaysia berbanding aku.
  3. Kat Brunei pun banyak immigrant, especially kat town. Mostly diorang dari Filipina, Indonesia dan India/Nepal/Bangladesh.
  4. Pemandu kat sana menghormati pejalan kaki sama seperti experience aku masa kat OZ. Kalau korang berdiri kat zebra crossing tu, mesti diorang berhentikan kereta. Malu weh sebab orang Malaysia tak macam tu, lagi mahu laju adalah.   
Itu je yang aku ingat, maklumlah dah lebih 2 minggu balik dari sana, baru nak bercerita. Untuk trip kali ni aku habiskan RM 636.80 untuk dua negara, all inclusive termasuk airport tax kat Brunei kecuali air fare sebab yang tu aku dah beli awal2. 



4 comments:

  1. Anne, ada pic keadaan bilik di pusat belia tu tak?

    ReplyDelete
  2. cantik gambar2 u letak kt wall.. gmabar background tkde ke?



    ~mak eti~

    ReplyDelete
  3. Zilla,
    I lupalah nak masukkan. Nanti i buat entry khas pasal pusat belia tu, tapi i tak janji dalam waktu terdekat ni...

    mak eti,
    gmbr dekat wall? erkk... header atas tu ke?
    klau letak background serabut plak kang. mcm ni pun dah ok dah kt mata i..... hehe

    ReplyDelete
  4. aah header.. lupe.. mklumlah bahasa penjajah ni kureng ckit..
    hehehe..

    ~mak eti~

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...