Monday, July 11, 2011

weekend getaway part1

Perancangan dah dibuat berbulan lamanya. Malahan beberapa kali tarikh diubah memandangkan ahli mesyuarat tingkap ada urusan lain. Maka, hujung minggu lepas telah dipilih sebagai hari untuk hang out ahli mesyuarat tingkap dan keluarga, kecuali aku yang masih single. Itu pun ada yang tak dapat join this holiday.

Urusan tempahan bilik diserahkan kepada aku. Since kami tiga keluarga sahaja, tak adalah susah mana pun untuk diuruskan. Cuma masing2 mempunyai keluarga besar. 

Pukul 11 pagi aku sudah keluar rumah, singgah di pejabat pos untuk menghantar surat dan seterusnya ke Mobil to top up fuel. Melepasi sahaja bangunan IPK Sepang, kereta berderet dan aku dah dapat agak. Ini mesti ada road block sebab bersih yang tak bersih. Aku singgah di Mobil dan isi angin tayar kereta. Malangnya semua pump kehabisan petrol dan aku cuak juga, maklumlah fuel tank aku dah tinggal dua bar. Mujurlah aku berjaya juga top up fuel di petrol pump berhampiran dan perjalanan lancar sebaik melepasi road block. 

Aku memandu dengan kelajuan yang sederhana, menikmati pemandangan di kira dan kanan lebuhraya dan jalan2 kampung. Berhenti untuk makan tengah hari di Tanjung Agas, tidak jauh dari Kuala Linggi. Alhamdulillah, perjalanan kali ini berjalan lancar dan aku tak sesat! 


 
Inilah bilik aku, boleh memuatkan tiga orang tetapi hanya dihuni aku seorang. Lengkap dengan aircond dan kipas, beserta dengan dressing table and television. But the channel reception for television is very poor. Ini merupakan bilik paling hujung dan aku dapat melihat pantai dari tingkap bilik. Alang2 dah bayar mahal, segala tuala, selimut dan kedua2 katil tersebut aku guna. 


Petangnya, sewaktu yang lain sibuk bermandi manda, aku sibuk menyusuri pantai. Dua buah kapal ni berada nun jauh di hujung sana.  


Percikan emas di permukaan air.


Bangunan hijau berbumbung merah itu merupakan dewan makan bagi chalet penginapan kami. Di belakangnya merupakan bilik kami. Kebetulan waktu ni ada kumpulan pelajar sedang menjalankan aktiviti di sini. Jadinya agak meriah dengan jumlah pengunjung yang ramai.   


Lama aku berada di sini, memerhatikan buih yang menyapa pantai. Sesekali aku turut bermain buih yang sentiasa datang dan pergi. 


Ramai jugak kaki pancing yang tidak melepaskan peluang mencuba nasib. And they got fish!


Dari pantai aku berjalan ke darat, menyusuri jalan kampung. Sudah menjadi kebiasaan aku, walaupun ke pantai aku memang tidak akan mandi tetapi aku berjalan menyusuri pantai dan melalui jalan kampung melewati rumah penduduk kampung. Menikmati suasana yang jarang dimiliki. 


Aku suka dengan rumah kayu ini, dengan beranda dan bertiang kayu. Ada pulak sampan kat bawah tangga, menarik.


Bot dengan bentuk yang agak pelik. Boleh pulak aku tak perasan couple tu, bila tengok balik gambar baru perasan. But I like this picture. 


Before sunset.


I loves this pic too!




 
Kalau lah udang ni besar, pasti aku dah tangkap. Dalam ni banyak anak udang dan anak ikan. Tapi bila air kembali pasang, rasanya mereka semua ni pasti boleh kembali ke lautan luas. 


Susah betul nak ambil gambar anak ketam ni. Cepat je masuk ke dalam batu bila aku bangun nak ambil gambar. Dah lah warna hitam, susah betul nak nampak bila kat celah2 batu tu. 


Bila nampak matahari ni terlindung di sebalik awan, aku merasa sungguh keciwa. Hasrat nak tengok sunset yang indah terkubur nampaknya. Namun apakan daya, semuanya kuasa Yang Maha Esa. 


Aku cukup hangin dengan perangai manusia yang stupid tak reti nak jaga kebersihan. Ada ke patut pampers anak ditinggalkan kat pantai? Mesti bila air pasang benda alah ni hanyut ke laut. Orang2 macam ni lah yang jadi perosak alam sekitar. Aku jumpa ni sewaktu dalam perjalanan nak balik ke bilik.


Malamnya kami makan di sini. Peliknya tiada seorang pun yang order ikan bakar. Pun begitu aku juga tak nampak sesiapa pun yang bakar ikan kat situ. Aku rasa hanyalah sekadar nama, saja nak bagi gempak. 



Tengah menyiapkan entry ni, baru aku teringat sesuatu. Aku terlupa untuk melawat Fort Supai yang terletak berhampiran dengan restoran terapung ini. Aduyaii... nak kembali ke sana bukanlah satu idea yang menarik buat masa sekarang.

Malam di Kuala Linggi tiada apa yang menarik. Selepas makan, dengan perut kenyang kami kembali ke bilik dengan agenda tersendiri.

3 comments:

  1. kuala linggi ni katne anne?
    rasa mcm dah lama tak jln2 dlm mesia, thn depan baru nak cover msia, insya allah.

    sempat rembat tiket ke mana2 sempena promo thank u sale? :)

    ReplyDelete
  2. zoey, thanks! aku pun sama, hehe..

    fatt,
    klau ikutkan address melaka, tp kat border dgn n9. klau dr kl kluar highway kat pedas/linggi pastu ke kanan.

    i cuma sempat rembat ke penang je, dah lama sbnrnya teringin nk pekena pasembor, nasi kandar bagai.. hehe. u ada rembat ke mana2 ke? :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...