Wednesday, July 27, 2011

kuching -day1

Jumaat lepas aku ke Kuching, together with Ieka. Ni trip pertama aku ke Kuching dan jugak pertama kali aku terbang bersama Firefly. Aku grab tiket ni masa Firefly buat promosi bulan March lalu. Maka bermulalah perjalanan aku ke Kuching dari KLIA airport.

Tiket yang aku purchased tu including standard set, maka adalah makanan disediakan. I'm having my lunch at the altitude of 31,000 feet. The food was so and so saja. Memandangkan perut aku masih lagi kosong dari pagi, habis licinlah nasi goreng dengan dua cucuk sate tu aku belasah. The journey was so smooth, with the good weather dan sempatlah aku terlena seketika.

Flight safely landed at around 2.35pm, lebih awal dari ETA. Lepas settle semua pemeriksaan dan ambil beg, aku terus ke booth tourism kat sudut belah kanan pintu keluar. Aku mintak map Kuching dan tanya direction ke bus station. Mamat kat kaunter tu nak tak nak aje layan aku. Disebabkan info yang aku baca dalam LP bercanggah dengan info mamat tu, aku tak confident. Masa keluar dari airport tu, aku nampak ada dua orang pekerja kedai kat dalam airport tu baru nak buat asap kat tepi jalan. Aku stop dan tanya lagi.

Info kedua yang aku dapat sama dengan info daripada mamat kat booth tourism. Alang2 aku dah mula melangkah, aku teruskan jugak. Hampir dua kilometer jugaklah kami menapak, bukan takat ketiak yang berpeluh, segala2nya lah. Sudahlah dalam panas terik, adalah dalam 30 minit kami ukur jalan kat Kuching tu. Kalau kat sini, jangan haraplah. Pasar malam yang sejengkal pun sanggup pergi dengan kereta.

Kalau dari airport, terus ke kiri dan berjalanlah sepanjang jalan tu. Bila nampak ada susur ke kiri, korang proceed ke kanan sampailah jumpa simpang tiga. Lintas ke kanan dan cross the main road again, kat situ ada bus stop. Tambang bas dari bus stop tu ke bandar Kuching RM1.50. Pun bercanggah dengan apa yang tertulis kat LP. Semata2 nak save taxi fare which is cost more than RM20, aku sanggup jalan kaki untuk dapatkan bas. Memang terbukti aku kedekut bebenor!

Aku siap pesan dekat driver bas suruh bagitahu bila dah sampai area waterfront. Dari bus station to the Rafflesia Lodge taklah sejauh mana pun. Agak2 ketiak baru nak berpeluh, kitorang dah nampak dah signage. Cuma selang dua pintu dari Kuching Waterfront Lodge. Masa aku tanya locals mana arah ke Rafflesia, diorang tak tahu but they shows me the right directions.

Bilik yang aku booked empat hari sebelumnya. Two single beds with outside bathroom ni agak okay dengan hanya RM50 semalam. At least aku dah save banyak on accommodation. Kami sampai di bilik lebih kurang 4.30 petang, berehat2 seketika sambil buat apa yang patut.

Lebih kurang pukul 5.30 petang, we stroll along the waterfront and heading up looking for TopSpot. Tempat makan yang menjadi sebutan semua orang termasuklah LP. Before that, we stop by at Tun Jugah Shopping Mall dan aku macam biasa, doing my free-audit-session the shopping mall. Disebabkan lenguh berjalan dan orang yang segan silu nak masuk ke situ, kitorang boleh ambil decision nak urut badan kat kerusi urut, betul2 mengadap eskalator. Betul2 tak kisah apa orang nak pandang, hahaha.

Lepas dah settle massage session yang tak sepertinya tu, kami meneruskan perjuangan untuk memanjakan perut pulak. Sayur midin goreng belacan, sotong goreng tepung dan nasi goreng seafood adalah juadah aku malam tu. Sayur midin tu okay, tapi aku tak suka sangat. Bila dah kunyah, rasanya seperti bendi dan berlendir. Sotong tu, tepungnya tak keras sangat, just the way I like but the taste tak kena dengan my taste bud. So the nasi gorengnya, aku masak lagi sedap rasanya. Don't feel offended ye, itu adalah berdasarkan citarasa aku yang ntah-apa-apa cerewet bila menyentuh bab makan2 ni. Jangan salah tafsir, aku boleh je makan kat mana2, tapi untuk aku kata makanan tu best dan terangkat, memang susah.

Perut dah kenyang, tak reti2 nak balik? Gambar ni aku ambik dari TopSpot. Kalau masa datang tadi kami lalu ikut jalan jauh, masa balik ni kami ikut jalan short cut. Cuci mata sekitar waterfront dan menyinggah ke khemah Promosi Kraf yang sedang berlangsung. Tak adanya aku nak membeli bagai kat situ, kata datang dengan budget ciput.

Ada mak cik dan pak cik duk main alat muzik tradisional, dan dua orang pak cik ni duk menari. Tempatnya agak crowded, tak selesa nak berlama2 sebab sesak dengan orang. Sudahlah jarak laluan yang dipisahkan oleh gerai jualan agak kecil, nak berjalan pun kena berhimpit bagai. Kami tak lama kat situ, lagipun hujan dah mula turun rintik2.

Dari sini nak ke bilik penginapan kami tak jauh pun, tak sampai 100 langkah aku tipu sebab tak pernah kira pun. Maka berakhirlah hari pertama untuk Cuti2 Malaysia 2011.

Will be continue to the next entry....

1. cik anne g kuching mkn angin tak ajak aku pon...haha

2. mana aku tahu ko nak ikut, lain kali cakap awal2, hehe.. btw, hujung tahun ni aku nk ke thailand plak. nak follow jom ler..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...