Saturday, July 30, 2011

kuching -day2 part2

...orait, sambungan bahagian akhir di hari kedua bermula.....

Korang ingat lagi pasal kami tak jumpa cari Muzium Kucing dan lepas tu buat kerja gila? Sebenarnya bukanlah kerja gila apa pun, cuma sebelum ni aku tak pernah pulak buat atau terfikir nak buat benda macam ni. Tapi entah kenapa kali ni aku rasa nak buat pulak, mungkin sebab frust kot.

Kalau korang perasan dalam gambar kat atas ni, kat tengah2 fountain ni ada satu bangunan, kat atas bukit. Sebenarnya kami dah naik ke atas tu, sebab nampak signboard Cat Museum kat tepi bangunan putih belah kanan gambar ni. Tapi bila sampai atas, apa yang kami nampak hanyalah bangunan yang kat puncak bukit tu dan tertulis 'Dewan Bandaraya Kuching Utara'. Tapi kami tak nampak apa2 tanda pun berkaitan secara langsung mahupun tidak dengan muzium atau kucing, except for the Kuching; different spelling but same pronounce.

Disebabkan itu, kami pun tak singgah. Lepas pusing bangunan sambil cari parking konon2nya, tapi tak jumpa kami pun turun. Masa turun dan sampai kat signboard tepi simpang tu baru aku terfikir, ntah2 dalam bangunan DBKU tadi tu letaknya Muzium Kucing yang dicari2. Tapi bila tengok waktu operasi berakhir pukul 5.00 petang dan jam aku lagi 10 minit nak ke pukul 5.00, aku ambik keputusan nak singgah ke Supermall yang berdekatan. Yang sebenarnya aku nak ke tengah roundabout yang ada fountain tu, nak bergambar bagi melepaskan rasa kecewa. Boleh pulak aku fikir macam tu.

Punyalah banyak roundabout kat tempat lain yang aku dah pergi, tapi tak pernah pulak aku nak ambil gambar kat tengah2 roundabout ala2 photoshoot gitu. Dah lah kamera kecik je, ada hati nak berangan lebih2. Kalau kamera besar gedabak macam belalai gajah bagai tu, bolehlah nak berlakon konon2 ada photoshoot. Yang pasti aksi kami yang sebenarnya aksi aku yang terover mengundang hon dari banyak kenderaan yang lalu kat situ. Tapi aku macam biasa, buat muka seposen, hehehe. Janji aku tak kacau orang lain sudah. Perjalanan balik lepas tu dah smooth sebab aku dah tak sesat. Masa nak pergi je tak tahu jalan mana nak lalu, masa balik dah boleh ingat jalan.

Masa lalu kat sini pun aku terfikir nak buat another photoshoot kat tengah2 pembahagi jalan tu. Tapi bila tengok kereta dan motor bertali arus tak henti2 aku batalkan niat dan cuma ambik gambar dari bahu jalan je. Lepas tu kembali menyambung perjalanan menuju ke Pasar Satok.

Aku rasa aku ambik banyak gambar masa kat pasar ni, tapi bila aku tengok balik gambar2 yang aku ambil, ini aje rupanya gambar yang ada. Aku tepeklah the one and only pic at Pasar Satok yang aku ambik kat sini. Honestly, pasar ni memang besar gila dan aku tak larat nak habiskan siri jelajah pasar. Ada macam2 yang dijual kat sini. Dari buah2an, pakaian, aksesori, cenderamata, pokok2, bawang, bilis..... sampailah ke kuih muih. Ikan hiasan pun diorang ada jual jugak kat sini. Pendek kata macam2 ada!

Disebabkan tangan kiri kanan dah penuh dengan hasil rembatan padu, berat pulak tu, kami pun kembali ke kereta. Simpan barang dan menuju ke Benteng Satok untuk sesi uji rasa makanan pulak. Benteng ni kat tepi main road je, kalau lalu memang boleh nampaklah. Pasar tu pulak ke dalam sikit, tapi rasa macam bersambung je dengan kawasan benteng ni. Benteng ni pun panjang dan ramai peniaga.

Inilah rupanya tempat makan Benteng Satok yang menjadi sebutan. Kalau Pasar Satok hanya pada hari Sabtu dan Ahad, benteng ni pulak setiap hari tetapi bermula pada sebelah petang. Tak pasti pulak bila tutup, agak2nya bila dah habis makanan dijual diorang tutup gerailah kot.

Hampir pukul 8.00 malam baru kami bertolak balik memandangkan aku nak kena pulangkan kereta by 9pm. Saja balik awal sikit, risau kalau2 traffic jam ke, tersesat lagi ke. Kang tak pasal2 aku kena extra charge pulak sebab lewat pulangkan kereta. Apa? Ohhhh..... kejaplah, hehehe...

Inilah kereta yang berjasa telah menyesatkan aku selama hampir 12 jam sewaktu kat Kuching. Biasalah, kereta sewa tapi bagi aku kereta ni okaylah. Cuma sesekali je gear susah nak masuk dan takde power steering. Lenguh aku nak pusing steering bila nak buat korner baring. Kat steering siap ada etching nama lagi tu, hahaha.

Lepas pulangkan kereta dan simpan barang kat bilik, kami ambil keputusan nak stroll along the waterfront. Masa tengah santai berjalan tu dengar orang menyanyi, pastu macam ramai je yang bertepuk tangan. Rupa2nya ada program anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Sarawak. Ada persembahan nyanyian, lagu puisi dan tarian. Bergilir2 persembahan dibuat.

Korang tahu ni tarian apa? kalau tak tahu, nampaknya korang kena pegi tengok sendirilah, hehehe...

Penutup bagi program ini adalah bila mana kumpulan makcik pakcik bermain dengan alat muzik dan seorang pakcik menyanyi. Penonton dijemput untuk berjoget lambak. Yang jadi mangsa ditarik untuk menari adalah minah2 dan mamat omputih. Asalnya aku teringin jugak nak turut sama memanaskan pentas, tapi seganlah pulak, hahaha. Almaklumlah, aku ni insan yang pemalu. Pakcik berbaju melayu dan berkain pelekat dalam gambar atas ni mesti cari minah omputih untuk jadi partner menarinya, high taste tu, hehehe.....

Program ni cuma dianjurkan sebulan sekali je. Kiranya aku ni bernasib baik jugaklah sebab langkah kanan. Sebelum datang aku tak tahu pun ada program kesenian kat sini sehinggalah aku tanpa dirancang hadir ke sini.

Waterfront yang bermandikan cahaya di setiap malam, menemani pengunjung yang tak pernah puas menyusurinya. Dengan itu berakhirlah perjalanan di hari kedua di Bandaraya Kuching.