Friday, May 27, 2011

banda acheh - kl : day3

Hari terakhir tidak banyak yang kami lakukan. Sementelah kami akan dibawa ke airport jam 10 pagi. Sementara menunggu disediakan sarapan di hotel, kami berjalan2 di sekitar hotel dan taman berhampiran. Sempatlah aku ambil beberapa keping gambar sebagai kenang2an.  

Bunga mawar dalam gambar 1 tu ditanam depan bilik kami. Cantik warnanya, Bonda berkenan sungguh. Selain melur yang ditanam berhampiran restoran hotel, bunga mawar ditanam di depan lobi. Ini bukanlah teratai layu di tasik madu dalam gambar 3, tetapi teratai yang memikat pandangan aku, hahaha. Berjaya juga aku snap butterfly dalam gambar 4 setelah beberapa kali cubaan aku gagal. Gambar 3 dan 4 diambil di taman seberang jalan.  

 
Selepas bersarapan, kaki berjalan ke Masjid Raya Baiturrahman. Masjid yang turut terselamat dalam bencana yang melanda. Masjid ini letaknya bersebelahan dengan pintu masuk Pasar Atjeh yang lama. {1} Pandangan di depan pintu masuk utama masjid. {2} Dari sisi. {3} Juga dari pandangan sisi yang berlainan. {4} Masjid ini turut mempunyai perpustakaan. Papan tanda pada gambar 4 menunjukkan pintu masuk ke perpustakaan terbabit.


Gambar atas diambil secara berdepan manakala gambar bawah diambil dari sudut lain. Besar masjid ni, lebih kurang Mesjid Rehmatullah. Cuma bezanya masjid ini lebih terjaga dan pengunjung juga ramai. Mungkin kerana berada di tengah2 bandar.


Dari pintu masuk ke pasar lama ini, kubah Masjid Raya Baiturrahman dapat dilihat dengan jelas. Yang sebenarnya pagar masjid dan kawasan pasar ini bersempadan. Selepas tsunami, pasar ini rosak teruk dan dibina pasar baru di belakangnya. Namun begitu masih ramai yang berniaga di tapak pasar lama ini.


Bandara baru yang cantik dengan kubahnya.


Hehe... inilah earring yang akhirnya berjaya juga aku beli sebelum berangkat ke airport. Mahal tau harganya, Rp520,000 selepas diskaun sebanyak Rp10,000. Yang penting tak seperti my previous one, tersangkut dekat tuala pun boleh tercabut. Yang membuatkan aku ulang tayang ke toko yang sama sebab penjualnya, hahaha. Gatai merenyam sungguh aii... hehehe. 

footnote: Alhamdulillah, selamat sudah percutian ke Banda Acheh. Lega rasanya bila dapat bawak Bonda bercuti. Dan syukur pada Allah kerana memberikan kesihatan yang baik buat kami terutamanya Bonda. Lupalah pulak nak tanya namanya, ahakss!

2 comments:

  1. Nice family trip! at least I know what happened in Acheh now.
    How Ayam tangkap taste like?
    What did you and your family shop at pasar atjeh?

    ReplyDelete
  2. Ayam tangkap for me is just like ordinary fried chicken but with extra ketchup.
    nothing much to shop here compare to bandung or bukittinggi. just few batik and telekung, itu pun rarely found in the shop. mostly the sells blouse here.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...