Tuesday, May 10, 2011

gold coast - kl

Last part for the short journey continues.

Pagi semalamnya aku dah confirmkan dengan airport shuttle to come and pick me up from my motel for the early morning flight back to Kuala Lumpur. I choose 5.30am pick up time instead of 6.30am. Risau jugak kalau2 aku terlepas flight jika memilih perjalanan 6.30 pagi. Operator berpesan supaya aku get ready 10 minutes before intended time.

Sepulangnya dari Nobby Beach petang tadi, aku tidak terus berkemas. Aku menonton tv,
searching internet and reading novel that I brought together. Sedaya upaya aku mencuba untuk tidak tidur sebab aku takut kalau2 terlajak tidur dan terlepas flight.


Pukul 12.00 tengah malam baru aku mula berkemas. Kalau sewaktu datang hari tu beg aku tak penuh, hanya separuh aje yang terisi tapi sebaliknya sewaktu berkemas pulang. Beg aku dah gemuk, cuma tidak bertambah bilangan beg sahaja. Lagipun aku tak adalah bershopping, sekadar barang2 yang dirasakan perlu sahaja.

Pukul 1.30 pagi aku dah mandi. Sengaja berlama2 di bawah
hot shower untuk melawan kesejukan di luar. Setelah siap berpakaian, aku menyambung membaca novel untuk melawan rasa kantuk. 5.15 pagi aku sudah memeriksa seluruh ruang bilik kalau2 ada yang tertinggal. Setelah semua switch dipadamkan, aku keluar dan mengunci pintu sebelum memasukkan anak kunci ke dalam box di pintu office seperti yang diberitahu Tim.


Seawal jam 5.20 pagi. Sambil menunggu shuttle dan mengelakkan diri dari kebosanan, aku mengambil gambar buat kali terakhir dalam kunjungan ini. 5.27 pagi, shuttle yang aku tunggu sampai. Diorang kat sini memang punctual. Aku suka dengan their punctuality dan ringan tulang. They will always giving hand to carry your luggage.

Lepas check in aku mencari
postbox untuk poskad yang terakhir, to myself. Melilau mencari, aku tetap tidak nampak. Sudahnya aku bertanya pada seorang lelaki yang aku pasti bekerja di airport tersebut. He is kind enough to show me the box instead of only giving the instruction.

Guess what?!
Sewaktu aku menunggu barang2 sebaik melepasi security scanner, lelaki tadi ada di situ. Dan dia tegur aku!
Lelaki itu: You are from Malaysia?
Akulah wanita: {Sambil belek pasport kat tangan dan tersenyum} Yes, I'm from Malaysia.
Lelaki itu: So, you balik kampung lah? {dengan slang mat salehnya sambil senyum jugak}.

Akulah wanita: Ya, balik kampung.
Lelaki itu: Selamat jalan, jumpa lagi, ya?

Akulah wanita: Ya, jumpa lagi. Terima kasih.
Sambil dua2 lambai tangan dan aku berjalan meninggalkan tempat tersebut. Tak bolehlah nak berbual lama2, orang ramai lagi kat belakang tu nak scan beg diorang. Yang kelakarnya boleh pulak aku belek pasport sendiri sebelum mengaku aku orang Malaysia! Macam ni punya orang pun ada jugak daa...

Sewaktu mahu ke kaunter kastam, aku sekali lagi ditegur dengan ucapan 'jumpa lagi'. Aku keliru sebenarnya, sama ada mereka kerap berkunjung ke Malaysia atau terlalu ramai orang Malaysia yang bercuti di sana. Walau apa pun, mendengar dan melihat mereka berbahasa Melayu di negara asing, timbul rasa bangga dalam diri. Tak mustahil satu hari nanti bahasa Melayu akan dituturkan di seluruh dunia.


Gambar dari dalam terminal. Itu bukan AirAsia ye, tapi Virgin Air. Bila tengok ni, tak sudah2 aku berangan nak kerja kat Australia. Kat airport ni pun ada jugak general aviation. Teringat masa aku gone through custom inspection masa arrival hari tu, minah tu tanya aku nak kerja kat sini ke? Aku cakap kalau ada peluang, why not? Hehehe... tapi aku prefer Perth.


Ini kat dalam terminal. Signage kat luar ada tulis prayer room, tapi kat pintu bilik tulis multi faith room. Kat dalam ni ada sink dan jugak tempat untuk ambil wuduk. Taklah besar sangat tapi selesalah untuk bersolat. Kalau sekali masuk 10 orang, memanglah sempit.

footnote: dalam seronok aku bercuti, entah kat mana aku letak kunci drawer wardrobe aku. Sudahnya aku terpaksa umpil dan sekarang drawer tu tak boleh dikunci. Adess... macam mana boleh lupa. Entah2 tercicir kat mana2. Sebelum ni tak pernah pulak hilang.

2 comments:

  1. Hello, blog walking.. salam perkenalan.. wahhh pergi Gold Coast? and seorang? seriusss sis..

    bile bace, tgk u mention beli tools and touchlight, mmng hobi and collector ke? wahhh, im on Hot Wheels jek, and mase pergi Aus, mmng pilihan berlambak!! NZ standard mcm kt Msia jek.

    jom travel sama2..

    enrty Perth mane ye?

    ReplyDelete
  2. hai.. jemput dtg & salam kenal jugak..

    yup, gold coast pegi sorang jek, hehe..

    actually i tak pernah pun teringin nk collect benda2 alah semua ni, cuma lately suka hantar poskad. itupun bila baca blog Fatt. torchlight dgn tools bkn collection, tp guna utk keje, hehe..

    boleh je travel sama2, kalau ngam dengan time, takde hal.

    entry perth? ada, link kat bawah sket.
    :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...