Saturday, May 28, 2016

menara kl | menuju ke puncak

Entry ini adalah kesinambungan dari menara kl | edisi lawatan tapak.


Sehari selepas edisi lawatan tapak ke Menara KL, adalah merupakan hari penentuan sama ada aku berjaya menuju puncak atau pun tidak. Pukul 5.00 pagi aku dah sampai kat Putrajaya Sentral, dan kemudiannya kitorang car pool ke KL. Macam tahun lepas, kitorang tumpang kat office Dayah untuk selesaikan segala urusan yang tertunggak. 

Punyalah cuak sebab masa aku kat tandas, jelas kot mc announced runner Category A to be at starting point. Berdebar2, perut penuh kupu-kupu. Padahal tahu turn kitorang lambat lagi, tapi tetaplah cuak tak memasal. Nak buat urusniaga pun tak selesa.

Lepas dah settle semua baru kitorang ke tapak permulaan. Cuak seh bila tengok dorang dah start berlari, lagi cuak bila tengok ada yang dah dapat medal. Nak menunggu turn kitorang punyalah lama. Sempatlah beraerobic dengan instructor dari Celebrity Fitness. Itu pun movement sesuka hati. Orang ke kanan, aku ke kiri.


Hari dah terang, menara pun dah jelas kelihatan. Cantik pulak bila ada contrails dengan background langit yang biru.


Last picture sebelum kitorang dilepaskan. Orang2 kat belakang ni cuma nampak tangan ajelah.

Masa ni aku tak sekali dengan dorang. Dorang berempat tu dah mulakan larian almost one hour dah, ntah2 dah sampai ke puncak pun. Aku berlari masa awal2 tu je, bila dah sampai kat selekoh atas tu aku dah start berjalan. Lebih2 lagi bila aku tengok ramai yang turut berjalan.

Kali ni kat tangga takde lah sesak sangat, mungkin sebab peserta dilepaskan sikit2 dan jarak antara satu group dengan group lain tu lama jugak. Masa kat second water station aku nampak ada peserta pengsan, terbaring atas strecther. Tak jauh lepas tu aku terserempak dengan Izza dan aku tinggalkan dia kat belakang.

Macam biasa bila dah nampak TH00 hati dah berbunga riang. Nak ambik gambar pun malas, dalam kepala asyik fikir nak cepat2 habiskan mendaki anak tangga tu je. Belum pun sampai kat anak tangga yang terakhir tu, dah ada yang hulurkan medal. Lepas clock timing aku tanya volunteer tepi tu, mintak air sebenarnya. Kecewa sebab air dah habis, dia suruh turun ambik air kat bawah tempat tunggu lift nanti. 

Turun ke bawah guna tangga lain dari tangga yang naik tu. Tapiii..... punyalah seksanya masa nak turun tu. Tangga tu dah basah! Pastu ada cawan air kat tepi2 dinding, tepi tangga. Tahun lepas elok je, tak basah pun. Dah satu keje pulak nak kena turun pelan2, silap langkah kang ada yang tersungkur kat tangga. Masuk kat ruangan menunggu lift, punyalah ramai yang tunggu turn. Aku naik tak sampai pun sejam, tapi tunggu lift nak turun ke bawah lebih sejam!

Masa turun ni aku terpisah dengan Izza, dia dah tertolak ke depan dan aku dapat next turn. Tapi takde lah lama mana pun. Masa aku sampai bawah tu, dorang semua dah ada. Kebetulan kat bawah tu ada food truck, dan dari jauh aku dah nampak sesuatu. Happy giler bila nampak lori milo! Dah dapat 2 cawan milo baru aku ushar keliling. Takde lah ushar beria sebab semalam pun dorang ni dah ada. 


Sebahagian dari food truck yang ada kat perkarangan Menara KL. Kitorang tapau makanan dan makan kat situ. Kelaparan kot. Konon nak tapau durian crepe sebelum balik pun terlupa. Kesal pulak rasanya bila Izza kata durian crepe tu sedap, haish!


Dah settle makan, kitorang bergambar. Boleh pulak aku lupa nak snap gambar medal berlatar belakangkan menara macam tahun lepas.


Medal tahun ni tak cantik bagi pandangan mata aku! Aku lagi suka design tahun lepas.


Gambar terakhir dalam perjalanan nak balik menuju ke kereta. Korang perasan tak besi yang terjulur keluar kat puncak menara tu? Itulah skybox baru yang dalam pembinaan. Kata staff Menara KL, skybox baru dalam construction tu lagi jauh jaraknya dari base menara. Skybox yang sekarang ni opposite dengan besi cerucuk yang terkeluar tu. 

Aku kecewa betul dengan organizer tahun ni. Dah lah registration fee mahal berganda, goodies bag pun takde isi macam tahun lepas, event pun tak smooth macam tahun lepas. 
  1. Kat starting point dorang sediakan roti, tapi air kena ambik kat atas. Harus tercekik dulu nak sampai kat tempat air.
  2. Area tangga ada yang bawak air dan tangga basah. Memang bahaya especially dah hujung2 tu runner dah kepenatan. Tak memasal boleh jatuh. Pastu takde pun volunteer yang jaga dan monitor keadaan.
  3. Menunggu lift adalah satu azab yang tak terduga. Last year takde lah sesak sangat masa tunggu turn nak turun.
  4. Kat ruangan lift tu jugak air menitik jatuh dari pipe water sprinkle for fire emergency. Bukan menitik kat tempat sprinkle tu, tapi sepanjang batang paip. Tak tau penyebab air menitik, either sebab takde maintenance atau sebab heat dari runner naik ke atas dan terbentuk wap air lalu menitik jatuh ke bawah. Tak selesa kot.
  5. Kat finishing line patut sediakanlah air, jauh kot dari last water station nak ke sampai ke atas. Oh ya, air dorang sediakan tapi tak cukup. Patutnya kenalah sediakan air secukupnya. 

Dah 2 kali aku join, tahun depan tak sure lagi. Kalau registration fee turun mungkin aku join. Kalau mahal macam tahun ni, aku skip ajelah. Tahun ni aku gigih jugak sebab kekonon nak training untuk projek angan tak sudah. Apa pun syukur sebab aku tak sakit kaki kali ni... =)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...