Sunday, May 8, 2016

trip sumut | selamat tinggal gunung meriah



Belum sempat kitorang semua habis packing, hujan turun tanpa amaran. Masing2 berlari masuk berteduh di dalam khemah. Lebat betul hujan, sampai bocor masuk ke dalam khemah. Masing2 cari port selamat dalam khemah, mengelakkan diri dan barang2 dari kebasahan. Lama betul hujan petang tu, sempat kitorang lelapkan mata menunggu hujan reda. 

Masa hujan masih lagi gerimis, aku keluar dari khemah. Kebetulan bapak guide kitorang baru sampai dengan 3 batang tebu. Gigih kitorang gigit tebu tu, manis! Habis gigit tebu, aku pusing kawasan khemah. Cuba untuk rakam detik akhir sebelum tinggalkan tempat ni. 


Campsite penginapan berbintang kitorang. Kami dah ready nak mulakan perjalanan dan dorang start bukak khemah. 


Suasana berkabus selepas hujan.

Bila semua dah ready, Yovie lead kitorang untuk ke tempat parking. Awan dan Roy masih kat campsite, dorang akan packing tent dan bawak barang2 tu semua. Masa balik ni kitorang tak lalu ikut laluan masa datang malam tadi. 


Lalu sebelah kebun sawah padi penduduk kampung. Tak tau aku nak panggil ni apa, nak kata sawah bukan sawah. Pondok kecil tempat berehat.

Kitorang kena melintasi 2 anak sungai kecil, kebun dan semak samun. Dua kali aku terjatuh sebab licin. Kali pertama aku memang tak expect akan jatuh, tapi yang second time tu aku dah ready untuk jatuh. Since hari masih terang, tak risau pun bila tertinggal sorang2 kat tengah tu.


Matahari dah hampir jatuh masa sampai kat tempat parking. 

Bila dah sampai kat parking, masing2 bersiap nak bersihkan badan kat bilik air umum. Tapi malangnya takde air. Masing duk pakat bersihkan kaki yang berselut dengan air yang ada. Elok je kitorang dah bersihkan kaki, terdengar bunyi air dari bilik air. Cepat2 kitorang ambik pakaian bersih dan bergegas ke bilik air. 

Bilik air ni merangkap tandas untuk kegunaan penduduk kampung ni. Dorang mandi, membasuh, ambik air semua dari sini. Bukanlah bilik air yang betul2 bilik air, ianya cubicle yang besar dengan tembok tinggi di sekeliling. Paip yang sentiasa mengalirkan air adalah dari sambungan paip kat tempat kitorang berkhemah. First time kot kitorang mandi berjemaah, kelakar je bila ingat balik. Tapi ianya adalah antara kisah manis yang bakal dikenang.

Bila semua dah kembali wangi, perjalanan pulang kami melalui jalan yang sama masa datang hari tu. Kalau masa datang tu keadaan gelap, balik ni masih cerah. Bila tengok gaung yang curam sebelah jalan yang kitorang lalu, kecut terasa perut. Masa kitorang sampai kat kampung lepas jambatan tu, hari dah gelap. Sampai pekan, Yovie bawa kitorang pergi dinner, masing2 dah kelaparan.


Sate kerang, sedap jugak. Laju je masuk mulut sementara tunggu makanan kitorang sampai.


Nasi ayam penyet untuk dinner aku. Sambal tu aku mintak extra, sedap tapi aku rasa sambal yang aku pernah makan kat Bandung lagi sedap. Masih terasa2 sedapnya sambal tu, haish!

Dah kenyang perut, Yovie bawak kitorang ke tengah town. Kali ni Yovie akan balik dan diganti dengan Awan untuk baki seterusnya. Sepanjang jalan kali ni aku cuak betul. Mana taknya, lori besar2 dan banyak giler, pulak tu laluan mendaki. Van dengan barang2 menggunung tinggi atas bumbung laju je mencilok, ngeri seh! Awan berhenti kat Indomaret beli rokok dan lepas tu dia berhenti lagi kat warung kat selekoh berbukit sebab lapar. Aku dengan Cheq Sue je yang jaga, yang lain2 tido. Dalam pada menunggu Awan siap tu, aku terlena jugak sekejap.

Bila Awan teruskan perjalanan, aku macam biasalah. Kejap tido, kejap bangun. Tapi takde lah nak bersembang. Tapi bila Awan dah start mendaki laluan kecik dan kiri kanan hutan, aku terus bukak mata luas2. Bila rasa macam lama sangat je tapi tak sampai2 lagi, aku tanya Awan jauh lagi ke? Dia kata dah dekat. Kitorang sampai kat Puncak Si Piso Piso almost 3.30 in the morning.

Masa sampai kat atas tu ada satu group yang bercamping. Lepas pacak khemah, masing2 ambik posisi. Walaupun ngantuk, sempat layan sembang dulu. Ambik feel nak tido katanya. Tak lama kemudian lepas sorang, sorang hanyut dibuai mimpi. Tido dalam kereta tak sama bila dapat baring dengan selesa. 


2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...