Sunday, May 15, 2016

pine tree hill | mendaki ke puncak

Tahun ni aku tak ke mana2 masa birthday. Ingatkan nak balik kampung, tapi bila ada kawan ajak hiking, dah tentu2 aku tergoda. Susah kot nak tolak sebab aku memang dah lama teringin nak ke sana. Ni kiranya pucuk dicita ulam mendatanglah. 

Plan nak hiking hari Ahad Labor Day. Awal2 pagi dah nak start hiking, kononnya. Jenuh Sabtu tu aku tunggu hujan reda, nak keluar bermalam kat rumah Izza. Takde lah esok aku terkejar2. Pukul 4 pagi lebih kurang, kitorang bertiga bergerak menuju ke Fraser Hill. Aku yang drive, tapi Izza yang jadi navigator. Kalau tak memang sesat barat lah nampaknya. 

Kitorang singgah beli bekalan kat 7 Eleven Kuala Kubu Bharu, kemudian singgah minum kat mamak tepi tu sambil tunggu another kawan sampai. Since Subuh dah nak masuk, kitorang decided singgah kat masjid dan proceed our journey lepas solat. Nak menyampai ke Bukit Fraser, harus Subuh dah habis.


Masjid Kuala Kubu Bharu tempat persinggahan. Sempat tumpang toilet kat masjid ni.

Kemudian kami terus ke Bukit Fraser. Jalan masih gelap, memang kena extra careful. Lebih2 lagi aku memang tak biasa jalan tu. Mujur jugak aku tak speeding dan sempat mengelak bila tetiba ada kereta dengan lajunya keluar simpang dan pancung depan kereta kitorang. 


Masjid Bukit Fraser, tempat kitorang berjumpa dengan yang lain2 sebelum bergerak ke starting point. Sempat kitorang pegi tapau nasi lemak kat kedai belakang masjid ni. Cuma tak sempat nak rasa roti canai dorang.

Kami kemudiannya car pool ke starting point. Kata kak Liza organizer kat atas susah nak parking. Memang pun, kitorang belasah je parking kat tepi2 tu. Yang double park pun ada jugak, nasiblah kalau orang yang block tu balik lambat. 


Starting point a.k.a entrance. Masa ni kupu2 dah penuh dalam perut, risau kalau2 tak mampu nak ke peak.

Lepas guide kitorang baca doa selamat, kami mulakan pendakian. Awal2 tu enjoy lah sebab laluan mendatar lagi, takde turun naik. Bila kemudiannya ada laluan bertangga yang curam, aku dah cuak. Sebab masa nak balik karang confirm bercinta nak daki nih. Lepas laluan datar dan tak jauh dari situ bermulalah pendakian. Kat satu sudut ada batu penanda Negeri Selangor dan Pahang, sebab ramai yang berkerumun nak bergambar, aku proceed dan bercadang nak singgah masa balik karang. 


Masa turun tangga bersimen yang kedua ni, aku dah jauh tertinggal dari group depan dan belakang, aku kat tengah2.

Masa dah sampai bawah, laluan banyak mendatar dan menurun, sempatlah aku kejar dorang kat depan. Aku terjumpa dorang kat tempat halangan batang pokok tumbang. Lepas pada tu dorang dah tak bagi aku jalan sengsorang.


Besar betul benda alah ni. Aku lupa dah apa namanya, dulu masa kecik2 kitorang adik beradik selalu main lawan gegelung siapa yang paling kuat dan bertahan. Dulu2 mana ada gadjet bagai, masing2 menjadi kreatif mencipta macam2 permainan. It was good old days that I missed a lot.


Seksa terakhir sebelum sampai ke puncak. Mujur ada tali, tapi kat sini tak boleh lah nak serbu ramai2. Nak turun lagi seksa sebab ada batu2 kecik yang loose.


Pine Tree Hill ini tidaklah tinggi mana, tapi trail yang turun naik dan jarak sehala lebih kurang 7km tu yang seksa. Lagi seksa untuk orang2 yang tak fit macam aku ni.


View dari peak, ini pun weather tak cantik sebab jerebu. 


Dari sudut berbeza, bahagia jiwa bila dapat tengok barisan bukit bukau covered with trees.

Happy sangat dah sampai puncak, macam2 gaya dorang duk posing. Aku? Macam biasa, ambik gambar pemandangan lagi mengujakan dari ambik gambar sendiri. 

Bersambung...


1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...