Monday, May 9, 2016

trip sumut | drama terakhir di medan



Pukul 8.30 pagi baru kitorang keluar tinggalkan guesthouse menuju ke airport. Jarak dari sini nak ke airport agak jauh jugak dan jalan pun boleh tahan macet pagi2 ni. Awan bawak ikut short cut, lalu kawasan pasar dan kemudiannya singgah jumpa Yovie. Lama jugak berhenti tepi jalan tu, sempatlah masing2 gomol anak Yovie. Memandangkan semua orang tak makan lagi, Awan bawak kitorang makan kat Rumah Makan Sambal Ijo.

Service slow kot, rengsa menunggu order sampai. Padahal masa tu takde ramai pun pelanggan. Mujur lepas place order, aku terus keluar ke kedai tepi rumah makan tu. Dapatlah aku beli shampoo dalam paket tu setelah sekian lama duk aim. Senang kot kalau nak travel bawak shampoo tu. Stok aku dah berkurang, itu yang gigih mencari stok baru. Lama jugak aku duk bersembang kat kedai tu, tapi bila balik ke rumah makan, jangankan makanan air pun tak sampai lagi. 


Nasi Timbel versi Sumatera. Aku ingatkan sama macam versi Bandung, tapi berbeza. 

Nasi timbel ni adalah nasi goreng yang dibungkus dalam daun pisang dan dibakar manakala nasi timbel Bandung yang aku pernah makan adalah nasi biasa yang dibungkus dalam daun pisang. Ayamnya digoreng seketul, yang ini dipotong kecik2. Yang pasti sambal ijo ni tak meletup, tak boleh lawan sambal cili yang kat Bandung. Adakah ini petanda untuk aku buat lawatan susulan? Haish!

Aku dah cuak masa on the way ke airport sebab jam dah lepas 12.00 noon. Our flight supposed to be at 12.25 noon. Elok sampai je kat airport, masing2 laju je menuju ke kaunter check in. Bila tengok kat departure display board yang flight delay, lega sikit hati sebab kitorang sampai nearly 12.25 noon. Masa ni baru terasa betapa seminit itu pun berharga. 

Semua dah ready depan kaunter nak check in, sekali nama kitorang takde dalam manifesto. Pulak dah! Berkali2 staff kat kaunter tu cuba key in our details, tapi tetap takde. Dengan masa kecederaan kitorang semua log in wifi segala nak check email Zilla. Since segala urusan termasuk beli tiket untuk trip ni Zilla yang uruskan, kitorang takde lah nak check email lain. End up kitorang terpaksa beli tiket baru dan kitorang ambik flight 8.20 malam. Itu je yang termampu di poket kami.

Mereputlah kitorang kat airport nak tunggu flight malam karang. Bila dah settle hal tiket, masing bawak diri turun ke tingkat bawah. Sebelum nak mereput, eloklah settlekan dulu kewajipan. Sempat aku tertidur masa kitorang melepak kat kerusi tepi tiang. Ngantuk kot. Lepas tu baru aku merayau dengan Dyl sebab dia nak cari bika ambon. 


Kami melepak kat A&W menunggu Maghrib dengan ditemani 3 rootbeer float, 2 fries dikongsi berempat.

Lepas Maghrib kitorang terus ke atas untuk check in dan boarding. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar dan takde drama dah. Kecuali bila backpack Dyl sangkut kat custom, kitorang cuak. Habis digeledah isi perut, rupa2nya baju basah tu yang machine detect. Mujur officer yang entertain kitorang tu kaki outdoor, sempat sembang bagai sambil Dyl packing balik.

Dalam flight aku duk sorang kat row tu. Ingat nak tido, tapi budak perempuan belakang seat aku tu banyak betul soalannya. Jenuh parent dia nak jawab. Terus teringat Sarah yang suka tanya macam2, selagi tak puas hati, selagi itulah dia akan tanya. Last2 mata je aku pejam, tapi telinga tetap dengar macam2.


Aku tak sure area mana, tapi rasanya dah masuk perairan negara. 


Dah semakin hampir ke destinasi.


Masa tengah taxiing menuju ke parking bay. 

Alhamdulillah, selamat tiba di tanah air setelah meredah bermacam drama. Jauh kot nak menapak dari gate, dah lah masa pergi hari tu pun menapak jauh jugak. Ada yang dijemput dan aku and the rest ambik ERL untuk balik. Tapi aku turun kat KLIA sebab kereta aku parking kat situ. Sampai rumah dah nearly midnight, yang penting safe and sound. 

Berakhirlah sudah Trip Sumut edisi March 2016.


2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...