Sunday, May 8, 2016

trip sumut | dari puncak si piso-piso, sinabung dan si debuk-debuk

Entry ini adalah sambungan dari trip sumut | selamat tinggal gunung meriah.

Masa bebudak group camping yang lagi satu tu bangun dan bising2, aku tengah ulit mata nak tido. Dorang ramai2 nak panjat bukit untuk sunrise. Since plan hari ni just santai2 je based on undian semalam, masing2 kesiangan. Bila dorang dah start bangun, aku kekal berselimut walaupun dah jaga. Aku dengar je Zilla dan Syaza masak breakfast dengan Awan. Dah bosan baru aku bangun dan terus ke toilet.

Kat atas ni ada toilet dan air dibawa naik oleh penduduk kampung dan disimpan dalam tong. Aku nampak ada tempat tadahan hujan, mungkin dorang juga turut ambil air dari tadahan hujan tu. Tandas tu takde lah complete sesangat, tapi kalau nak lepaskan hajat tu takde masalah lah. Selesa lah jugak dari langsung takde.

Lepas makan, masing2 kebosanan tak tahu nak buat apa. Sambil2 keringkan baju, kitorang packing apa yang patut. Pastu sembang macam2 benda. Pulak tu kabus makin tebal, nak ambik gambar memang tak cun lah. Rupa2nya belah pagi view clear, dah masuk tengah hari kabus dah start cover kawasan tu.

Bunga kuning dan kabus kat belakang.

Bila kabus menghilang, cepat2 aku berkejar ambik gambar. Kena cepat2 sebab kabus ni sekejap je hilang, pastu datang balik.

Laluan yang kitorang lalu malam tadi nak menyampai ke campsite ni. Danau tu berbalam2 je nampak sebab kabus.

Sesekali bila kabus berlalu.

Dapatlah jugak view ni walaupun sekejap.

Jadilah dari langsung takde.

Masa kitorang duk ambik gambar sesambil bersembang tu, ada pasangan bapak dan ibu pemilik kedai makan kat bawah tu naik dengan motor. Sembanglah kitorang, rupa2nya bapak dan ibu tu pernah kerja kat Malaysia. Sedang elok kitorang bersembang, nampak group babi hutan keluar dari tepi tandas. Menjerit masing2. Lepas tu dah jadi satu keje pulak. Bila nampak babi tu datang, kitorang baling batu nak halau. Tak lama lepas tu datang balik, tak takut orang pulak tu. Kata bapak yang aku tak ingat nama tu, 'mentang2 kita tak makan dia, beranilah dia datang.'

Dah tengah hari bila Awan bangun. Cepat2 kitorang tolong packing, kemas tent dan kawasan sekitar dan susun barang2 dalam kereta. Dah selesai semuanya, kitorang bergerak balik. Dalam perjalanan, Awan singgah di Rumah Makan Ayam Djogja. Memang perut kami dah mula bernyanyi pun.

Ni lauk yang aku order, cuba untuk lari dari kebiasaan iaitu ayam penyet. Malangnya aku lupa nama dish ni. Aku lebih suka ayam penyet compare to this.

Bila dah kenyang, Awan bawak kitorang melalui perjalanan yang panjang menuju ke Gunung Sinabung. Kawasan sekitar Gunung Sinabung dalam keadaan red zone sekarang ni, tapi kami degil jugak walaupun risau. Few times jugak kitorang berselisih dengan rescue team yang buat pemantauan.

Gunung Sinabung dari jauh. Kata Awan, lava yang mengalir hari tu belah sana.

Tempat kedua tempat kitorang berhenti ni lagi dekat dengan gunung.

Kami menyinggah ke Danau Lau Kawar. Kata bebudak yang sama2 camping kat Puncak Si Piso-Piso, semalam dorang tak dibenarkan masuk ke kawasan ni.

Jelas kelihatan asap keluar kat tepi tu.

Amaran yang kami ignore. Mujur takde perkara buruk berlaku.

Kesan letusan sebelum ni pun masih boleh dilihat dari kejauhan.

Keluar dari kawasan Gunung Sinabung, Awan bawak kitorang minum kat warung yang dia berhenti malam tadi. Aku lupa nama kedainya, Kedai Kopi something. Elok je kitorang duduk, hujan turun selebat2 nya. Berhari2 aku cari jagung bakar, kat sini baru dapat. Aku cuba minum bandrek halia campur susu, cukuplah sekali. Seksa nak habiskan segelas.

Dalam perjalanan ke permandian air hangat Si Debuk Debuk, setelah meninggalkan kedai kopi kat selekoh tu.

Kat tempat ni banyak dibuat kolam macam gini. So, kalau datang in group boleh ambik satu kolam terus. Bayaran masuk aku tak tanya pulak, sebab Awan yang bayarkan.

Kat sini selain air panas ni, turut disediakan bilik mandi air bersih, bukan air panas. Aku cuma rendam kaki je, malas nak tambah baju basah dan tumpang mandi memandangkan kitorang akan bercamping malam nanti. Surau pun ada, tapi kebersihannya amatlah menyedihkan. On the way balik, Yovie call suruh kitorang bermalam kat guesthouse instead of bercamping.

Malam tu kami menginap di guesthouse yang tak jauh dari town. Esok dah nak balik ke tanah air. Selamat malam semua.