Wednesday, May 18, 2016

pine tree hill | seksa belum berakhir

Entry adalah sambungan dari pine tree hill | mendaki ke puncak.


Tak lama kitorang kat peak ni sebab guide ajak pergi twin peak. Kata Yam one of our guide, setengah jam dah boleh sampai ke twin peak dari peak ni. Nanti kitorang akan makan kat sana. Peak, view terhad sebab separuh dilindungi oleh pokok2 tinggi. Kalau twin peak, boleh lah view 360 degrees dari puncak tu.


Mosses kat batang pokok yang tumbang.

On the way ke peak tadi laluan kering, so takde lah risau sangat takut jatuh sebab licin. Tapi, laluan ke twin peak ni agak basah, kena hati2 bila melangkah takut tergelincir. Kat bahagian ni jugak dah start ada lumut sikit2, takde lah sebanyak dan secantik Irau. Elok sampai kat twin peak, aku terus bukak bekal makanan. Badan dah gigil kelaparan, tak pernah2 aku kelaparan sampai macam ni sekali. Tengah makan, kabus tebal cover kawasan peak, tak nampak dah view. Tak lama lepas tu rintik2 hujan turun, cepat2 aku habiskan makan dan ambik gambar. Dapat sekeping dua pun jadilah, cukup sebagai bukti aku dah sampai twin peak.


Kabus tebal memang tak nampak apa, tapi tengah2 tu terang pulak.


Ketinggian twin peak, tak jauh beza dengan peak. Tapi jarak boleh tahan jauh jugak dan ada turun naik. Laluan belah kanan tu tempat kitorang lalu. 

Dah ambik gambar, aku cepat2 turun sebab tak nak tersangkut dalam hujan. Kat twin peak ni nak kata confirm view boleh dapat 360, tak jugak lah. Ada sebahagian kecik pokok agak tinggi. Kedua2 peak tidaklah luas mana, kalau ramai yang datang serentak memang sesak jugaklah kat atas tu. Masa on the way balik ni terserempak dengan few peoples yang nak ke twin peak, dari group kitorang.


Sampai ke sini si kura2 ni berjalan. Actually dorang letak banyak notes ni di sepanjang trail, sebagai penanda laluan. Kalau korang terpisah dengan kawan2, follow je notes ni. Insya Allah, jumpalah tu.


Ini sebahagian dari laluan nak ke twin peak dari peak. Bertabah lah ye sebab aku ambik gambar masa balik, masa pergi risau kena tinggal, so kena jalan cepat2.

Masa aku dah sampai kat simpang ni lepas turun dari twin peak, dorang dah ramai kat sini. Ada yang baru sampai dan nak gerak ke twin peak, dan ada jugak yang just lepak2 tunggu kawan sebab tak larat nak ke twin peak dah. Lepas rehat sekejap, aku decide nak turun dah. Kalau boleh aku nak tinggalkan Fraser Hill sebelum gelap. Kat sini aku dah jumpa balik dengan Izza dan kitorang sama2 turun bila dia tak nak ke twin peak. 

Nak turun tebing curam bertali tu punyalah lama. Awal2 tu bagi laluan dekat orang terakhir naik, lepas tu sorang2 turun. Itupun bila dah lepas separuh laluan, the next person start turun. Nak turun memang menguji kesabaran. Masa aku dengan Izza dah start berpatah balik, Along masih kat atas. Dia nak rehat sebab mengantuk katanya.

Awal2 tu kami ramai2 lagi berjalan, sambil2 tu berborak. Bila tetiba hujan turun, cepat2 kitorang keluarkan raincoat. Tak sampai 5 minit, hujan dah jauh tertinggal. Rimas kot berjalan pakai raincoat, agak2 hujan dah takde kitorang simpan balik raincoat. Masa tu Along baru sampai kat tempat kitorang, dia sempat tido kat atas katanya. Sebab kitorang memang slow, dia jalan dulu tinggalkan kami. Masa ni dari ramai2 tadi, dah tinggal kitorang berdua dah.


Masa datang tadi ramai sangat yang nak bergambar kat sini, so aku simpan dulu dan ambik masa balik. Dorang siap panjat bergambar kat atas tu lagi.

Dari sini nak ke tangga batu yang kedua masa datang tadi punyalah lama. Aku rasa dah penat berjalan, still tak sampai2 lagi. Dah banyak batang pokok tumbang yang kitorang panjat, pun tetap tak jumpa tangga batu tu. Masa kitorang sampai kat tangga tu, Ciklin dengan Apai tengah berehat kat situ. Masa ni Izza dah gerak dulu, aku pulak berhenti makan roti dan minum kat tangga tu. Aku rasa kebuluran yang amat sangat kot, air pun aku berjimat cermat takut kehabisan sebelum sampai ke kereta.

Masa aku dah siap makan dan naik tangga tu, Izza dah jauh tinggalkan aku. Langsung tak nampak dah bayang2 dia. Since laluan banyak mendatar, laju2 aku paksa kaki untuk melangkah. Lagipun rasa bersalah bila Apai tunggu aku naik tangga tadi. Dia pulak ganti jadi sweeper kat belakang. 


Yang ni spesies berbulu pulak, besar kot saiznya.

Bila aku dah berjaya kejar Izza, aku dah slow down balik. Trail takde lah seteruk yang tadi walaupun laluan ada turun naik. Masa sampai kat batu penanda tu, aku biarkan dorang jalan dulu dan aku menyimpang ke arah batu tu. Masa datang tadi masing2 berebut nak bergambar, kali ni aku tak perlu nak tunggu giliran.


Batu penanda ni bertulis Pahang belah sini dan Selangor kat sebelah sana. Kedudukannya tersorok sikit dari laluan hiking, belah kiri masa naik.

Jenuh berjalan dari batu penanda tu baru jumpa tangga batu yang first kitorang turun pagi tadi. Memandang ke atas, rasa macam nak nangis. Masa ni dorang berhenti rehat kat anak tangga yang pertama. Aku gigih daki perlahan2, melangkah dua anak tangga, rehat kejap.


Ni dah separuh aku naik baru aku ambik gambar. Bayangkan dengan kaki yang penat nak daki anak tangga ni. Silap hari bulan mau merangkak naik.

Dah sampai atas ingatkan dah dekat, sebab rasanya pagi tadi takde lah sejauh ni berjalan. Bila jumpa papan tanda tulis lagi 800 meter ke pintu masuk, aku rasa nak nangis. Penatnya tuhan je yang tahu, dah takde daya dah. Aku berjalan perlahan2, tinggalkan dorang kat belakang. Aku aim nak sampai ke kereta sebelum pukul 6.00 petang. Alhamdulillah, target aku tercapai.

Masa nampak pintu masuk, hati rasa nak menjerit sekuat2nya. Happy giler sampaikan rasa nak menangis. Aku tukar pakai selipar dan rehat sementara tunggu Izza sampai pastu gerak ke masjid untuk pick up Along. Izza sampai tak lama lepas tu. Nak dijadikan cerita, kitorang sesat barat masa nak turun ke masjid. Pagi tadi laju je follow orang depan, tak tengok sekeliling. Masa balik rasa jalan dah berubah jadi lain, aduyaiii.

Kitorang terus balik, takde singgah memana. Lepas drop Izza dan Along, aku terus drive balik ke rumah. Kalau boleh nak terbang balik, mandi dan berehat. Hiking dari entrance ke peak aku ambik masa 3 jam, peak ke twin peak setengah jam for each trip. Tapi dari peak balik ke entrance aku ambik 4 jam! First time kot aku ambik masa lebih lama masa balik, ikut laluan yang sama.

Pine tree hill ni takde lah tinggi sangat, sebab starting point itself pun dah tinggi. Tapi trail yang turun naik tu memang terbaiklah. Buat aku rasa nak menangis terseksa. Kata Yam total trail ke peak pergi balik dalam 14km, campur dengan twin peak aku rasa aku dah berjalan lebih 15km untuk hari tu. Walau kaki dan badan aku terseksa seminggu, aku tak menyesal. 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...