Wednesday, May 25, 2016

menara kl | edisi lawatan tapak

Sabtu 14 May, kitorang konon2 nya nak trekking di Hutan Simpan Bukit Nanas, dah settle tu nak terjah Menara Kuala Lumpur. Masa kitorang sampai pagi tu, kami terus parking dalam kawasan menara. Masa tu dalam pukul 8.00 lebih. Sekali tengok pagar ke Hutan Simpan Bukit Nanas masih berkunci, padahal kat notice board terpampang tulis bukak pukul 8.00 pagi. Bila tanya security guard kat situ, katanya rules baru dan dorang bukak pukul 10.00 pagi. 

Sebab dah set nak trekking kat situ, bila tak bukak lagi kitorang takde backup plan. Nak tunggu ambik race kit, pun pukul 10.00 pagi jugak baru bukak. Bila dorang ajak jalan2 tawaf menara, aku follow. Peniaga baru nak bukak stall, tukang cuci tengah bersihkan floor masa kitorang naik. Aku pusing cari tempat nak collect race kit, walaupun tahu lambat lagi tapi tetaplah nak ushar keliling. Mana tahu kot2 dorang bukak awal. Dalam pukul 9 camtu, ada rombongan sekolah sampai. Meriah sekejap dengan dorang.

Pukul 9.30 kaunter untuk collect race kit dah bukak, selain kitorang dah ada jugak peserta lain yang menunggu. Dah settle tu, dalam kitorang plan nak balik, sekali staff Menara KL bagitau ada offer untuk naik ke skydeck dan skybox. Normal price RM 75.00 per pax, tapi untuk runner harga RM 20.00 per pax. Tapi boleh guna sampai 9.00 malam 15 May sahaja. Dah alang2 ada kat situ dan takde plan lain, kitorang beli ajelah.


Kuala Lumpur nampak berjerebu pagi tu, view dari level skybox.

Nak masuk dalam skybox tu kena queue, masa kitorang sampai tu ada 2 orang kat dalam tu. Kemain brader berdua tu posing, siap baring bagai. Yang beratur tunggu turn sekali dengan kitorang ramai jugak. 

Ada sorang security yang jaga kat situ. Maximum 6 orang dibenarkan sekali masuk, kanak2 bawah 13 tahun memang tak dibenarkan jugak. Kasut dan selipar kena bukak, tinggal kat tepi tu je. Beg pun kitorang letak tepi tu jugak. Pakcik security tu bagi pesanan penaja sebelum masuk dalam kotak tu. Tak boleh sentuh dinding kaca, tak boleh melompat katanya. Dah masuk dalam, kitorang malu2 pulak nak bergambar. Sebabnya segan bila tengok ramai sangat yang duk perati kitorang dari luar.


Tiket promosi dah ditukar dengan tiket standard.


Memandang ke bawah.


Kuala Lumpur dari Skybox, KL Tower.

Keluar dari skybox tu, kitorang lepak2 ambik gambar KL kat deck tu. Keliling memang berpagar, tapiii pagarnya tak dikunci pun. Masa kitorang lepak2 situ, ada couple foreigner ni selamba je bukak pagar dan ambik gambar kat luar. Tak lama lepas tu baru security datang, aku rasa akak yang tegur tadi report kot. Kat level ni aku rasa point dorang buat base jump, sebab aku ada nampak marking kat edge.

  
Berjaya Times Square kat tengah2 tu.


Boleh nampak Sempang Airport kat hujung sana, the first airport in KL and now remain as the only airport within boundaries of KL Federal Territory.

Opposite dengan skybox sekarang ni, dorang tengah construct another skybox. Tapi yang ni lebih terkeluar dari skybox yang first ni. Aku lupa pulak nak snap gambar, kalau tak boleh share kat sini. Even nak snap gambar skybox alone pun boleh lupa. Bila panas dah makin terasa, kitorang turun ke observation deck pulak.


Hutan batu.


Aku tak tahu bangunan apa kat bawah tu. Tapi satu tu masih dalam construction. Makin sesaklah Kuala Lumpur.


Budak2 sekolah yang ikut rombongan tadi semua ada kat observation deck ni. Ni aku saja ambik kat tempat yang tak ramai, belah aku masuk tadi sesak dengan bebudak ni. Macam manalah cikgu dorang handle ramai2 camni, aku duk perati macam2 perangai ada.

Sekali Ita bagitau tiket parking hilang, aku memang langsung tak ambik tahu pasal tiket parking. Kelam kabut selongkar dalam beg, dalam poket segala, tetap tak jumpa. Bila Kak Hana tunjukkan parking tiket dorang, baru aku perasan aku ternampak kertas macam tu masa kat atas. Aku buat tak tau jelah sebab nampak macam resit. Bergegas aku dengan Ita naik ke atas, penalti RM 50.00 tu kalau hilang. 

Kebetulan masa sampai kat atas tu, ada orang tengah menyapu. Cepat2 tanya dia ada nampak ke tak, sempat aku intai dalam bekas sampah dia kot2 ada. Bila confirm takde kitorang ke open area sambil mata melilau. Dalam risau tu aku terpandang kertas putih. Bila mendekat, sah tu tiket kami. Tapi jauh kat luar pagar, hulur tangan pun tak sampai. Tengah fikir cemana nak buat, nampak security datang dan kitorang panggil dia. Dia tolong kuis guna antenna walkie talkie. Dah dapat tu kitorang turun ke observation deck balik.


Menara berkembar Petronas, last shoot sebelum balik.

Jujurnya, dah berbelas tahun aku bermastautin di Selangor. Since zaman study aku dah nampak KL Tower ni. Tapi kali pertama aku jejak kaki ke KL Tower ni tahun lepas, itu pun sebab towerthon dan lepas tu takde pun nak explore lelebih. Bila fikirkan entrance fee tu yang mahal bebenor, memang gigil jugaklah nak keluarkan duit. Tapi bila dah ada promotion macam tu, rugi jugaklah kalau dilepaskan peluang. Cuma aku rasa skybox tu lagi cantik kalau datang waktu malam, mesti meriah dengan lampu2. 

Kalau tanya aku, pergilah melawat. Negara orang gigih pergi, pejam mata keluarkan duit, tapi negara sendiri nak berkira. Eh, tu untuk aku. Sebab Q1 yang jauh nun di sana pun dah lama aku jejak, kat tanah air sendiri baru je sampai. Oppsss!


2 comments:

  1. Replies
    1. Airport Sungai Besi, base untuk Air Force dan jugak Police Air Wing.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...