Wednesday, June 15, 2016

trip java | dari kolumpo ke solo

Trip ke tanah Jawa penghujung bulan May lalu adalah trip pertama yang aku open. Macam2 drama yang berlaku sehinggalah ke minggu terakhir nak fly. Budget awal yang dah ngam jadi bertambah bila ada yang tarik diri last minute. Ada booking yang aku kena cancel, kena carik hotel baru sebab plan berubah, macam2 hal nak kena cover. Aku tak kisah sangat pasal budget, tapi dah terlanjur berjanji dengan dorang nak minimize around 1k for the whole trip excluding air ticket. Walau apa pun, trip harus diteruskan walaupun aku sengsorang. 

Flight kitorang awal pagi, 6.30 pagi dari KLIA ke Solo. Around 4.30 am, aku dengan Cheq Sue ke KLIA. Lepas parking kereta kat tempat biasa, kitorang turun cari teksi ke KLIA2. Nak tunggu ERL memang confirm aku terlepas flight punya. Dyl dan Izza dah siap menunggu kat KLIA2 masa kitorang sampai KLIA. Super long queue nak drop baggage walaupun awal pagi. Cuti sekolah ni ramai bebenor yang nak bercuti. 

Flight kami pagi tu penuh, hujan kat luar sejak kitorang keluar dari rumah berterusan sehinggalah masa nak take off. Flight kitorang pagi tu delay about half an hour and the first one hour aku kecut perut. Trying hard to sleep due to turbulence. Dulu2 aku tak kisah sangat pun pasal turbulence, even aku pernah experience turbulence yang paling teruk masa flight balik dari Gold Coast. That time aku cool je, mamat Aussie sebelah aku pulak yang cuak. But now it's different!


Flight safely landed at Adi Soemarmo Airport on time. My second visit to Solo or Surakata, the first time to touchdown at the airport.

Urusan immigration smooth walaupun orang ramai. Takde soal jawab macam kat Medan itu hari, takde pun mintak tengok return flight itinerary. Tapi yang rengsa adalah menunggu luggage dan customs inspection lepas tu. Betul2 menguji kesabaran. Dah settle tu, tengok2 supir kitorang takde lagi. Makinlah rengsa dibuatnya.

Masa Izza duk cari tempat jual simkad, aku ke kaunter informasi. Kakak kat kaunter mintak number phone supir, dia nak tolong call. To make it short, rupa2nya supir kitorang tertidur dalam kereta. Terjaga bila boss dia call bagitau kitorang dah sampai, in fact dah lama menunggu. 


On the way ke parking dorang duk bergambar kat sini. Masa aku lalu sebelum tu, ingatkan bunga plastik. Tapi bila aku patah balik dan tengok betul2, rupa2nya bunga betul.

Dari airport kitorang ke Pasar Klewer, patut pegi hari terakhir tapi dah tersilap beli tiket flight, maka redah ajelah. Tapi shopping selepas touchdown adalah sesuatu yang paling tak best. Pasar Klewer yang aku pernah berkunjung suatu ketika dahulu terbakar penghujung tahun 2014, sekarang Pasar Klewer darurat beroperasi di alun2 utara Keraton Mangkunegaran. Dengan masa yang limited, memang belasah je lah cari apa yang duk aim. Yang lain2 tolak tepi dulu. 

Bila dah berterabur macam gini, susahlah nak cari kedai dulu tu. Dah rezeki kami terjumpa kedai lain, kemain aku memborong mukena kat kedai tu. Lepas tu baru terasa nak makan, lapar kot. Ingat nak beli kain batik, tapi duk teringat2 yang Feri supir kitorang kata kat Pasar Beringharjo lagi murah dan banyak choice. Aku dalam dilemma sebab sebelum ni aku dah pernah ke sana, dan aku prefer Pasar Klewer. Tapi bersangka baik, mungkin Pasar Beringharjo dah berubah wajah jadi lebih baik. Jadinya takde kain batik dari Pasar Klewer walau hati nak sangat, lagipun masa dah makin suntuk.

Kitorang janji dengan Feri paling lewat pukul 12.00 tengah hari dah settle shopping. Ngam2 masa kitorang sampai kat kereta dan Feri tengah minum kat stall depan parking tu. Aku tengah berkira2 nak order air, Feri dah cepat2 orderkan es dawet. Bila aku cakap aku tak nak, boleh pulak dia duk ulang kata 'coba dulu, kalo gak suka gak papa... coba aja dulu...'. Kebetulan ibu tu dah half way siapkan es dawet.


Es dawet macam ABC versi Indonesia. Aku ingatkan Feri nak bayar sebab dia beria suruh aku cuba, tapi hampeh je. Bengang je aku dengan dia ni. Aku bukanlah berkira pasal harga tu, tapi dia yang beria2 suruh cuba siap orderkan sebelum aku sempat bukak mulut. Haish! Bengang punya pasal, terus takde mood nak beli air.

Perjalanan diteruskan dan pemanduan agak lancar. Feri berhenti kat Restoran Ayam Goreng bila kitorang mintak singgah untuk lunch. Restoran nampak gempak, risau jugak kalau harganya mahal berganda. Sempatlah aku tumpang toilet dan solat kat musolla restoran.


Ayam kampung goreng siap dengan kaki tu. Ni aku punya, sedap dan menepati selera akulah. Sambal ada dua jenis, sambal cili pedas teramat dengan sambal belacan. Harga? memang berbaloi di poket kami.

Dah kenyang, perjalanan kami diteruskan. Awal2 tu smooth je, dalam hati dah berkira2 yang kitorang sempat sampai sebelum gelap. Akan tetapi langit yang terang benderang pun boleh turun hujan lebat, kan? Kitorang stranded dan masa ni perasaan aku dah berbelah bahagi.

Bersambung...


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...