Thursday, March 13, 2014

trip malas: berteman di hari ke-3

Kemalasan semalamnya terbawa2 ke hari seterusnya. Walau malas macam mana pun, aku tetap kena keluar jugak sebab hari ni ada benda yang aku nak buat. Plan bertukar pagi tu bila tetiba ada kawan aku bagitau nak join petang nanti. So, plan pagi dibawa ke petang dan plan belah petang dibawa ke pagi. 


Sawah padi yang kontang, yang dah dituai hasilnya. Aku suka tengok rumah kat tengah sawah padi, di sekeliling ada pokok kelapa. Lagi cantik kalau musim padi tengah menghijau atau menguning. 


Aku singgah ke sini dulu. Laluan masuk kiri kanan penuh dengan orang berniaga. Mesti korang semua dah tahu pasal tempat ni, malas aku nak citer lebih2.


Tempat asal beras terbakar dan gambar kecil, beras yang terbakar. Sekejap sangat aku kat sini, lepas ambik gambar terus blah. Pulak tu masa aku nak balik, ada rombongan baru sampai. Aku kan tak suka orang ramai2 ni, haruslah cepat2 aku melarikan diri. 


Kemudiannya aku ke sini pulak. Lepas bayar RM 7.00 untuk tiket harga untuk pemegang MyKad, padahal aku tak tunjuk pun MyKad aku... hihi aku pun masuklah dalam kompleks ni. 


Makam Mahsuri. Ada pendapat mengatakan makam sebenar Mahsuri kat tempat lain, yang ni cuma kubur buatan. Kebenarannya, aku tak tahu. Full stop. 


Jom, kita melawat orang2 kampung pulak. Mana tahu kot2 ada kenduri kendara, bolehlah tumpang makan.


Aku takde niat pun nak ambik gambar kumbang tu, tetiba je dia masuk.

Lama jugak aku buang masa kat sini, penat tunggu takde orang nak ambik gambar. Last2 aku give up nak ambik gambar perigi Mahsuri. Sebabnya tiap kali aku ke sana, ada je yang menempel kat perigi tu. Keluar dari Makam Mahsuri, aku text Izza untuk confirmation. 


Asalnya aku dah sampai kat entrance ni, tapi bila Izza text nak join ke sini, aku terus patah balik ke town untuk pick up Izza. Entrance masuk ke sini cuma RM 6.00 seorang untuk pemegang MyKad. Dah ambik tiket, tunggu buggy dalam 10 ke 15 minutes camtu sebelum kami semua dibawa explore ke kebun buah-buahan.


Kitorang datang bukan pada masa yang sesuai. Buah2 tak banyak, yang banyak cuma bunga sebelum berputik. Kitorang dihidangkan dengan buah nanas, tembikai, belimbing dan jambu. Siapa tahu ni bunga buah apa?


Anggur pun ada, dapat jugaklah kitorang merasa walaupun tak banyak. 

Menurut staff yang drive buggy kitorang, katanya kalau nak merasa buah tanpa batasan, datanglah di antara bulan June ke August. During that period memang musim buah yang best. Walaupun buah yang dijamu kat kitorang tak banyak, we do have fun. Mungkin sebab brother tu sempoi kot. Dah habis pusing MARDI Agrotechnology Park ni, kitorang proceed ke Langkawi Cable Car. 


Bakal dinaiki.


Masa beli tiket kat kaunter bawah, nampak macam takde orang. Sekali naik atas ramai tu. Masa ni turn kitorang dah nak sampai.


Waterfall Telaga Tujuh dari dalam cable car. Kering kontang, tak nampak air pun. Then baru kitorang realize yang sekarang ni kemarau teruk.


Cahaya matahari di atas lautan.


Skybridge yang ditutup until further notice. Tak dapatlah nak feeling2 berjalan di udara. Mungkin nak kena repeat lagi kot.


Jerebu agak teruk masa kitorang kat atas ni. Pulau2 yang scattered around pun kelam je, tak berapa nak nampak. 


Hajat nak tunggu sunset tak kesampaian bila Izza dah berkali2 terima panggilan pulang. Cukuplah ini yang dapat dicapture sebelum turun ke bawah.


Sunset yang aku sempat capture dari dalam cable car. 

Elok je kitorang sampai kat bawah, keadaan totally berbeza dengan masa kitorang sampai awal petang tadi. Orang ramai dah tak ada, kedai2 pun hampir semuanya dah tutup. We just stroll around heading to the exit point, which happen to be the entrance point too.


Masa sampai tadinya orang ramai sangat, nak ambik gambar pun tak selera. Time balik ni takde orang, lengang. Tu sebab aku boleh berselera nak ambik gambar.


Gigih kitorang berhenti dan parking tepi jalan semata2 kerana nak capture sunset. Ini je yang termampu aku ambik sebelum kami meneruskan perjalanan pulang. 

Lepas drop Izza kat hotel, aku teruskan perjalanan pulang ke guesthouse. Singgah untuk dinner kat kedai makan lain pulak, tapi tetap tak menepati selera aku. Yang aku perasan, makan kat Langkawi ni agak mahal. Dah kenyang, aku balik ke guesthouse dan aku tetap dengan rutin biasa sebelum tidur. 

footnote: dah masuk hari ke-6, namun MH370 masih misteri. Sesungguhnya yang di langit dan di bumi adalah milik Dia. Kita hanya mampu berdoa dan memohon padaNya agar misteri ini terungkai dalam waktu yang terdekat ini, ameen.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...