Tuesday, March 18, 2014

trip malas: berakhirnya kemalasan

Pagi ni lama aku termenung atas katil, macam2 aku fikir sebelum akhirnya aku decide untuk packing dan terus check out. Inilah untungnya kalau sorang2, plan boleh bertukar anytime berdasarkan darjah kerajinan. Dah nama trip malas, haruslah bermalas-malasan dengan jayanya. 


Hanya pagar dawai yang memisahkan padang ragut ni dengan Soluna Guesthouse. Sebelah sana rumah penduduk kampung, in fact dikelilingi dengan rumah penduduk kampung.


Soluna Guesthouse, reception kat tempat mamat2 tu berdiri. Kat situ jugak tempat melepak sambil tengok tv. Tingkat atas tu aku rasa tempat tinggal owner.


Bilik aku selama 3 malam, dan selama 3 malam tu jugaklah kerusi meja kat luar tu jadi tempat aku melepak sebelum tidur sambil berteman jiran sebelah. 


Benda alah ni yang sambut aku masa sampai kat Laman Padi. Untuk pertama kali aku rasa uninvited. 


Padi yang baru nak start tunduk ke bumi. 


Masa aku datang sini ada pameran tentang Korea. Since masa tu dorang tengah nak set up booth dan aku pun dah lama hilang interest dengan Korea, tak adalah aku nak tunggu dan ushar keliling. 

Keluar dari Laman Padi aku terus ke kiri, menuju ke Coco Valley. Berpusing2 aku carik parking kosong sebelum akhirnya aku parking kat tepi jalan. Lepas capai apa yang patut, yang mana aku rasa harganya reasonable dan bayar. Lepas dah habis kat situ, aku ke Haji Ismail Group pulak. Dari HIG aku menyeberang ke depan, masuk ke Langkawi Saga. 

Bila dah settle pasal coklat, aku hunting ikan bilis pulak. Jenuh mencari sebelum akhirnya jumpa kat kedai belah belakang, agak tersorok. Orang lain duk cari coklat, aku cari ikan bilis. Few years back, aku pernah ke Langkawi atas urusan kerja. Masa tu aku nampak ikan bilis yang banyak dan cantik2, tapi tak beli. Bila dah balik rumah, teringat2 pulak pasal ikan bilis. So, bila aku datang kali ni, itu yang aku carik jugak ikan bilis tu. Kira nak tebus kekecewaanlah lebih kurang. 

Dah settle segala benda yang nak dibeli, aku drive entah ke mana2. Singgah makan tengah hari kat gerai tepi jalan sebelum aku kembali drive tanpa tujuan. Asalnya nak ke Tanjung Rhu sebab hari tu tak sempat ambik gambar, tapi bila aku nampak signage Galeria Perdana, terus aku masuk ke situ. Nak tahu apa yang ada kat dalam tu, boleh check kat sini.


Lampu cantik bergantungan dengan bumbung yang cantik. Sunyi je masa aku masuk tu, cuak jugak sebab aku sengsorang je. 


Laluan yang menghubungkan dengan Hall C. Lebih kurang pukul 4.00 petang, aku keluar dari galeria menuju ke airport. 


Sempat aku singgah ambik gambar kat sini. Cantik je tengok ladang getah dengan rumah kat tengah2 tu. 

Sampai kat airport, aku pulangkan kereta dan ambik balik deposit. Masuk ke dalam airport building, baru aku re-packing balik backpack. Balik kali ni aku naik Malindo, so dapatlah free 20kg untuk luggage. Sementara nak tunggu boarding, sempatlah aku tulis poskad. Flight on time dan ni kali pertama aku naik Malindo.


Aku suka Malindo sebab ruang kaki paling luas kalau nak compare dengan AirAsia dan MAS, begitu jugak dengan airlines lain yang aku dah naik. Aku melayan cerita 5cm, yang akhirnya membuatkan aku jatuh cinta dengan Ranupani pulak. Itu pun tak sempat habis bila flight dah nak touch down kat KLIA. Kitorang diberikan biskut dan mineral water dalam cup, tak boleh lah nak expect yang bukan2. Itu pun dah cukup bagus dah.

Sampai KLIA dah gelap, dah masuk Maghrib pun. Alhamdulillah, kereta aku masih elok kat tempat parking masa aku sampai tu. Nasib baik tak merajuk walau selalu kena tinggal, haha. Berakhirlah trip malas selama 4 hari 3 malam, trip yang aku betul2 malas nak explore. Rasa nak melepak je kat bilik, malas nak buat pape.  


4 comments:

  1. oo..inilah yg ko citer kat aku mlm td..:)

    ReplyDelete
  2. Ini rupanya bermalas2an... Hehe... Boleh tahan juga panjangnya posting bawah tajuk ni... X la malas sgt namanye... Keke...

    ReplyDelete
  3. malas tu sebab lebih banyak masa melepak kat bilik instead of keluar explore pulau.. hihi

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...