Friday, March 28, 2014

part2: carik pasal di hujung minggu

Petang itu kami sebulat suara bersetuju untuk terus ke Penang dan bermalam di sana. Memandangkan kitorang tak mahir dengan laluan ke sana, group yang ber-wwr sekali dengan kitorang setuju nak lead. Lewat petang Sabtu dalam hujan yang sesekali lebat dan renyai2, kami meneruskan perjalanan.


Sementara tunggu diorang top up fuel, sempat ambik gambar ni. Di sepanjang perjalanan, kami ditemani dengan matahari yang nak masuk beradu. Memang cantik, tambahan pula baru lepas hujan.


Memandangkan aku drive dan aku pulak tak biasa dengan laluan ni, tak dapatlah nak ambik gambar sewaktu tengah driving macam kebiasaan. Jadinya, Izza dengan baik hati tolong capturekan untuk aku. Kredit untuk Izza.


Warna langit sudah bertukar.

Dalam perjalanan ni, dorang sibuk cari hostel untuk bermalam dan aku pulak dengan tugas rasmi. Entah di mana silap, kitorang tertinggal kat belakang. Jumpa balik kat depan bus stop USM dan kami meredah kesibukan senja di Penang menuju ke hostel. Elok je kitorang pusing cari parking, sekali terjumpa dengan group tadi lepas kitorang terpisah sebaik saja kitorang masuk ke Penang. 

Lepas check-in, kitorang semua mandi dan bersiap sebab lepas ni nak keluar makan. Perut masing2 dah buat pancaragam. Diorang bawak kitorang ke Hammer Bay untuk dinner. Ingatkan dorang nak join sekali, rupanya dorang just tunjukkan tempat je dan terus balik. Terharu sungguh sebab tak sangka dorang tunggu kami bersiap semata nak tunjuk tempat makan best. Sebab penat, masing2 tak de nak keluar kamera ambik gambar makanan pun. Makanan kat sini not bad, harga pun agak murah. Kedai yang kitorang makan tu belah kanan paling belakang, orang memang ramai berbanding kedai2 lain. Dah kenyang, balik ke hostel dan masing2 hilang dalam dorm.


Red Inn Heritage ni letaknya di Love Lane, Lebuh Chulia, bersebelahan je dengan Old Penang Guesthouse yang aku pernah stay masa ke sini pada 2012. Bilik okay, staff pun ramah, cuma bilik air agak berbau mungkin kerana sistem kumbahan dan selimutnya keciklah sangat, tak mampu pun nak cover aku yang kemetot ni. 

Lepas breakfast pagi ahad tu, kami buat aktiviti bebas sementara tunggu untuk check out pukul 11.00 pagi. Aku ambik peluang ni untuk sambung tidur sebelum bersiap sejam sebelum waktu check out. Sekali lagi kitorang berpusing2 mencari laluan yang benar dan kami terpisah lagi. Waktu kitorang sampai di Deen Restaurant, orang yang beratur boleh tahan ramainya. Sekali lagi tak ada yang nak ambik gambar makanan, agaknya masing2 dah tak sabar nak makan kot. 

Lepas makan, kami sepakat untuk terus balik ke KL. Sekali lagi kitorang singgah di R&R Sungai Siput sebelum kembali meneruskan perjalanan pulang. Kami berpisah di Masjid Terapung Puchong sebelum aku hantar Izza ke Putrajaya Sentral dalam perjalanan pulang ke rumah. 


Senja dari parking lot Masjid Terapung Puchong. 


Buah tampoi yang aku beli di R&R Sungai Siput. First time aku makan dan buah ni kategori exotic sebab susah nak dapat. Rasanya macam buah rambai tapi versi pejal. Kalau tak boleh bayangkan, korang kena beli dan cuba sendiri rasanya.


2 comments:

  1. lama x makan buah tampoi. terus rasa mengidam. how??? moh kite ke tepen anne!!

    ReplyDelete
  2. jom, nani!! plan aritu boleh bentangkan balik.. hihi

    *erk, mengidam buah tampoi tu bukan alasan nak berjalan ke? haha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...