Sunday, March 3, 2013

hutan di pinggir kota

Pagi semalam sesudah Subuh, aku dah keluar menuju ke Kepong. Aku ada appointment spa kat Kepong, tu pasal pepagi dah keuar. Kalau tak ada kelas atau exam di hujung minggu, aku lebih suka melepak kat rumah. Lepas dah settle urusan membelai diri dan mengisi perut yang kosong, aku decide pergi FRIM. Alang2 dah ada kat Kepong, lajaklah terus. Lagipun memang tak jauh mana dah.

Jarak yang cuma few kilometer tu terasa jauh sebab jem dan jugak tersilap jalan. Mungkin sebab terlalu percayakan gps, maka itulah jadinya. Bila aku redah je lepas kepercayaan pada gps dah hilang, jumpa pulak tempatnya. 

Masuk je kat entrance, kami dikenakan bayaran RM 6.00. Bayaran ni aku tak sure per kereta atau per person sebabnya kat resit tu cuma tulis bayaran pelawat, sekeping RM 5.00 dan sekeping lagi RM 1.00. Lepas park kereta, kitorang ke kedai cenderamata. Oh, bukan nak bershopping tapi nak beli tiket untuk canopy walkway pulak. Seorang dikenakan charge RM 5.00 dan waktu terakhir dibenarkan untuk buat canopy walkway tu pukul 1.30 petang. Masa kami datang tu dalam pukul 12.40, so sempat lagilah.


Masjid Jamek yang terletak dalam compound FRIM, dibina pada tahun 1977. Aku belum lahir lagi masjid ni dah ada. Nak mulakan perjalanan ke canopy walkway tu kena lalu depan ni.


Walaupun masa kami berjalan tu dah lewat, tapi tak terasa sangat panasnya sebab banyak pokok2. Ada laluan yang mendatar, ada yang sedikit mendaki.


Bila nampak ni, teruskan memanjat ke atas dan laluan ni akan bawak korang ke canopy walkway tu. Kalau korang cuma nak pergi piknik atau jalan2, tak berhasrat nak ke canopy walkway, boleh je terus berjalan ikut laluan lain. Kalau laluan lagi satu tu, tak perlu lah korang bayar RM 5.00 tu, sebab tu cuma untuk canopy walkway.


Laluan agak mendaki jugak. Mungkin sebab baru lepas leraikan segala simpulan urat dan bulan lepas aku dah ke Broga, kali ni aku rasa okay je. Peluh tak usah ceritalah, walaupun berjalan celah2 pokok. Ada few bangku kalau2 korang nak duduk berehat.


Masa kat sinilah tiket tadi akan dicheck. Kalau korang rasa gayat dan tak sanggup nak berjalan di atas pokok2, korang boleh skip lalu ikut trek biasa belah kanan. 


Di persimpangan dilema. 


Walaupun kat board rules and regulation yang terlekat kat check point tu kata tak boleh ambik gambar sepanjang walkway, hanya kat pelantar sahaja yang dibenarkan, tapi aku tetap ingkar.


Boleh nampak hutan batu dari hutan belantara ni.

  
Mereka2 yang berjalan, mencuba mengatasi gayat. Sebenarnya sewaktu berjalan kat titian gantung ni jarak antara satu sama lain haruslah di antara 3 meter atau 2 keping papan kat laluan tu. Tapi ada jugak yang degil, pastu bila bergoyang2 mulalah kecoh. Lepas habis canopy walkway tu, trek laluan dah mendatar. 


Nanti korang jumpa mini air terjun ni. Kebetulan ada group budak sekolah, meriah dengan diorang ajelah. Masa korang turun trek tu, air terjun ni belah kanan. Kalau korang ambik laluan kanan, akan jumpa kawasan piknik dan nanti akan lalu ikut rumah tradisional dan kafe tak jauh dari simpang 4. Tapi kitorang pilih haluan kiri. Tak jauh dari situ akan terjumpa tangga nak ke canopy walkway. Kiranya kitorang patah balik ikut jalan masa naik sebelumnya. Laluan kanan tu akan keluar ikut jalan lain, macam korang buat satu pusingan.


Bagus rama-rama ni, lama dia tunggu aku ambik gambarnya. 


Syok berjalan kat sini, kalau pagi2 mesti lagi best. Lagi segar udaranya.


Ada korang masuk hutan berpayung? Sebenarnya banyak aku terserempak dengan mereka2 yang berpayung masa naik tadi, tapi aku tak berani nak ambik gambar dorang. Penakut jugak aku ni sebenarnya, haha. 

Selesai lah sudah perjalanan kami merentas hutan. Aku ingat nak pergi lagi, tapi pergi awal pagi. Bawak bekal nasi lemak, lepas bakar lemak boleh top up lemak kat air terjun. Canopy walkway tu pun sesuai jugak untuk korang atasi rasa gayat. Siapa kata kat hutan batu tak ada hutan belantara?


2 comments:

  1. time rajin, cuba kalau time malas... melingkar je sepanjang hari.. hehehe =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...