Monday, March 18, 2013

day2 | lawatan pulau

Sebelum pukul 8 pagi aku dah keluar, sebabnya aku kena alihkan kereta sebelum pukul 8. Malam tadi aku parking kat lot orang, so pepagi sebelum tuan punya lot mengamuk, baiklah aku cabut dulu. Since semalam aku dah cover hampir keseluruhan pulau dan ada few places yang aku memang purposely tinggalkan untuk hari ni, makanya hari ni adalah edisi lawatan tapak secara solo. 


Pepagi hari aku decide melawat kubur dulu. Since petang semalam ada orang, pagi ni memang tak ada sesiapa. Sunyi sepi je. Pagar ni memang ginilah keadaannya, tak ditutup rapat dan tak berkunci pun. 


Ada yang baru terima kunjungan. Personally, aku tak rasa macam tempat ni kawasan perkuburan sebab landscape nya kemas dan terjaga. More to tempat nak lepak2 dan berehat. Pulak tu banyak kerusi kayu kat tepi2 untuk orang duduk2. Opposite to this cemetery ada hospital yang best, sebab lokasinya kat tepi pantai. 

Kebanyakan yang dikebumikan kat graveyard ni adalah antara tentera dari Australia dan India yang terkorban sewaktu perang dunia ke-2. Ada jugaklah yang aku sempat baca nama2 yang tertulis kat batu peringatan tu motif nak berlama2 kat kubur, tersengih aku baca ayat2 cinta dari wife dorang. Ada jugak yang cuma tulis nama dan pangkat je, agaknya takde sesiapa yang sudi nak sedekahkan ayat2 cinta kot. 


Kemudian aku ke sini, sunyi je mungkin jugak masih awal pagi. Kat dalam ni ada museum marine, tapi aku datang tak kena time. Belum bukak pun lagi. Aku terus ke belakang, ke tepi pantai.


Restoran terapung ni pun tutup jugak. Aku tak pasti tutup sebab belum waktu beroperasi atau tutup sebab dah tak beroperasi. 


Dari sini boleh nampak jelas kapal2 yang tunggu turn nak berthing. Sampah banyak kat kawasan ni, mak cik tukang sapu tengah sibuk bekerja, bersihkan sampah2 yang ditinggalkan.


Terbiar sepi bila tak diperlukan lagi. 


Bertentangan dengan Kompleks Sukan Air Antarabangsa Labuan, berdirinya clock tower ni. Struktur asal menara jam ni antara 4 struktur yang terselamat akibat pengeboman perang dunia yang memusnahkan Bandar Victoria. Menara ni berjaya didirikan semula pada tahun 2002 oleh Perbadanan Labuan setelah pihak British berjanji janji tinggal janji nak bina semula setelah meruntuhkannya dalam tahun 1948. 


Lepas tu aku explorace pulak ke sini. Nampak tak bendera explorace tu? Itulah buktinya aku memang betul2 explorace, bukan dugaan. Masa aku masuk kat kaunter tu, tak ada sesiapa pun. In fact masa aku lalu kat pos pengawal, pun takde sesiapa yang jaga. Aku just tulis nama atas batu dalam buku pelawat and jengah apa yang patut.


Artifak yang ditemui. Sebenarnya tak boleh ambik gambar kat dalam ni, tapi sebab tak ada orang jaga aku ambik je. Lepas dah ambik gambar, on the way nak keluar baru aku perasan rupa2nya ada cctv dan video rakaman bersambung kat desktop kat kaunter depan tu. Aku buat muka tak bersalah je sambil berjalan keluar.


Chimney; antara 4 struktur yang terselamat. Masih lagi menjadi misteri nusantara sehingga ke hari ini sebab tak ada sesiapa pun yang mampu merungkai disebalik pembinaan chimney ni. Bahagian dalam chimney ni memang tak ada kesan asap pembakaran pun. Menara chimney ni terletak atas kawasan yang agak berbukit. 


Macam ginilah keadaan belah dalam. Aku tak panjat bukan sebab aku takut, tapi aku tak sampai nak langkah terus ke anak tangga atas tu. Aku rasa chimney asal tak ada tangga tu.


Dua bahagian berpintu gerbang dan another two side memang takde pape. Sebenarnya kat dalam tu tak ada pape pun.

Lepas keluar dari chimney, aku nampak signage ke terowong apa ntah, aku dah lupa nama. Kalau ikutkan signage tu tak jauh. Aku masuklah, tapi hampeh sebab jalan tu leading ke perumahan pekerja. Aku U-turn kat bawah tu, tak naik pun ke atas. Sekarang aku menyesal, sebab kalau aku naik ke atas mungkin aku boleh jumpa petunjuk baru. Barulah betul2 explorace. 

Aku cuma lalu je depan Taman Burung, tak terasa nak masuk pun. Berpusing2 sehingga ke Anjung Ketam, Tanjung Aru pastu masuk jalan mana ntah, keluar ke Pantai Batu Manikar. Berhenti breakfast kat tepi pantai, ada gerai tak jauh dari hotel yang aku tak ingat nama. Meriah jugak tengok hotel tu dari tepi jalan. 

Dah boring tak tahu nak buat apa lagi, lagi pulak cuaca panas, so aku patah balik ke hotel ajelah. Hasrat nak melepak, dah kata trip kali ni nak rehat2, tak nak fikir pape. Dua kali pusing kat area hotel, aku tak dapat cari pun port untuk parking. Akhirnya cancel balik hotel, aku sambung balik pemanduan tanpa tujuan. 


2 comments:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

    Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...