Wednesday, March 13, 2013

day1 | langkah berterusan

Lebih kurang 2.30 Kamal datang hantar kereta. Masa tu aku dah siap2 bawak apa yang patut, memang takkan naik ke bilik dah. Alang2 turun better aku merayap terus. Aku mintak map dekat receptionist, just belek2 gitu aje sementara tunggu Kamal sampai. Once dah settle pasal payment, aku ke kereta. Lepas adjust sana sini, pakai seatbelt dan start enjin, aku cuak! Minyak dah berkelip2 menyala, tadi aku tak tanya pulak kat mana petrol pump yang terdekat. Dan on the way dari airport tadi aku tak perasan pun petrol pump. Aku tengok map yang hotel bagi, langsung tak membantu. 

Aku harap sempatlah jumpa petrol pump, kalaulah termati tengah jalan memang aku call Kamal suruh datang tolong. Aku redah je ke kanan, pastu kiri and then ntah simpang mana aku masuk. Tak jauh lepas tu aku ternampak signage Shell. Senyum lebar aku! 

Kemudian aku drive je tanpa tujuan, toward to the east of the island. Aku U-turn depan gate Provos TUDM, sebab boleh sampai situ je. Kalau boleh masuk, confirm aku redah. Lepas tu aku ikut signage ke Rumah Peranginan Persekutuan, tapi yang aku jumpa sebaliknya. Kat hujung jalan berturap tu tulis Pusat pemprosesan Shell kalau tak silap aku. Aku patah balik ke pangkal jalan. On the way tadinya aku dah berhenti depan memorial park, tapi ada orang mesin rumput so aku blah je. Simpan untuk esok ajelah.


Aku berhenti kat sini kejap. Orang tak ada pun, mungkin sebab cuaca masih panas. On the way tadi aku dah nampak tapi terlajak. So, masa balik aku singgah ambik gambar.


View cantik, pasir pun cantik dan lembut je. Tapi sayang tak terjaga pantainya, agak kotor. Agaknya pantai kat Malaysia ni memang gini keadaannya kot. 


Lukisan hasil kreativiti si ketam memang banyak. Bermacam bentuk. Dari pantai ni boleh nampak banyak kapal2 besar yang tunggu turn nak berth. 

Aku tak tunggu lama kat situ, lepas ambik gambar apa yang patut aku memandu lagi tanpa arah. Few places aku skip sebab nak datang balik esok. Aku berhenti bila nampak banyak kapal nelayan dan bot2 kecil. Lepas park kereta baru aku perasan jetinya. 


Kampung air dari kejauhan. Jeti tu belah kiri gambar ni.


Kapal nelayan yang ditambat kat sebelah kiri jeti. Masa berdiri kat sini nak ambil gambar, bau ikan memang menusuk deria bau. Bertahan je lah.

Kemudian pemanduan diteruskan tanpa arah, sehinggalah aku ternampak signage ke Kampung Air. Sebenarnya kampung air yang dalam gambar kat atas tadi tu boleh access melalui jalan darat. 


Parking kereta bawah pokok, depan balairaya yang tak de orang. 


Kat sini pun boleh tengok bangkai kapal bot aje kot, tak perlu nak dive, haha. Itu statement orang takut air. 


Masa mula2 meniti atas jambatan ni, kejap2 aku berhenti sebab rasa pening. Tapi lama2 tu dah okay sikit. Berjalan kat sini harus hati2 sebab banyak papan yang rosak dan tertanggal. Ingatkan nak lalu depan rumah penduduk kampung ni, tapi aku tak berani nak meniti papan sekeping kat depan sana tu. Dah lah tak reti berenang, kalau jatuh tak tahulah apa nasib badan.


Sebelum meninggalkan jambatan kayu kampung air ni. Ada lagi satu laluan sebenarnya, jambatan simen bukan kayu macam yang aku lalu ni. Dan seperti biasa, perjalanan tanpa arah tujuan diteruskan. 


Berdua dengan mu, pasti lebih baik... Jeles tengok pokok ni, berduaan di tepian pantai. Pantai ni tak jauh dari pintu masuk kampus UMS Labuan. 


Aku ke sini, Japanese Surrender Point. Tepi pantai Layang-Layangan je. Kecik je tempat ni.




Taman Damai ni bersebelahan dengan Surrender Point tadi tu je. Luas jugak taman ni, tapi tak sempat berpeluh pun dah habis pusing keliling.




Seiring dan sejalan, bak sampan di muara... Tolong sambung, please.


Dari jauh aku ingatkan rumput, tapi rasanya spesies rumpai laut ni. Banyak betul, bertaburan di sepanjang pantai. 


Kembali ke pangkal jalan. Sebenarnya aku nak ke medan selera tadinya. Tapi bila dah lepas jambatan kecik ni aku nampak banyak kucing berkeliaran kat situ, terus aku cancel. Stall comel belah kiri tu ada 5 buah, tapi satu je yang bukak. Itupun jajan ntah pape yang dijual. 

Lepas ushar apa yang patut, nak tunggu sunset pun lambat lagi. Nak makan, medan selera tu pulak banyak kucing. Sudahnya aku membawa diri ke arah Kampung Sungai Labu. Apa? Kat mana? Ikut jelah, jangan banyak tanya, boleh?


Aku berjalan ke hujung sana, lama jugak aku melepak atas pangkin kayu yang hampir roboh kat hujung sana tu. Melayan perasan, bercakap sorang2 dan kadang2 bayu laut turut menyampuk. Belah kanan jalan masuk ni ada kedai makan. Tepi main road.


Aku jumpa ni jugak selain rumpai laut yang macam rumput kena racun warnanya tu. 


Bila aku tengok awan semacam je, dan macam tak berbaloi nak tunggu matahari betul2 jatuh bila tiba waktunya, aku decide nak pergi makan dulu kat kedai tepi jalan tu.


Ini yang aku dapat bila datang balik lepas makan. Tak ada rezeki aku nak layan sunset walaupun awalnya tadi macam ada harapan nak witness sunset yang cun melecun. Ini je rezeki aku, jadinya aku pasrah ajelah. 

On the way balik ke hotel, hari dah semakin gelap. Baru aku sedar yang aku langsung tak tahu lokasi hotel aku, even kat jalan apa pun aku tak tahu. Nombor telefon pun aku tak ada, just in case nak call dorang mintak direction ke hotel. Tapi aku kan berjiwa pengembara, itu bukanlah masalah besar. Redah sesuka hati and tadaa! Tetiba aku nampak taman depan hotel aku dan jugak semestinya hotel yang menyebabkan aku lemas, lemas dalam bau rokok. 

footnote: masa pilih gambar nak masukkan dalam blog, baru aku perasan. Rupanya aku banyak ambik gambar masa first day je, the next day tu sampai balik aku tak ambik gambar mana pun. 


5 comments:

  1. aci redah betul, anne ahahaha..mujurlah selamat tiba ke pangkal jalan hehehe...

    ReplyDelete
  2. oitt..bla g labuan?tak ckp pon..huhu

    ReplyDelete
  3. Zilla, itulah pasal.. dalam cuak tu boleh je buat selamba.. Alhamdulillah, selamat akhirnya..

    Ijan, aku kan free, tak perlu nak cakap kat sapa2... except my parents.. hehe

    ReplyDelete
  4. anne,

    jgn risau...kt labuan tu kecik jer..pusing2 jmp balik dah...hehe

    ReplyDelete
  5. ha'ah, half day dah boleh sampai hujung ke hujung.. takde lah risau mana pun, hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...